شناسهٔ خبر: 8354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه نتایج پژوهش‌های مرتبط با سبک زندگی اسلامی تا سه ماه پایانی سال

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان به فعالیت این مرکز در زمینه سبک زندگی اسلامی و الگوسازی برای جوانان اشاره و عنوان کرد: نتایج این پژوهش‌ها طی سه ماهه چهارم سال جاری ارائه می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حسن‌زاده، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان امروز ۱۹ آذر‌ماه، در آستانه هفته پژوهش در قالب نشستی خبری به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت و گفت: بشر برای کمال خود باید در عرصه تفکر و ایده‌پردازی زندگی کند. پیشرفت هر کشوری در گرو انجام کارهای پژوهشی، علمی و شناختی است.

وی جوانان را سرمایه‌های اجتماعی کشور برشمرد و اظهار کرد: مؤلفه‌های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از خداباوری سرمایه گذاری بر توده مردم به ویژه جوانان است. اعتماد به جوان و نگرش مثبت‌اندیشی به این قشر سبب پیشرفت می‌شود. جوانان تنها قشری هستند که در اوج خدمت رسانی بوده و می‌توانند بین نسل قبل و بعد از خود پیوند ایجاد کنند.

کارهای علمی و پژوهشی در غربت به سر می‌برند

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه امروز کارهای علمی و پژوهشی به واسطه اینکه به دنبال نتیجه گیری سریع هستیم در غربت به سر می‌برند، تصریح کرد: ظرفیت سازی برای جوانان وظیفه ما است که این امر باید با بهره‌مندی دانش تخصصی و تفکر و رصد مسائل و موضوعات در جزئی‌ترین سطوح صورت گیرد.

وی جمعیت جوان را طبق تعریفی که در کشور ما صورت گرفته است ۱۵ تا ۲۹ و در سه رده‌ سنی ۱۵ تا ۱۹ سال، ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال برشمرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده نرخ بیکاری در کل جهان زیر ۱۳ درصد است که در کشور ما این رقم حدودا ۲۵ درصد و دو برابر میانگین جهانی است.

فرار جوانان از جمع گرایی

حسن‌زاده از جمله چالش‌های پیش روی بشریت را سلامت در ابعاد مختلف و فرار از جمع گرایی برشمرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده نگاه به زندگی مجردی در حال توسعه است.

وی از مهمترین مشکلات جوانان را براساس پژوهش‌های صورت گرفته معضل ازدواج عنوان و بیان کرد: عدم شناخت صحیح  و کافی و فراهم نبودن زمینه‌های سالم و مناسب آشنایی از جمله‌ چالش‌ها در این زمینه است. اوقات فراغت، معنویت و هویت و توسعه کار جمعی از دیگر چالش‌های پیش روی جوانان محسوب می‌شود.

ضرورت تدوین منشور ملی حقوق جوانان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان  بر ضرورت تدوین منشور ملی حقوق جوانان از جایگا‌ه تا نقش این قشر در جامعه با نگاه آسیب شناسانه تأکید کرد.

حسن‌زاده مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان را دارای رتبه هشت کشوری با ثبت ۱۱۷ تحقیق راهبردی و ۲۸ طرح در دست کار معرفی کرد و گفت: هدف از برنامه‌های ساماندهی امور جوانان ارتقای بنیادی کیفیت زندگی در ابعاد معنوی، زیستی و اجتماعی، تحکیم و تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان، توانمند سازی و مشارکت همه جانبه‌ آن‌ها، فراهم کردن بستر مشارکت در نظام تصمیم سازی، ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای منزلت اجتماعی، توصیه فرهنگ مثبت اندیشی و تقویت جایگاه جوانان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی است.

