شناسهٔ خبر: 8500 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بودجه پیشنهادی بخش فرهنگ در سال 93 بیش‎تر شده، اما کافی نیست

معاون پارلمانی وزیر ارشاد با بیان اینکه «گرچه بودجه پیشنهادی بخش فرهنگ برای سال 93 رشد داشته است، اما کافی نیست» از نمایندگان مجلس خواست سهم اعتبارات بودجه را در این حوزه ارتقا دهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمدحسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی‌اش را از بودجه پیشنهاد شده از سوی دولت برای دستگاه‌های فرهنگی در سال ۹۳ این‎گونه بیان کرد: بودجه کشور برای سال ۹۳ که از سوی آقای رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، به لحاظ حجمی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در دولت تصویب و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده که بخش فرهنگی آن از یک رشد نسبی برخوردار است.

وی درباره میزان رشد بودجه دستگاه‌های فرهنگی برای سال آینده در مقایسه با سال جاری هم افزود: این رشد، مطابق با انتظارات نیست؛ گرچه دولت با توجه به درآمدهایش، برنامه‌های هزینه‌ای خود را تنظیم کرده است. به هر حال بخش مهمی از اعتبارات بخش فرهنگ، هزینه‌ای است و بخش محدودی از آن در حوزه تملک دارایی‌ها و عمرانی است و می‌توان گفت ۹۰ درصد اعتبارات این بخش در حوزه هزینه‌ای و ۱۰ درصد در حوزه تملک دارایی و عمرانی است.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در هر حال گرچه با توجه به درآمدها و پیش‌بینی‌ها، بودجه فرهنگی پیشنهادی برای سال ۹۳ با رشد همراه خواهد بود، اما کافی به نظر نمی‌‌رسد و ان‌شاءالله نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تلاش کنند، سهم اعتبارات بودجه را در حوزه فرهنگ و هنر برای سال آینده ارتقا دهند. البته دولت در این زمینه نمی‌تواند نقشی داشته باشد، چون وقتی لایحه تصویب می‌شود، ما دولتی‌ها باید از آن دفاع کنیم، اما نمایندگان مجلس بنا به ضرورت‌ها می‌توانند در اهمیت کار حوزه فرهنگ اهتمام بیشتری داشته باشند و تلاش کنند سهم اعتبارات و بودجه حوزه فرهنگ را افزایش دهند.

نوش‌آبادی ادامه داد: به نظر می‌آید به نسبت عملکرد سال جاری، حجم بودجه بیشتر است و لذا تخصیص‌ها بیشتر خواهد بود و من فکر می‌کنم که در عین حال که شرایط سختی را به لحاظ درآمدی و بودجه‌ای داریم، اما با تمام محدودیت‌هایی که در بودجه هست، امیدمان به پیشرفت در حوزه فرهنگ بیشتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که افزایش تخصیص را در سال آینده خواهیم داشت و این کمک خواهد کرد به اینکه طرح‌های فرهنگی و هنری و مجموعه برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک قدم به سمت جلو بردارد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در عین حال گفت: ما نیز شرایط و محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و طبق محدودیت‌ها صحبت می‌کنیم و تا رسیدن به مطالبات واقعی و تحقق ایده‌‌ها و مطلوب‌ها خیلی فاصله داریم، اما باید گام به گام به آن سمت حرکت کنیم. با این حال، دولت قدم‌های خوبی برداشته و با همه محدودیت‌ها و مشکلات مسایل بودجه و درآمدی اما سهم فرهنگ رشد نسبی را داشته، اما کافی نیست.

نظر شما