شناسهٔ خبر: 8479 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صادق حقیقت:فعالیت افراد و احزاب در نظام مردم سالاری دینی باید متضمن سعادت باشد

دموکراسی و مردم‌سالاری برای ما مقید به دین است، ضمن آنکه شاخص دموکراسی در جمهوری اسلامی یعنی اینکه افراد و احزاب آزادانه آرا خود را بیان کرده و عمل کنند، اما همه اینها باید متضمن سعادت باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ مجله علوم انسانی «زاویه» به تهیه‌کنندگی مهدی خداوردیان، ‌چهارشنبه‌شب،‌۲۰ آذر ماه با موضوع «مردم در نظریه مردم سالاری دینی مشروعیت بخشند یا مقبولیت آور» با حضور سید صادق حقیقت،‌ عضو هیات علمی دانشگاه مفید و سید محمدرضا مرندی،‌عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

سید صادق حقیقت، ‌عضو هیات علمی دانشگاه مفید طی ارائه مباحث خود ذیل بحث کلی مردم‌سالاری دینی اظهار کرد: اساسا مشروعیت در حکومت را می‌توان در قالب سه معنا تقسیم کرد.
وی ادامه داد: شرعی بودن حکومت و اطاعت از حاکمان و همچنین حکومت، مقوله دیگر این بحث را تشکیل می‌دهند اما محور حائز اهمیت در بحث مشروعیت سیاسی به رضایت مردم بر می‌گردد به این مفهوم که حکومتی مشروع است که مردم از آن راضی باشند.

حقیقت تصریح کرد: لیبرال دموکراسی به عنوان یک مفهوم مدرن است که در این مفهوم حاکمیت از سوی مردم به شخص یا گروهی واگذار می شود اما در این راستا یکی از مباحثی که مطرح می شود شاخصه های تحقق مردم‌‌سالاری دینی است.

وی گفت: در فلسفه سیاسی کلاسیک مسائلی مانند سعادت و فضیلت طرح می شود در حالی که در فلسفه سیاسی مدرن این دو مساله به حاشیه رفته و آنچه که از سعادت یاد می‌شود در واقع همان سعادت مادی است.

 عضو هیات علمی دانشگاه مفید عنوان کرد: در جمهوری اسلامی حکومت مبتنی بر اندیشه کلاسیک در دوران مدرن است لذا ما در جامعه مدرن، حکومتی با ظاهر مدرن داریم که اندیشه های کلاسیک را در خود جای داده است ضمن آنکه ما در مبانی خود به دنبال سعادت انسان‌ها هستیم همان‌طور که امام خمینی(ره) در بدو ورودشان در بهشت زهرا (س) این مساله را در باب سعادت عنوان کردند.

حقیقت بیان کرد: با این تفاسیر، دموکراسی و مردم‌سالاری برای ما قید به دین است ضمن آنکه شاخص دموکراسی در جمهوری اسلامی یعنی اینکه افراد آزادانه آرا خود را بیان کنند و احزاب آزاد باشند که فعالیت سیاسی داشته باشند اما همه این موارد با هدف سعادت است.
وی همچین با اشاره به مخالفان مردم‌سالاری دینی ابراز کرد: مخالفان این مولفه یا سکولارند و مخالف حضور دین در جامعه و یا کسانی هستند که از آنها به‌عنوان اقتداگرایان اسلام یاد می‌شود.
این محقق افزود: اگر مردم حکومت اسلامی را یک روز نخواستند نباید اجبار کرد که این قرائت مربوط به قرائت نواندیشی دینی است که می گوید ملاک خواست مردم است.
وی با بیان اینکه دموکراسی صرفا مربوط به زمان تاسیس حکومت نیست، خاطر نشان کرد: این طور نیست که برای تاسیس بیاییم و نظر مردم را بگیریم و زمانی که تاسیس شد مردم را کنار بگذاریم یا اگر مخالفت کردند سرکوبشان کنیم چراکه تاسیس حکومت و حکومت داری بر اساس رای مردم است اما در نظر داشته باشیم زمانی که حکومتی تاسیس شد تعریف دارد و قانون اساسی را داراست ضمن آنکه در سیاست اگر اکثریت مردم چیزی را نخواهند نتیجه معکوس رقم می خورد. 

نظر شما