شناسهٔ خبر: 8461 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهین اعوانی: نگرانی امروز باید بحث اخلاق در جامعه باشد

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: نگرانی اصلی ما این روزها باید در جامعه بحث اخلاق باشد، چرا که بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها را در جامعه شاهد هستیم و باید آن‌ها را ریشه‌کن کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ شهین اعوانی، استاد فلسفه اخلاق و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: اگر تا صد سال دیگر از من بپرسند که مهم‏‎ترین دغدغه فلسفه‌ام و نیاز روز جامعه‌مان چه چیزی است، می‌گویم اخلاق و باز هم اخلاق و این نه تنها حرف من بلکه سخن و نظر بسیاری از بزرگان و صاحب‌نظران عرصه علم و فلسفه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضرورتی بالاتر از این نیست که بداخلاقی‌ها را از جامعه ریشه‌کن کنیم، یادآور شد: چرا که بداخلاقی در جامعه در سیاست تا درون جزیی‌ترین حوزه‌های خانواده، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سایر حوزه‌های زندگی افراد ورود کرده است.

استاد فلسفه اخلاق مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار داشت: سلب اعتماد را در گفتار، نوشتار و همه چیز زندگی می‌توان دید این روزها باید در تمام جوانب زندگی افراد دقت کرد، این بی‌اعتمادی، عدم صداقت و بسیاری مشکلات دیگر را باید ریشه‌کن کرد، بنابراین ما در این حوزه‌ها بحران داریم و باید ورود و زیرساخت‌های مناسب را در این زمینه ایجاد کنیم.

اعوانی در ادامه یادآور شد: چقدر پرداختن به حوزه اخلاق کارساز است؟ آیا واقعاً باید سر یکدیگر کلاه بگذاریم؟ مشکلات و آسیب‌های اخلاقی صداوسیمای ما چیست؟ آیا قیمت‌ها عادلانه و درست است؟ و هزاران مشکل دیگر که همه می‌دانند به حوزه اخلاق مربوط است و این به نسل‌های بعد نیز سرایت خواهد کرد اگر کاری نکنیم!

وی در پایان توضیح داد: اخلاق جزو حوزه‌های اصلی فلسفه محسوب می‌شود که این روزها باید بیشتر از سوی علما و صاحب‌نظران، فلاسفه و کلاً همه اعضای فرهنگ مدنظر قرار گیرد.

نظر شما