شناسهٔ خبر: 8290 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عموعابدینی: 10 درصد از علم کشور را دانشگاه تهران تولید می‌کند

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت:‌ در حدود 10 درصد از تولید علم کشور به عهده دانشگاه تهران است و نیاز است که با تلاش بیشتر این عدد را افزایش دهیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ قاسم عموعابدینی معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشستی خبری در مورد دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران و همچنین برگزاری جشنواره پژوهش در سال ۹۲ در این دانشگاه‌، افزود: طبق رسم هر ساله دانشگاه تهران در حوزه تولید علم و فناوری و فعالیت‌های مرتبط با آن تلاش کرده است این حوزه را هر چه بیشتر ارتقاء دهد تا به اهداف مورد نظر خود برسد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در حدود ۱۰ درصد تولید علم کشور را بر عهده دارد، ادامه داد: این دانشگاه در حوزه‌های فناوری و طرح‌های کلان ملی و طرح‌های مرتبط با آن موفق عمل کرده است و در این راستا در ۲۷ طرح مشارکت داشته و ۴ طرح را به عنوان مجری اجرا کرده است.

عموعابدینی اضافه کرد: در رابطه با ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی در طرح‌های کلان اعضا از سه سال پیش که در خدمت مقام معظم رهبری بودند با توجه به فرموده ایشان که دانشگاه تهران دانشگاه ایران است تلاش خود را به صورت ویژه آغاز کرده و یک نظام برای حوزه پژوهش تعریف کرده‌اند و با توجه به نیازهای کشور توانمندی اساتید و زیرساخت‌های دانشگاه تهران را در یک طرف و نیازهای بخش خصوصی را در طرف دیگر قرار دادند و به بررسی این نیازها پرداختند که در این زمینه به موفقیت‌های بسیار خوبی نیز رسیدند.

وی با توجه به ایجاد سامانه جدید برای انتشار کتب، گفت: با این سامانه نشر کتاب هر چه سریع‌تر و با کیفیتی بهتر انجام می‌گیرد.

عموعابدینی ادامه داد:‌ ایجاد یک مجتمع برای خدمات اساتید و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی بخشی از فعالیت‌های این معاونت بوده است.

وی افزود: از زمانی که رهبر معظم انقلاب به بحث نوآوری اشاره کردند ما نیز با تهیه نقشه راه و برنامه‌ریزی لازم آمادگی لازم را کسب کردیم تا در آینده طرح‌های جدیدی را در امر پژوهش و دانش داشته باشیم.

عابدینی در ادامه سخنانش با اشاره به هفته پژوهش گفت: در این هفته پژوهشگران برتر و دیگر منتخبان این حوزه به همراه دستاورهایشان معرفی خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در خاتمه سخنانش افزود: در بحث علوم انسانی ۱۰ طرح شکل گرفته و اساتید این بخش فعال هستند و اعضای هیئت علمی آن نیز معرفی شده‌ است و در همین زمینه فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است و اساتید تلاش دارند مشارکت فعالی در این بخش داشته باشند.

در ادامه این نشست خبری محمدمهدی دهقان مدیرکل برنامه ‌ریزی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: پژوهشگاه دانشگاه تهران امسال فعالیت خود را بیشتر کرده و در بحث پژوهش حرکت‌های بسیار خوبی در دانشگاه انجام شده است و یکی از اهداف و وظایف این حوزه بحث ارزیابی و رتبه‌بندی در رشته‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: متناسب با نیازهای روز کشور و با ارتباط با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی در طول سال حدود ۳۰ واحد پژوهشی جدید شکل گرفته است که کار پژوهشی را متناسب با نیازهای روز کشور انجام می‌دهد.

محمدمهدی دهقان اضافه کرد:‌ این حوزه ۲۰ درصد قرارداد پژوهشی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به ثبت رسانده است که حدود ۱۰ میلیارد تومان بازده داشته که بخش عظیمی از این طرح‌ها در حوزه علوم انسانی بوده است.

ایرج الله‌دادی مدیرکل خدمات پژوهشی و استاد دانشگاه تهران در ادامه این نشست با اشاره به ۲۵ آذر و روز پژوهش، گفت:‌ روز پژوهش بهانه‌ای است که در کشور توجه بیشتری به امر پژوهش و پژوهشگران شود.

وی در مورد برنامه‌های روز پژوهش گفت: برگزاری جشنواره پژوهش برای تقدیر از پژوهشگران و پژوهش‌های برتر یکی از برنامه‌های این روز است.

ایرج الله‌دادی تصریح کرد: با تلاش کمیته‌های ارزیابی در مورد پژوهش‌های انجام شده از بین این طرح‌ها بهترین پژوهش را انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال توجه ویژه به حوزه فناوری رویکرد مهمی است که در جشنواره به آن خواهیم پرداخت.

الله‌دادی در مورد برنامه‌های دیگر این جشنواره‌ افزود: تقدیر از آزمایشگاه برتر که اثربخشی بیشتری در پژوهش داشته، تقدیر از بازنشستگان که در حوزه پژوهش فعالیت داشتند به عنوان پژوهشگر پیشکسوت، تقدیر از ۱۱ طرح برجسته و نمونه پژوهشی، تقدیر از فناور برتر، تقدیر از دانشجوی برتر پژوهشی که فعالیت آنها قابل تقدیر بوده است، تقدیر از ۱۱ پایان‌نامه برتر پژوهشی، تقدیر از شرکت‌‌های فناور برتر و تقدیر از یک کتابواره نمونه از دیگر فعالیت‌های این جشنواره است.

وی در پایان با اشاره به اینکه دانشگاه تهران در بین ۳۷ پست علمی کشور موفق‌‌ترین بوده است، گفت:‌ از یک دستاورد ویژه به عنوان موفق‌ترین طرح پژوهشی که به طور ساده طرح یک توپک برای یافتن نصب گاز در لوله است در این جشنواره تقدیر خواهد شد.

نظر شما