شناسهٔ خبر: 8368 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

گزارش دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب؛

شورایعالی انقلاب فرهنگی از ورود به جزئیات پرهیز كند

دیدار رهبری با جلسه شورا یكی از مسائل مهم در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است كه اعضای شورا، جایگاه و تأثیرگذاری آن را به عنوان مركز اصلی سیاستگذاری فرهنگی كشور باور داشته باشند.حضور مستمر اعضاء و تعطیل نشدن جلسات شورا را بسیار ضروری است. شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز كند.

فرهنگ امروز: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، با تبیین اهمیت حیاتی مقوله فرهنگ و جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ ضمانت اجرای مصوبات این شورا؛ وظایف نظارتی و هدایتی دستگاهها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حكیمانه با پدیده های فرهنگی، استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها؛ تدوین مبانی تحول علوم انسانی، و صیانت از زبان زیبای فارسی، نكات مهمی را بیان كردند.
حضرت آیت الله خامنه ای اولین نكته سخنان خود را به موضوع اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصیت و سوابق فرهنگی روسای سه قوه و همچنین اكثریت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان دردمندان عرصه ی فرهنگ، گفتند: بر همین اساس از این شورا انتظار می رود اهتمام و تلاش بیشتری برای برجسته كردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جایگاه واقعی، به خرج دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، هویت و روح یك ملت است، خاطر نشان كردند: فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلكه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره با تأكیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه های مختلف افزودند: برخی اوقات ممكن است، تصمیم گیری ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد كه دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.
ایشان تأكید كردند: برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه ریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت كه فرهنگ كشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود.
رهبر انقلاب اسلامی از این نكته وارد موضوع لزوم نظارت و هدایت دولت درخصوص  مسائل فرهنگی شدند و خاطر نشان كردند: دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی كشور مسئولند.
حضرت آیت الله خامنه ای هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی را همچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا دانستند و گفتند: كندن علف های هرز در یك بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.
رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظایف نظارتی حكومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی كشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه فرهنگ همواره متكی به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حكومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی اظهارات غیر مسئولانه در خصوص لزوم آزادی های فرهنگی همچون غرب، خاطر نشان كردند: چرا هنگامی كه غربی ها بر مسائل غیر معقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبك زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهای والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشیم؟
جایگاه و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نكته ای بود كه رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره كردند و گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی یكی از ابتكارات با بركت امام خمینی (ره) بود كه عالی ترین و بهترین مركز فرهنگی كشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای، حضور مسوولان ارشد و همچنین حضور چهره های تأثیرگذار علمی و فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهمترین نقطه قوت این شورا دانستند و تأكید كردند: همین مساله موجب می شود كه موضوع فرهنگ كشور، تابع بالا و پایین شدن جریانات سیاسی نباشد و حركت فرهنگی كشور ضمن برخورداری از ثبات، از روزمره گی خارج شود.
ایشان افزودند: یكی از مسائل مهم در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است كه اعضای شورا، جایگاه و تأثیرگذاری آن را به عنوان مركز اصلی سیاستگذاری فرهنگی كشور باور داشته باشند.
ایشان حضور مستمر اعضاء و تعطیل نشدن جلسات شورا را بسیار ضروری برشمردند و افزودند: شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز كند.
رهبر انقلاب اسلامی سومین نكته خود را به ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.
رهبر انقلاب اسلامی حضور رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه و قانونگذاری و وزرا و مسئولان را ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانستند و خاطرنشان كردند: اسناد بسیار مهم و خوبی همچون نقشه جامع علمی كشور، سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی، و سند راهبردی نخبگان باید اجرایی و عملی شوند و خودِ شورا نیز بر نحوه اجرای آنها نظارت داشته باشد.
واقعیتی به نام تهاجم فرهنگی، چهارمین نكته ای بود كه رهبر انقلاب توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به آن جلب كردند.
ایشان با اشاره به سخنان چهره های فرهنگی و سیاسی كشورهای مختلف از جمله كشورهای اروپایی درباره تهاجم فرهنگی آمریكا علیه سایر فرهنگها افزودند: واقعیتی كه سالها قبل، آن را گوشزد می كردم هم اكنون، عینیات انكار ناپذیری یافته است.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس یك واقعیت دیگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مكتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران».
