شناسهٔ خبر: 8697 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی جنتی: اسناد ملی را باید از قفسه‌های خاک خورده تاریخ بیرون کشید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بی‌تردید احیای اسناد ملی و بیرون کشیدن آن‎ها از قفسه خاک خورده تاریخ و تبدیل آن‎ها به اسناد دیجیتالی طوری که نه تنها پژوهشگران بلکه همه مردم بتواند از آن‎ها استفاده کنند، در تحقق اهداف دیجیتالی کشور در سند چشم‌انداز موثر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نخستین همایش بین المللی اسناد ایرانی همزمان با چهارمین جشنواره هفته پژوهش کتابخانه ملی ایران، دیروز ۲۵ آذر با حضور جمعی از سفرای کشورهای آمریکای لاتین، روسای آرشیوهای مل وی نیز رایزنان فرهنگی تعدادی از کشورها در محل  کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: تاریخ هر ملت مجموعه‌ای از تجربیات گرانسنگ آن ملت در فراز و فرود رویدادهای روزگار است و با مستندسازی رویدادها می‌توان گنجینه عظیم و ارزشمند برای نسل‌های بعدی فراهم ساخت.

وزیر ارشاد ادامه داد: بی‌توجهی و از دست رفتن فرصت‌های عظیم ضمن آن که می‌تواند به  تکرار خطاها و اشتباهات گذشته بینجامد، باعث گسستگی نسل امروز با نسل‌های پیشین  و آینده خواهد شد. این تجارب باید از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند و سازمان اسناد و  کتابخانه ملی هر کشوری این وظیفه خطیر را بر دوش می‌کشد.

جنتی اضافه کرد: ایرانیان از دیرباز به نگهداری و حفاظت از اسناد خود اهتمام می‌ورزیدند. آنها از دوره مادها و هخامنشیان تا صفویه و قاجاریه و امروز، این کار را انجام داده‌اند تا اینکه مقدمات تشکیل آرشیو ملی ایران قبل از انقلاب فراهم شد و بنابراین ایرانیان به توصیه پیامبر اسلام (ص) که قید علم را به نوشتن آن دانسته‌اند، جامه عمل پوشاندند.

وی ادامه داد: با وجود کوشش‌های شایسته‌ای که برای نگهداشت اسناد ملی صورت گرفته است، هنوز راهی طولانی تا رسیدن به وضعیت آرمانی باقی است ما باید اسناد ملی راز غربت در آوریم و جامعه را با اهمیت بنیادین آن در توسعه زیرساخت‌های فکری و فرهنگی کشور آشنا کنیم.

جنتی خواستار راه‌اندازی نهضت دیجیتال‌سازی اسناد ایرانی شد و گفت: باید میراث فرهنگی، علمی و فکری را به زبان امروزی تبدیل کنیم تا دنیا بداند که فهرست‌های نسخ خطی ما به زبان‌های فارسی چه اهمیتی دارند. لذا باید به پژوهشگران در منزل و محل کارشان خدمات اسنادی ارایه کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نگهداری از بیش از ۱.۵ میلیون سند در آرشیو ملی ایران مایه مباهات است، در عین حال تاکید کرد: باید به این سو حرکت کنیم که تمام این محتوا با در نظر گرفتن حق مالکیت معنوی، به صورت نرم‌افزاری قابل دسترس باشد و حتی مردم هم به این اسناد دسترسی داشته باشند.

وی لزوم راه‌اندازی رشته صنعت پژوهی در دانشگاه‌های کشور و در مقاطع مختلف را یادآور شد و پیوند همایش اسناد ایرانی با چهارمین جشنواره هفته پژوهش در کتابخانه ملی را به فال نیک گرفت و گفت: پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. پژوهش در حوزه اسناد ملی ما را به داشته‌های خودمان واقف می‌کند.

جنتی همچنین گفت: بی‌تردید احیای اسناد ملی و بیرون کشیدن آنها از قفسه‌های خاک خورده تاریخ و ارایه آنها در قالب اسناد دیجیتالی می‌تواند جهشی در راستای تحقق اهداف دیجیتالی کشور در سند چشم‌انداز باشد.

وی همچنین با بیان اینکه همگان باید تاکید مقام معظم رهبری در مورد اهمیت  بحث پژوهش مدنظر داشته باشند، یادآور شد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به امر پژوهش و فناوری داشته و در بودجه سال ۱۳۹۳ تنها در حوزه فناوری، اعتبارات مربوطه را ۲۰ برابر نسبت به سال ۹۲ افزایش داد.

وزیر ارشاد ضرورت همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی را با مراکز مشابه در کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که در حوزه فرهنگ و تمدن باستانی ایران قرار می‌گیرند و نیز همکاری آن  با کتابخانه‌های بزرگی مانند کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی را خواستار شد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده ارایه هرگونه همکاری در زمینه وظایف، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سایر کتابخانه‌های بزرگ کشور است و شخصاً اعلام می‌کنم که وزارت ارشاد در خدمت اهدافی است که کتابخانه ملی و سایر کتابخانه‌ها به دنبال آن هستند.

وی در پایان سخناش از آنچه تلاش‌های ارزنده اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دو سال گذشته نامید، قدردانی کرد و گفت: خوشحالم که ایشان و همکارانشان نگاه راهبردی و آینده‌نگر و برنامه محوری را دارند دنبال می‌کنند.

در این برنامه پس از امضای تفاهمنامه همکاری میان روسای کتابخانه ملی و دانشگاه صنعتی امیر کبیر، ۷ عنوان کتاب از جمله اصطلاح‌نامه سه زبانه، اسناد ملی، کارنامه پژوهشی کتابخانه ملی، روابط ایران و یونسکو و قوانین و مقررات اسناد با حضور وزیر ارشاد و مسئولان کتابخانه ملی رونمایی شد.

در این برنامه همچنین از برگزیدگان پژوهشگران، مولفان و اساتید برتر حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در قالب چهارمین جشنواره هفته پژوهش کتابخانه ملی به شرح زیر قدردانی شد:

بخش پژوهشگران: علی صادق‌زاده، علیمحمد طرفداری و صدیقه احمدی

بخش کتاب، مولف و مترجم برتر: یعقوب نوروزی، قاسمی و مهدی علیپور حافظی

بخش پایان‌نامه: مریم کراری، لیلا منجمی و ربابه معتقدی

بخش هیئت عملی، فرزانه شادان پور، میترا صمیمی، علی اکبر صفی پور، فرحناز افضلی عالی و محبوبه شمشیرگرها.

نظر شما