شناسهٔ خبر: 8696 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین مراسم اعطای جایزه ملی «ایسپا» برگزار شد

نخستین مراسم اعطای جایزه ملی «ایسپا» امشب، 25 آذرماه با حضور رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نخستین مراسم اعطای جایزه ملی ایسپا، ۲۵ آذرماه با حضور طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از استادان حوزه افکارسنجی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و با ارائه گزارشی از سوی رحیم یعقوب‌زاده، دبیر جایزه ملی ایسپا ادامه پیدا کرد.
وی جایزه ملی ایسپا را جایزه‌ای معرفی کرد که از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به برگزیدگان از میان فعالان و صاحب‌نظران حوزه نظرسنجی اهدا می‌شود و گفت: ایسپا در صدد است در قالب این جایزه فعالان و صاحب‌نظران حوزه نظرسنجی را به جامعه علمی و پژوهشی معرفی و از آن‌ها تقدیر کند تا از این طریق موجبات رشد و بالندگی فعالیت‌های نظرسنجی کشور را فراهم کند.

انجام پیمایش وسیله‌ای برای ارزیابی میزان موفقیت طرح‌های مختلف
در ادامه سید حسین سراج‌زاده، از استادان افکارسنجی، ایسپا را از نهاد‌های موفق در زمینه نظرسنجی خواند و گفت: انجام پیمایش وسیله‌ای برای ارزیابی میزان موفقیت طرح‌های مختلف است که تصویری از واقعیت و نگرش مردم جامعه را نشان می‌دهد و سیاستگذاران می‌توانند از نتایج آن برای تدوین برنامه‌ها بهره ببرند.
در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز به سخنرانی پرداخت و گفت: در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این جمع‌بندی رسیدیم که پژوهش در حوزه علوم اجتماعی بسیار ضروری است. در دولت‌های بعدی نیز این پژوهش‌ها ادامه یافت تا زمانی که تشکیل مرکز مستقلی برای فعالیت‌های نظرسنجی در دستور کار قرار گرفت ولی از نتایج این پژوهش‌ها بهره کافی برده نشد.
طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز سخنران دیگر این مراسم بود، وی پیشرفت را حاصل برنامه ریزی صحیح دانست و گفت: اصلاح برنامه‌ریزی و جلوگیری از اتفاقات ناگوار با نظرسنجی مقدور می‌شود. ایسپا نیز باید دو پنل تخصصی در ارتباط با نخبگان و عموم مردم تشکیل دهد و نتایج آن را برای اصلاح امور در اختیار مسئولان قرار دهد.
این گزارش حاکی است، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم حضور پیدا کرد و گفت: ایسپا با وجود تمام مشکلات راه را به خوبی پیموده است ولی در آینده توقعات بیشتری از این مرکز وجود دارد.

کاهش خطاهای احتمالی در برنامه‌ریزی با نظرسنجی
وی جوان‌گرایی را شاخص اصلی ایسپا خواند و اظهارکرد: در حوزه افکارسنجی، افکار عمومی سرمایه‌های ملی هستند و شناخت آن یک فرصت ارزشمند محسوب می‌شود که کاهش خطاهای احتمالی را به دنبال دارد. تصمیمات فردی و سلیقه‌گرایی باعث ضرر و زیان می‌شوند.
وی از جهاد دانشگاهی و ایسپا خواست تا ورود بیشتری به افکارسنجی در حوزه جوانان و دانشجویان داشته باشند و تصریح کرد: ایسپا می‌تواند یک رصدخانه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها باشد. اطلاع از اینکه در رابطه با سبک زندگی در چه وضعیتی هستیم بسیار حائز اهمیت است.

اعطای جایزه ملی ایسپا
در بخش پایانی این مراسم با اعطای جایزه ملی ایسپا از محسن گودرزی، ابراهیم آقاجانی و محمد فاضلی به عنوان پژوهشگران بر‌تر حوزه نظرسنجی تقدیر شد. همچنین در بخش ویژه نظرسنجی الکترونیکی از حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به عنوان نفر برگزیده تجلیل به عمل آمد.

نظر شما