شناسهٔ خبر: 8458 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختیار صدور مجوز تأسیس مراکز پژوهشی به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم واگذار شد

با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اختیار صدور مجوز تأسیس مراکز تحقیقاتی از رده گروه پژوهشی تا پژوهشگاه‌، از مرجع شورای گسترش آموزش عالی به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم واگذار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محمد صادق خیاطیان دبیرکمیته تخصصی پژوهشی شورای گسترش آموزش عالی با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس قانون، وظیفه بررسی و موافقت با ایجاد هرگونه مرکز تحقیقاتی اعم از گروه پژوهشی، مرکز پژوهشی، پژوهشکده، موسسه پژوهشی و پژوهشگاه با شورای گسترش آموزش عالی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری دراین زمینه بود.

خیاطیان در ادامه گفت: این ساختار سبب شده بود که پرونده‌های درخواست تاسیس مراکز تحقیقاتی تا مرحله صدورمجوز درهر رده، پس از ارجاع به معاونت پژوهشی وزارت علوم، بررسی درکارگروه‌ ویژه و در ادامه کمیته تخصصی پژوهشی شورای گسترش و درنهایت خود شورای گسترش آموزش عالی، یک روند طولانی چهار ماهه را طی کند و این در حالی بود که به طور متوسط ماهانه حدود ۵۰ درخواست تأسیس از رده گروه پژوهشی تا پژوهشگاه به این معاونت داده می‌شد.

وی افزود: به دلیل گلایه متقاضیان تأسیس مراکز تحقیقاتی اعم از گروه پژوهشی تا پژوهشگاه، معاونت پژوهشی وزارت علوم تصمیم به درخواست تفویض اختیار صدور مجوز این مراکز ازشورای گسترش آموزش عالی به معاونت پژوهشی گرفت که پس از موافقت وزیر علوم بااین درخواست،‌ آیین‌نامه آن توسط معاونت پژوهش و فناوری تهیه و از سوی وزیرعلوم ابلاغ شد.

دبیر کمیته تخصصی پژوهشی شورای گسترش آموزش عالی گفت: با این ابلاغیه،‌ روند بررسی درخواست و صدور مجوز مرکز تحقیقاتی از پایین‌ترین تا بالاترین رده، بسیار کاهش خواهد یافت و دغدغه محققان دراین زمینه برطرف خواهد شد.

وی همچنین بااشاره به دسته‌بندی متقاضیان تاسیس مراکز تحقیقاتی شامل بخش خصوصی،‌ دولتی، دانشگاهی و نهادهای عمومی افزود: تا سال ۱۳۹۰، بخش خصوصی تنها می‌توانست تا رده مرکز پژوهشی درخواست تأسیس داشته باشد که بر اساس آیین‌نامه جدید ابلاغی تاسیس موسسات پژوهشی غیردولتی، بخش خصوصی نیزمی‌تواند تا سطح پژوهشگاه درخواست مجوز تاسیس داشته باشد.

نظر شما