ایشان برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازیهای وارداتی را از جمله مصداق هایی خواندند كه در ترویج رفتار و سبك زندگی غربی در ذهن كودكان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری میكند.
رهبر انقلاب كار و ابتكار را اساس برخورد حكیمانه با مقوله تهاجم فرهنگی دانستند و تأكید كردند: باید با تلاش مبتكرانه به مقابله با این مقوله پرداخت كه در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه به وزارت ارشاد توصیه موكد كردند: تولید كتاب، ترجمه كتاب های مفید، تولید فیلم های سینمایی جذاب با تكیه بر ظرفیت های بالای ساخت فیلم، تولید بازی های رایانه ای مفید، ترویج بازی های پر تحرك و تولید اسباب بازی های معنا دار و جذاب را در دستور كار قرار دهد.
رهبر انقلاب، رصد و شناخت دقیق پدیده های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران ضروری دانستند و خاطر نشان كردند: دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشكل آفرین است بنابراین باید به موقع و حكیمانه برخورد كرد.
ایشان در تبیین برخورد حكیمانه خاطر نشان كردند: گاه باید از نفوذ پدیده ها، كاملا جلوگیری كرد اما برخی پدیده ها را میتوان پذیرفت و یا اصلاح كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان آخرین نكته در بحث تهاجم فرهنگی، انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترین و خسارت بار ترین نوع برخورد خواندند و خاطر نشان كردند: مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به هر حال در هر شرایط باید حكیمانه و با فكر عمل كرد.
رهبر انقلاب سپس در پنجمین نكته از سخنان خود رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به توجه كامل به ضرورت استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها و مراكز پژوهشی فراخواندند.
ایشان شتاب فراوان علمی كشور و پیشرفتهای علمی یك دهه اخیر را واقعیت مباركی خواندند كه مخالفان ایران نیز به آن اذعان كرده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری سخنان رئیس جمهور در همین زمینه، همه مسئولان كشور به ویژه وزیران آموزش عالی و بهداشت و درمان را موظف كردند همه تلاش خود را بكار گیرند تا چرخه پیشرفت علمی كشور كند نشود و هر روز توسعه و سرعت بیشتری یابد.
ایشان افزودند: واقعیتی به نام «ما می توانیم» در روح جوانان كشور موج می زند، این امواج نشاط آفرین را تقویت كنید تا به یاری پروردگار رسیدن كشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.
رهبر انقلاب اسلامی یك توصیه بسیار مهم دیگر هم داشتند و آن اینكه: دانشگاهها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشود چرا كه اینكار جلوی رشد و شتاب علمی را می گیرد.
ایشان خاطرنشان كردند: همچون گذشته اعتقاد داریم جوان به ویژه جوان دانشجو موتور محرك تحولات سیاسی اجتماعی است اما این مسئله با تبدیل دانشگاه به محل جولان جریانهای سیاسی كاملاً متفاوت است.
ششمین نكته سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز یك نگرانی شدید و دغدغه عمیق بود: «نگرانی از بی توجهی به زبان فارسی و تهاجماتی كه به این زبان می شود».
ایشان با انتقاد از كاربرد تعابیر بیگانه در مواقعی كه لغت فارسی وجود دارد افزودند: متأسفانه كار به جایی رسیده است كه برخی از به كار نبردن اصطلاحات فرنگی احساس خجالت می كنند و نامها و تعابیر بیگانه در مسائل مختلف و حتی در مسائل مربوط به كودكان و نوجوانان در حال گسترش است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حكیمانه با هرگونه تضعیف و معارضه با زبان عمیق و زیبای فارسی، برای تقویت، گسترش و تحكیم زبان فارسی در همه زمینه ها، تلاش ملموس و مجدانه ای انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علوم انسانی را یادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسی ترین كار، به تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام كند.
رهبر انقلاب در آخرین نكته، ضرورت توجه به آسیبهای اجتماعی و علل فرهنگی آن را خاطرنشان كردند و افزودند: ریشه یابی و بررسی راه حلهای مسائلی همچون طلاق، فسادهای مالی و بزهكاری مورد توجه شورا قرار گیرد.
ایشان در زمینه مسائل اجتماعی، افزایش سن جمعیت كشور را خطری واقعی برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با كاهش جمعیت جوان كشور را جدی بگیرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.
رهبر انقلاب در این دیدار همچنین یاد مرحوم دكتر حسن حبیبی را گرامی داشتند.
قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، شورایعالی انقلاب فرهنگ را بالاترین نهاد سیاستگذاری فرهنگی كشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترین مشاوران فرهنگی را برگزیند، نمی توانست بهتر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را انتخاب كند.
آقای روحانی با اشاره به مصوبات بسیار موفق شورا بویژه درخصوص تولید علم و فناوری تأكید كرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه ای را برای تكمیل چرخه علم و فناوری در كشور و تولید ثروت از علم و افزایش قدرت ملی، انجام دهد.
رئیس جمهور با تأكید بر عزم دولت برای اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است كه دولت برای اجرایی شدن آن و حمایت از شركتهای دانش بنیان اقدام خواهد كرد.
آقای روحانی یكی از رویكردهای دولت را تهیه پیوست فرهنگی برای مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست و با اشاره به اهتمام دولت برای صیانت از باورهای دینی و اخلاقی، افزود: ما معتقدیم باورهای دینی باید در كنار عقلانیت و اعتدال، از افراطی گری و خرافه گرایی و شعار زدگی فاصله بگیرد.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگی و همچنین وظیفه نظارتی شورایعالی انقلاب فرهنگی، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تأكید كرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از طریق فرهنگ سازی در خانواده ها و مدارس امكان پذیر است.

 

منبع:khamenei.ir

برچسب‌ها:

نظر شما