شناسهٔ خبر: 8291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موازی‌کاری؛ آسیب فعلی جریان تحول علوم انسانی

در حال حاضر کارهای موازی، متفرق و بدون ارتباط با هم، در مراکز مختلف در حال انجام است و باید مجمع، ستاد یا انجمنی همه این فعالیت‌ها را ذیل خود جمع و مدیریت کند تا از انجام کارهای موازی جلوگیری شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی به بیان نکاتی در باب اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداخت و با تأکید بر انجام کار گروهی در این راستا، عنوان کرد: لازم است که برای تحول، هم از اساتید حوزه و هم از اساتید دانشگاه کمک گرفته و کمیته‌ها و کمیسیون‌هایی تشکیل شود که در قالب یک کار جمعی جریان تحول را به پیش برند.

ضرورت سامان‌دهی فعالیت‌های در دست انجام با مدیریت واحد

معلمی با تأکید بر ضرورت سامان‌دهی فعالیت‌های در دست انجام، گفت: در حال حاضر کارهای موازی، متفرق و بدون ارتباط با هم، در مراکز مختلف در حال انجام است و باید مجمع، ستاد یا انجمنی همه این فعالیت‌ها را ذیل خود جمع و مدیریت کند تا از انجام کارهای موازی جلوگیری شود، اما متأسفانه در حال حاضر چنین جایگاهی وجود ندارد که عهده‌دار این مسئله شود.

وی بیان کرد: در چنین مرکزی باید برای مثال مجتهدین دارای دکترای اقتصاد در حوزه و دکتراهای اقتصاد و مطلع به مسائل اقتصاد اسلامی در دانشگاه، مجموعه‌ای شوند و بنشینند آن چه را که تا حالا بوده است، بررسی کنند و نقاط ضعف و قوت و بعد آن چه را که باید اتفاق بیفتد به اتفاق نظر فی الجمله‌ای برسانند و بعد برای آن یک برنامه‌ریزی کنند و با یک مدیریت صحیح به سمت آن بروند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد و در قالب یک کار جمعی و حساب‌شده، آن چه که تا الان انجام شده است آسیب‌شناسی شده و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود و علوم انسانی موجود، نیز بررسی شود و تلاش‌ها متمرکز شود، مسیری درست طی خواهد شد.

علوم انسانی موجود به درد جامعه ما می‌خورد

معلمی با اشاره به علوم انسانی موجود، گفت: این علوم نیز قطعاً جنبه‌های مثبتی دارد؛ چرا که حالا چه غربی باشند و چه شرقی، حاصل کار علمی هستند و نتایج علمی به دست آورده‌اند و ما همین حالا هم داریم از همین علوم استفاده می‌کنیم و برای مثال متخصصین همین روانشناسی موجود هستند که الان در جامعه ما مشغول فعالیتند و بنابراین به درد جامعه می‌خورند و این روانشناسی جنبه‌های مثبتی دارد.

نباید در مسیر تحول علوم انسانی عجله و شتاب به خرج داد

وی با بیان این‌که نباید در مسیر تحول علوم انسانی عجله و شتاب به خرج داد، اظهار کرد: اصل این است که در این مسیر با مدیریتی صحیح، دانش حوزه و دانشگاه را با هم جمع کنیم و پنج سال، ۱۰ سال یا ۲۰ سال دیگر زمانی برسد که ما شاهد باشیم که آثار و کتاب‌های خوبی تولید شده و تحقیقات و پژوهش‌های ارزشمندی انجام شده است.

عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: در آن جاست که می‌توانیم بگوئیم که قدم اول را محکم برداشته‌ایم و قدم‌های بعدی در واقع حرکتی است که باید در تعامل و نسبت و رقابت و در واقع در توازی با علوم انسانی‌ای که در غرب مطرح است و نوآوری‌های خود را دارد و حرف‌های تازه‌ای را مطرح می‌کند، انجام شود. البته این نکات کلیاتی است که باید با همفکری عده‌ای از متخصصین و در جلسات متعدد، تعین لازم را در محورها و برنامه‌ها بیابد.

لزوم پرسش از مراکز مختلف درباره فعالیت‌های در دست انجام

معلمی یکی از اقدامات لازم را پرسش از حوزه، دانشگاه‌ها، وزارت علوم و مؤسسات خصوصی و دولتی فعال در مورد فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند، دانست و بیان کرد: لازم است که بررسی شود که تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است و با ظرفیت‌سنجی مشخص شود که چه مجموعه‌هایی در این مسیر در حال فعالیت هستند و حتی می‌توان همایشی برگزار کرد که در آن این مجموعه‌ها جمع شوند و گزارشی از فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند، بدهند و داده‌ها و نتایج علمی خود را در میان بگذارند تا ببینیم که اصلاً چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی در حال انجام است تا بتوانیم با اطلاع از کارهای همدیگر از انجام کارهای موازی پرهیز کنیم.

وی لازمه همه این موارد را گرد آوردن مجموعه‌های فعال در حوزه علوم انسانی ذیل یک مجموعه و پذیرش انجام یک کار جمعی همراه با تدبیر و نظام‌مندی دانست و گفت: این مجموعه‌ها با دور هم جمع شدن و تبادل نظر می‌توانند به نظامی کاری برسند و سپس با تقسیم کار برای مثال مشخص کنند که هر کدام در ۲۰ سال آینده چه چیزی را باید محقق کنند.

معلمی با اشاره به برخی فعالیت‌های مجمع عالی حکمت اسلامی در زمینه فلسفه و کلام و عرفان، بیان کرد: ما در مجمع سعی کرده‌ایم از همین الگو پیروی کنیم؛ کارشناسانی از تمام مراکز حوزوی و دانشگاهی به این جا می‌آیند و به تبادل نظر می‌پردازند. اگر چنین چیزی در علوم انسانی هم اتفاق بیفتد و البته با توجه به گستردگی علوم انسانی این مسئله و این حرکت جامع‌تر دیده شود، نتایج مفیدی خواهد داشت؛ چنان که خود ما هم در مجمع عالی حکمت اسلامی در گروه علوم انسانی داریم به این سمت می‌رویم اما به نتیجه رسیدن یک مجموعه به تنهایی زمانبر خواهد بود.

نظر شما