شناسهٔ خبر: 8470 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

پایانه‎های فکری جنگ نرم

جنگ نرم

نویسنده: عبدالله محمدی

ناشر: انتشارات کانون اندیشه جوان

چاپ: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۱۷۶

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

استعمارگران پس از ناکامی در جنگ نظامی و تحریم‎های متعدد اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، به شیوه‎های فروپاشی از درون و جنگ نرم روی آوردند. با تغییر ارزش‎ها و باورهای یک جامعه به نفع دولت مهاجم، آحاد جامعه‎ی هدف بدون آن‎که بدانند به سربازان جامعه مهاجم تبدیل می‎شوند. در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، برای سست‎ساختن مبانی اعتقادی و در پی آن، پاینبدی ایشان به ارزش‎های نظام اسلامی، تلاش فراوانی صورت گرفته است. رسانه‎ها، هنر و شبکه‎های اینترنتی، بخشی از ابزارهای جنگ نرم به شمار می‎رود. در این میان نقش ابزارهای فکری که زیرساخت‎های تغییر باورها و ارزش‎های جنگ نرم را فراهم می‎آورد، بسیار مهم است.

آنچه تاکنون درباره جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی گفته و نگاشته شده بیشتر معطوف به نقش رسانه‎ها، شبکه‎های اجتماعی و ... در نیل به اهداف طراحان جنگ نرم بوده است. اما تاکنون تأثیر مبانی فکری همچون معرفت‎شناسی، هستی‎شناسی، دین‎شناسی و ارزش‎شناسی کم‎تر تحلیل شده است. این تحقیق سعی نموده ضمن معرفی اجمالی از مبانی فوق، نقش هر یک را در جنگ نرم کنونی واکاوی نماید تا بینش عمیق‎تری برای افسران مقابله با جنگ نرم فراهم نماید.

این کتاب به چند بخش تقسیم شده است و پس از پیش‎گفتار و مقدمه در بخش اول به تعریف جنگ نرم‎ می‎پردازد. در بخش دوم ویژگی‎های جنگ نرم را توضیح می‎دهد، همچنین تفاوت‎های جنگ نرم و جنگ سخت، امتیازات جنگ نرم نسبت به جنگ سخت را بررسی می‎کند. در بخش سوم هدف‎های جنگ نرم، ایجاد تغییر در اعتقادات، باورها و ارزش‎ها، ایجاد تغییر در رفتار، ایجاد تغییر در ساختار سیاسی توضیح داده می‎شود. در بخش چهارم روش‎های جنگ نرم، روش‎های گفتاری، عملیات روانی، عملیات ادراکی، دیپلماسی عمومی(دیپلماسی مردم محور)، فریب استراتژیکی، روش‎های رفتاری و به روش‎های شبکه‎ای می‎پردازد. در این کتاب به ابزارهای جنگ نرم، جنگ نرم در ایران، ابزارهای معرفت‎شناسی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، ابزارهای هستی‎شناختی و انسان‎شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، ابزارهای دین‎شناختی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی، بررسی مصداق‎های ابزارهای فکری جنگ نرم در جمهوری اسلامی ایران نیز پرداخته شده است.

نظر شما