شناسهٔ خبر: 8628 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جهانگيری: دولت از توسعه علمی و فناوری حمايت جدی می‎کند

معاون اول رییس‌ جمهور با بيان اينكه آنچه می‌تواند اقتصاد کشور را از نفت بی‌ نیاز کند، اقتصاد دانایی‌ محور و دانش‌ بنیان است، گفت: چرا كه دانایی می‌ تواند جایگزین نفت و هر چیز دیگر شود و توسعه پایدار کشور از اقتصاد دانش‌ بنیان عبور می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ضمن تبريك هفته پژوهش، اظهار کرد: از زمانی که برای برخورداري از برنامه توسعه در کشور تصمیم گرفته شده است، زمان طولانی می‌گذرد.
وی با اشاره به اینکه در دهه ۴۰ برخی کشورها برای برنامه‌ریزی جهت توسعه مصمم شدند و ایران جزو کشورهایی بود که حرکت و توسعه خود را شروع کرد، افزود: در دهه‌های بعد کشورهای دیگری از شرق آسیا برنامه‌ریزی برای توسعه را شروع کردند، اما امروز ایران نسبت به برخی از این کشورها عقب است و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رمز اصلی ما برای توسعه پایدار این است که سیاست‌های عالمانه صحیح و با توجه به دستارودهای بشر در کشورهای موفق را در نظر داشته باشیم، گفت: ثبات سیاست‌ها نیز در این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،  چون همه کشورهایی که مسیر توسعه را موفق طی کردند، سیاست‌ های اتخاذ شده‌ شان با تغییر دولت‌ ها تغيير نكرده است، اما در کشور ما حتی با تغییر مدیران، برخی سیاست ‌ها تغيير مي كند.
وی با بیان اینکه در جهان امروز، پیشرفت بر مبنای علم استوار است و پذیرش تولید علم و فن‌ آوری از مهمترین عوامل توسعه پایدار است، تصریح کرد: تا الان کشوری در دنیا مدعی نیست که از روش‌ های غیر از توسعه علمی به توسعه پایدار رسیده است و در همه کشورهای موفق توسعه علمی اصلی‌ ترین برنامه‌ شان بوده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در ایران بعد از انقلاب به صورت جدی برای توسعه جهت‌ گیری داشته‌ایم تا اتکاء اقتصاد کشور به درآمد نفتی کم شود و بودجه دولت سهم کمتری از درآمد نفتی به خود اختصاص دهد، گفت: برای توسعه پایدار، کشور باید از مسیر اقتصاد دانایی ‌محور عبور کند و در اقتصاد دانایی ‌محور تولید علم و فناوری و توسعه پژوهش مهمترین شاخص است. بنابراين سرمایه‌ گذاری در آموزش نیروی انسانی و توسعه پژوهشی اصلی‌ ترین اولویت کشور در اقتصاد دانش‌ بنیان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه پایگاه‌ های اصلی پژوهش و آموزش کشور، دانشگاه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد اقتصاد دانش‌ بنیان را محور کار خود قرار دهد، باید نهادهای آموزش عالی و شناسایی و حمایت از نخبگان و محققان را مورد توجه قرار دهد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بخش تولید مقالات در منطقه جایگاه مناسبی داریم، اما در حوزه پژوهشی در منطقه و دنیا باید گام‌ های بلندتری برداریم، تصریح کرد: اگر پژوهش به معنای واقعی در کشور مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد کشور را دگرگون می‌کند، بنابراين باید سرمایه‌گذاری جدید فیزیکی در کشور انجام شود و اگر این اقدام مبتنی بر حرکت پژوهشی دقیق باشد، آثار مثبتی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.
جهانگیری با اشاره به چالش‌ های بخش پژوهشی کشور نیز، گفت: نحوه تأمین مالی پژوهش‌ ها از جمله چالش‌ها در بخش پژوهش است که متکی به منابع و بودجه دولت است، در حالی که در شرایط فعلی بودجه دولت محدود است و تقاضاها بسیار زیاد.
وی با بیان اینکه کشورهایی که با توسعه علمی پیشرفت کردند، اتکایشان به منابع دولتی زیاد نبوده است، به ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: مهمترین مساله برای اینکه بخش خصوصی ایران نسبت به تحقیق احساس بی‌نیازی می‌کند، این است که بازار مصرف بخش خصوصی ایران غیر رقابتی است، اما باید بدانیم راهی جز ورود به بازار بین‌المللی و تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت با قیمت‌ های جهانی نداریم كه امیدواریم بخش خصوصی ایران نیز به این پیام توجه کند.
معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه چالش دیگر بخش پژوهش در ایران، تجاری‌ سازی نتایج تحقیقات است، خاطرنشان کرد: با توجه به زنجیره تولید، می‌توان گفت که اگر اقتصاد کشور مبتنی بر دانش بنا نهاده شود، شرکت‌ های دانش‌ بنیان می‌توانند جای خود را باز کنند. اگر صاحبان سرمایه با صاحبان ایده مشارکت کنند و برای هر کدام سهمی اقتصادی در نظر گرفته شود، شرکت‌ های دانش‌ بنیان می‌توانند رشد پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه منابع شرکت‌ های دانش‌ بنیان فقط اختصاص به صندوق نوآوری ندارد، اظهار کرد: منابع این صندق در این دولت به ۲۰ برابر افزایش یافته است و شاهدیم که دولت تدبیر و امید در نخستین گام‌ های کار خود در اصلاح بودجه ۹۲ و تقدیم بودجه ۹۳ به مجلس این پیام را می‌ دهد که به لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری قرار داریم و رکود تورمی جدی در کشور حاکم است، بنابراین اولویت نخست کشور، عبور از این مرحله است.
جهانگیری به بودجه ۹۳ اشاره کرد و ادامه داد: طرح‌ های عمرانی نیمه‌ کاره بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد و حداکثر ۱۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی سال ۹۲ اختصاص داده شده است که باید اولویت‌ بندی شود. بودجه عمرانی سال آینده حداکثر می‌تواند ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد.
معاون اول رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: دولت به حمایت خود از توسعه علمی و فناوری به صورت جدی ادامه می‌دهد و در اولویت‌ های بودجه ۹۳ به آن پرداخته و امید است حرکت بزرگ علمی که در کشور شروع شده و مورد حمایت است، تبدیل به حرکتی در جهت توسعه اقتصادی کشور شود.

نظر شما