تدوین برنامه شاخص‌‌های ساماندهی جوانان

وی به تدوین برنامه شاخص‌‌های ساماندهی جوانان با هدف رشد و پیشرفت همه جانبه جوانان با سه راهبرد تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی، بسترسازی برای توانمندسازی جوانان در عرصه‌های مختلف و غنی سازی دوره جوانی توأم با نشاط و شادابی نیز اشاره کرد.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه ما در حوزه جوان با کمبود برنامه روبرو نیستیم و این دستگاه‌های مسئول هستند که باید وظایف خود را به درستی اجرا کنند اظهار کرد: ظرفیت‌های مادی زیادی در کشور ما وجود دارد و ما نیاز به اصلاح ساختار اداری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داریم چرا که برخی از ساختارها با یکدیگر در تعارض هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ازدواج جوانان اشاره و عنوان کرد: طبق بررسی‌‌های صورت گرفته آخرین گزینه‌ای که جوانان برای مشورت در راستای ازدواج استفاده می‌کنند مراکز مشاوره و راهنمایی هستند اگر این مراکز کارآمد عمل کنند و ساز و کار صحیحی داشته باشند بیشتر مورد اقبال جوانان قرار می‌گیرند، هر چند که پدر و مادر باید نقش اصلی را برای جوانان بازی کنند و از آنان حمایت معنوی داشته باشند چرا که امروز جوانان بیش از آنکه با مشکل مادی برای ازدواج روبرو باشند از کمبود‌ شناخت رنج می‌برند.

کاهش جمعیت جوان کشور

وی میزان جمعیت جوان کشور را طبق سرشماری سال ۹۰، ۲۳ میلیون ۶۹۴ هزار و ۱۹۴ نفر برشمرد که در مقایسه با سال ۸۵، ۴/۵ درصد کاهش جمعیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در سال جاری، ۲۲ عنوان پژوهشی و ۳۵ عنوان ورزشی را جز اولویت‌های خود داشته است اظهار کرد: بودجه‌ امسال سه میلیارد تومان بوده است که با رشد ۲۲ درصدی به چهار میلیارد برای سال آینده رسیده است.

وی از فعالیت دیگر مراکز مطالعاتی جوانان خبر داد و گفت: با سایر مراکز نیز نشست‌هایی را برگزار و از آنان دعوت به همکاری کرده‌ایم ولی در حوزه نیروهای پژوهشی در کشور با خلأ روبرو هستیم و تعامل خوبی در نظام پژوهشی وجود ندارد.

حمایت از رساله‌های دکترا در حوزه جوانان

وی از حمایت رساله‌های دکترا در حوزه امور جوانان بنا بر موضوعات اعلام شده و نیازهای این مرکز خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته این حمایت به مبلغ پنج میلیون تومان بود که به زودی این رقم دو تا سه برابر خواهد شد.

وی به فعالیت اتاق فکر جوانان و ورزش اشاره و عنوان کرد: ایده‌ اتاق فکر تعریف و بانک اطلاعات مدیریتی ایجاد شد در این راستا ۲۰ جلسه برگزار شد که پنج جلسه به جداسازی دو حوزه ورزش و جوانان اختصاص داشت ولی طبق بررسی‌های انجام شده جداسازی این دو حوزه فعلا عملیاتی نیست و جریانی شتاب زده محسوب می‌شود.

حسن‌زاده به فعالیت این مرکز در زمینه سبک زندگی اسلامی و الگوسازی برای جوانان اشاره و عنوان کرد: از بعد دانشی با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه هستیم ولی باید این دانش‌های بنیادین را پردازش کرده و متناسب با نیاز به ساز و کار اجرایی تبدیل کنیم. نتایج تحقیقات ما در زمینه سبک زندگی اسلامی در اختیار سایر نهادها و ارگان‌ها قرار می‌گیرد و ما نیز عملکرد آنان را رصد می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آغاز به کار پژوهش‌های این مرکز از مرداد ماه سال گذشته بوده است اظهار کرد: گزارش‌های راهبردی ارائه شده است اما نتایج پژوهش‌ها همچون سبک زندگی اسلامی و الگوسازی برای جوانان طی سه ماهه چهارم سال جاری ارائه می‌شود.

نظر شما