شناسهٔ خبر: 8646 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا طیبی: سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهی نیازمند سناریوی درهای باز است

رئیس جهاد دانشگاهی در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، تصریح کرد: نمی‌توانیم سند چشم‌اندازی تهیه کنیم که در آن، تعامل با دیگر کشورها باشد، ولی با سناریوی درهای بسته پیش برویم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نشستی به مناسبت هفته پژوهش با حضور معاونان و مدیران جهاد دانشگاهی از جمله حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، بعد از ظهر امروز، ۲۴ آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای جلسه، دو نفر از فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای پژوهشکده رویان، به نام سیده‌نفیسه حسنی و مهدی توتونچی به ارائه گزارش از عملکرد پژوهشی خود پرداختند و در ادامه، حسین بهاروند، رئیس گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده رویان و عضو هیئت علمی زیست‌شناسی تکوینی پژوهشکده به سخنرانی پرداخت.

مشکلات پژوهش در نگاه طیبی

در ادامه نشست، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به ارائه سخنرانی پرداخت و با عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش گفت: جمهوری اسلامی نظامی اقتدارگراست که هم باید در زمینه علمی و هم در زمینه‌های دیگری از جمله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، با اقتدارگرایی عمل کند، اما یکی از مشکلاتی که در راه پژوهش‌های کشور مطرح است، سردرگمی در ارتباط و تعامل با دیگر کشور‌هاست.

وی افزود: برای اینکه پیشرفت کشور متکی بر توسعه علمی باشد، باید در برنامه‌ریزی پیشرفت بازبینی صورت بگیرد. پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که برنامه در ظرف زمانی و ظرف مکانی مناسب تهیه و اجرا شود. در این زمینه نوع تعامل ما با دیگر کشور‌ها باید مشخص شود. ما یا باید مانند کشورهای بلوک شرق، درها را به روی دیگر کشورها ببندیم یا باید در مناسبات جهانی هضم شویم و اگر مدل دیگری داریم، آن را مطرح و به همان ترتیب عمل کنیم. ما نمی‌توانیم سند چشم‌اندازی تهیه کنیم که در آن، تعامل با دیگر کشورها باشد، ولی با سناریوی درهای بسته پیش برویم. 

برنامه و عملکرد جهاد دانشگاهی

طیبی با اشاره به برنامه‌های جهادی دانشگاه‌های کشور در سال‌های آینده گفت: جهاد دانشگاهی تجربه خوبی در تجاری‌سازی تولیدات علمی دارد و توانسته این توانایی را ثابت کند. در همین راستا می‌تواند نسبت به اصلاح قوانین پژوهشی در مجلس و سایر سازمان‌های قانون‌گذار نقش مؤثری را ایفا کند.

وی در پایان تصریح کرد: الگوسازی توان تولید علم در کشور، کاری بوده که در گذشته صورت گرفته و با این مدل، جوان می‌تواند مبنای تولید علم در کشور شود. در این راستا جوانان و محققان باید به موضوعات کلان بپردازند و بتوانند موضوعات کلان را برای حل مشکلات کلان مطرح کنند و نگاه سطحی کوتاه‌مدت، هر چند به صورت مقطعی مفید است، ولی کارکرد متناسب با نیاز کشور را ندارد.

حسین بهار‌وند در دانشگاه علم و فرهنگ

حسین بهاروند، ضمن بیان تاریخچه‌ای از تأسیس پژوهشکده رویان بیان کرد: یکی از کارهای اشتباهی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مرتکب شده،‌ این بود که یک امتحان سراسری برای پذیرش دانشجویان دکتری قرار داد که این موضوع باعث ضعف علمی دانشگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل در مدت دو سالی که امتحان دکتری به این ترتیب برگزار می‌شود، پژوهشکده رویان، ضعیف‌ترین دانشجویان را در خود دیده‌ است. مبنای این تفکر وزارت علوم اشتباه است؛ آموزش باید بر اساس پژوهش باشد.

در پایان ضمن افتتاح سامانه مجلات دانشگاه علم و فرهنگ، از دو طرح پژوهشی در زمینه فنی - مهندسی و همچنین نشریات اندیشه‌های حقوق خصوصی و گردشگری علم و فرهنگ رونمایی شد.

نظر شما