شناسهٔ خبر: 8489 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش وحدت میان حوزه و دانشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی

رئیس پژوهشگاه بین المللی جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: وحدت میان علوم انسانی و حوزه می‌تواند در تولید علوم انسانی با نگاهی اسلامی موثر باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام علی عباسی وحدت میان حوزه و دانشگاه را مهم خواند و اظهار داشت: از فعالیت‌های علمی این حوزه بهره گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولات عظیمی در علوم انسانی به وقوع پیوست که در گذشته در این حوزه مرکز پژوهشی وجود نداشت در حالی که در حال حاضر این علوم به فضای حوزه راه پیدا کرده است و تحولی عظیم در علوم انسانی به وقوع پیوسته است که این دو در کنار یکدیگر به تولید علم می‌پردازند.

رئیس پژوهشگاه بین‌‌المللی جامعة‌المصطفی العالمیه با اشاره به افزایش فعالیت میان حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این پژوهشگاه مراکز پژوهشی متعددی وجود دارد که در حوزه علوم انسانی به تحقیق می‌پردازند در واقع در اینجا بحث تحول علوم انسانی مطرح می‌شود و نشان‌دهنده ظرفیت حوزه و دانشگاه برای تولید علوم انسانی با نگاهی بومی و اسلامی است.

عباسی توجه به سبک زندگی را مهم بر شمرد و تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم به فرهنگ دینی پایبند باشیم باید به فرهنگی درست و اسلامی توجه داشته باشیم.

وی به فرهنگ غرب اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر این فرهنگ در اکثر شیوه‌های زندگی ما رخنه پیدا کرده و تاثیر گذار شده است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی جامعة المصطفی العالمیه به نقش مهم نخبگان در اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی اشاره و تصریح کرد: این قشر در حوزه می‌توانند با همت تکنولوژی را تولید کنند که در خدمت ارزش‌های اسلامی و دینی باشد.

عباسی در ادامه دستیابی به تمدنی سالم و بی‌نقص را مهم عنوان کرد و افزود: نخبگان باید تلاش خود را در راستای تمدنی اسلامی و نوین به کار گیرند زیرا رفتارها و باورهایمان باید اسلامی شود.

وی گفت: رسیدن به تمدنی اسلامی امری ممکن است ما باید الگوهایی برای بشر ایجاد کنیم و همه کسانی که توانایی و ظرفیت انجام این کار را دارند باید آستین همت بالا بزنند و تلاش خود را در مسیر الگوسازی اسلامی به کار بگیرند.

نظر شما