شناسهٔ خبر: 8298 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره سی و دوم مهرنامه

مهرنامه 32 شماره‌ی 32 ماهنامه «مهرنامه» با گزارش و تهیه پرونده از موضوعات حوزه‌های متعددی مثل اندیشه،‌ اقتصاد، حقوق، تراژدی روشنفکری دینی ادبی و طرح جرم سیاسی از نگاه حقوق‌دانان بر روی پیشخوان روزنامه فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» در سی و دومین شماره ماهنامه «مهرنامه»، ابتدا گزارش و گفت‌وگوهای کوتاهی در خصوص روز جهانی فلسفه گردآوری شده است؛ سپس در بخش گزارش ویژه فلسفه، گزارشی از سخنان آیت‌ا... سیستانی پیرامون فلسفه تهیه و سپس در خصوص صحبت های این فقید دانشمند گفتگویی با محسن غرویان انجام شده است.

در ادامه بخش تازه های اندیشه،‌ گزارشی از صحبت های دکتر سید جواد طباطبائی در خانه اندیشمندان علوم انسانی آمده است؛ سید جواد طباطبائی با حضور در این نشست به بررسی «وضعیت اندیشه ورزی در ایران» پرداخته بود، که متن آن گزارش، با تصحیح طباطبائی در این قسمت آمده است .در ادامه مقاله‌ای از دکتر ابراهیم یزدی با عنوان «موانع گذار به دموکراسی در جهان اسلام» آمده است.

اما در بخش دیدار این شماره مهرنامه،  گفتگوی مفصلی با مصطفی ملکیان منتشر شده که بنا به گفته مصاحبه کننده، این مصاحبه اولین ارتباط رسانه‌ای وی بعد از یک مدت طولانی انزوا طلبی ملکیان است.

پاسخ دکتر موسی غنی‌نژاد به رساله‌ی دکتر یوسف اباذری در باب «بنیادگرایی بازار» اصلی ترین مطلب بخش جدل مهرنامه 23 است.

بررسی سیر تاریخی «حزب موتلفه» به همراه یادبوددرگذشت مرحوم عسگر اولادی موضوع اصلی بخش سیاست داخلی (ایران) است.

با توجه به اینکه اخیراً نحوه طرح جرم سیاسی در مجلس شورای اسلامی سبب نقد و نگرانی حقوقدانان شده است؛ مهرنامه در بخش حقوق خود سراغ حقوقدانان مطرح رفته است و دغدغه و نظر آنها را در خصوص جرم سیاسی جویا شده است.

«سلوک علمی مرحوم آیت‌ا.. العظمی داماد» هم موضوع گفتگوهای بخش حوزه این شماره از مهرنامه است.

اما ولایت فقیه از مکتب اصفهان تا قم، که تیتر اصلی روی جلد این شماره مهرنامه است، موضوعی است که درباره آن نویسندگانی چون محمد قوچانی، عماد‌الدین باقی و .... مطلب نوشته‌اند و به بررسی شخصیت و اندیشه سیاسی آیت‌ا... منتظری پرداخته‌اند.گفت‌وگوی اختصاصی با آیت‌ا.. موسوی اردبیلی در خصوص اختلاف نظری فقهی که با آیتا.. منتظری داشته یکی از خواندنی ‌ترین گفتگوهای این شماره مهرنامه است.

انتشار اسنادی در خصوص روابط ارانی و کامبخش، به مناسبت سالگرد گروه 53 نفر جزو خواندنی‌ترین بخش های این شماره مهرنامه است که در آن مطالب جذابی در خصوص چگونگی شکل گیری 53نفر و به انحراف رفتن آنها آمده است.

مهرنامه آذر ماه با گفتگو و یادداشت هایی در خصوص فیلم جدید ماگارته فن تروتا با عنوان «هانا آرنت» به پایان می‌رسد.

کتابنامه که ضمیمه این شماره مهرنامه است نیز به بررسی و معرفی کتاب‌های متعددی پرداخته است که شاید بتوان گفت هانری کربن و آثارش محور اصلی این بخش است.

سی و دومین شماره ماهنامه علوم انسانی «مهرنامه» ، ویژه آذر ماه در 304 صفحه به قیمت 10 هزار تومان منتشر شده و این روزها ر روی پیشخوان روزنامه فروشی‌هاو برخی از کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌ها جا گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما