شناسهٔ خبر: 8307 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه معاون وزارت علوم از عدم تخصیص اعتبارات پژوهشی در لایحه بودجه ۹۳

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در لایحه بودجه سال ۹۳ برخی ردیف‌های بودجه پژوهشی کمرنگ است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش گفت: امسال هفته پژوهش را با شعار "پژوهش و فناوری کلید توسعه پایدار" برگزار می‌کنیم تا بگوییم در دنیای امروز رویکرد به علم و پژوهش سنتی نیست و اقتصاد، مدیریت، سیاست، فرهنگ و دیپلماسی با محوریت پژوهش انجام می‌شود.

وی افزود: هدفمند کردن مجموعه‌های پژوهشی در کل کشور یکی از تاکیدات ما است. به خصوص در طرح‌های کلان اجرای این طرح‌ها نیازمند هدفگذاری مشخص است.

احمدی ادامه داد: اولویت‌های پژوهشی در شورای عتف تنظیم و ابلاغ شده است و باید مبنای پروژه‌های دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی اصلاح آئین‌نامه‌ها را نیز یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم برشمرد و گفت: علاوه بر این برنامه‌ها تدوین طرح ارتباط دانشگاه و صنعت نیز در دست اقدام است و در قسمت افزایش بهره‌وری ایجاد شبکه هماهنگ برای به کارگیری و دخیل کردن بدنه پژوهشگاه‌ها را در برنامه داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به دغدغه‌های حوزه پژوهشی کشور در رابطه با عدم تخصیص ردیف بودجه پژوهشی در لایحه بودجه سال ۹۳ گفت: تخصیص بند یک تا سه درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش در لایحه بودجه سال ۹۲ فراموش شده است که با نمایندگان مجلس و دولت تماس گرفته‌ایم تا مشکل حل شود.

وی افزود: همچنین قرار بود نیم درصد از ۵/۱۴ درصد اعتبار ارزی شرکت نفت برای توسعه زیرساخت‌ها به میزان ۵۰۰ میلیون دلار نیز در اختیار بخش پژوهش کشور قرار بگیرد که این مورد نیز در لایحه بودجه دیده نشده است.

احمدی گفت: در سال ۹۲، ۴۲ میلیارد تومان برای طرح‌های کلان در نظر گرفته شده بود که این بودجه نیز محقق نشده است.

وی افزود: از ردیف‌های بودجه سال ۹۲ تنها ۶۲ درصد از یک ردیف محقق شده است و در بقیه ردیف‌ها درصد تحقق صفر است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: باید سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های کلان کمک کنیم ولی هر سال ۴۲ میلیارد تومان برای این طرح‌ها دیده می‌شود.

احمدی ادامه داد: یکی از چالش‌های دو سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری موضوع عدم فعالیت صندوق نوع‌آوری و شکوفایی بوده است که در سه سال گذشته باید سه هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته می‌شد ولی این بودجه در دولت گذشته اختصاص داده نشد، امسال رئیس‌جمهور قول داده است که با تخصیص بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی فعال شود.

وی با اشاره به رفع اختلاف وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در گذشته برای رفع نواقص ارتباط صنعت و دانشگاه و فرابخشی کردن فعالیت پژوهش‌ها، شورای عکس تشکیل شد و معاونت علمی نیز فرصت خوبی برای بخش پژوهشی بود ولی به خاطر مشخص نبودن حوزه وظایف در این دو نهاد تلاقی‌هایی به وجود آمد که در دولت فعلی موازی‌کاری‌ها برطرف شد و قرار شد کارگروهی تشکیل شود تا این اختلافات رفع شود.

وی گفت: امیدواریم اوضاع بودجه نیز بهتر شود.

نظر شما