شناسهٔ خبر: 8683 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرجی‌دانا: برنامه‌هایم در ابتدای اجرایی شدن است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه‌هایی که به مجلس ارائه شده در ابتدای نهایی شدن است و در هر یک از این برنامه‌ها حوزه پژوهش و فناوری جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز دوشنبه در حاشیه چهاردهمین همایش ملی تجلیل از پژوهشگران برتر کشور که در سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، درباره برنامه‌های جدید خود اظهار داشت: برنامه‌های ما که به مجلس ارائه شده در آغاز اجرایی شدن است و هر کدام از حوزه‌ها برنامه‌های اجرایی خود را دارند که تحقق برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری که در آن جایگاه ویژه‌ای دارد، در حال تدوین است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افرادی که سوابق علمی برای مقطع دکتری ندارند، گفت: پژوهش دکتری، پژوهشی است که خصوصیات ویژه‌ای دارد. برخی می‌گویند که تازه فارغ‌التحصیل شده‌ایم و کاری نکرده‌ایم از این رو باید صبر کنند تا کاری انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است این فارغ‌التحصیلان بگویند در این صورت از زندگی خود عقب می‌افتیم، یادآور شد: این ترویج مدرک‌گرایی است چرا که در دنیا فارغ‌التحصیلان در جامعه حضور می‌یابند تا مسئله‌ای را پیدا کنند بعد برای حل آن مسئله وارد مقطع دکتری می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون نفر در آزمون کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند که ظرفیت ما بسیار کمتر از آن است و در واقع یک به ۱۰ یا یک به ۲۰ است و در دکتری به همین شکل است از این رو باید شاهدهایی بگذاریم که بهترین فرد و در واقع فرد اصلح که پژوهش‌های دکتری را انجام دهد وارد این کار شود.

فرجی دانا تأکید کرد: سوابق تحصیلی که در طول زمان است بهترین شاخص به شمار می‌رود و اینگونه نیست که در آزمون دو ساعته فرد را محک بزنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که آیا سوابق دانشجویان در دانشگاه ثبت می‌شود که از آنها استفاده شود، گفت: این سوابق را داوطلبان در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند که بر اساس آن افراد با یکدیگر مقایسه می‌‌شوند و در مصاحبه وزنی به آن داده می‌شود که در دانشگاه تهران ۲۰ درصد است بنابراین اینکه می‌گویند به مصاحبه وزن ۷۰ درصد داده شده فرافکنی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نباید یک روال درست را به خاطر اینکه در برخی مواقع در معرض آزمون و خطا هم هست زیر سؤال ببریم.

نظر شما