شناسهٔ خبر: 8709 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازسازی تئاترشهر 12 میلیارد بودجه می‌خواهد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه 25 آذر ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهرضمن بررسی میزان نواقص فنی و عمرانی این مجموعه در جریان دور تازه عملیات بازسازی آن قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بعد از این بازدید دو ساعته در حضور علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه خاطرنشان کرد: مجموعه تئاترشهر به نوعی اعتبار تئاتر ایران است که باید هر چه زودتر و تا قبل از فرا رسیدن جشنواره بین المللی تئاتر فجر نسبت به رفع معایب آن تلاش کرد.

صندلی های تالار اصلی فقط برای چند دقیقه نشستن قابل تحمل است

وی افزود: صندلی‌های تالارهای مختلف تئاترشهر، سرویس‌های بهداشتی و سیستم‌های ایمنی و اطفای حریق مجموعه باید در فاز اول بازسازی مورد توجه قرار گیرد چراکه تحقق این امر ضمن رضایتی که برای هنرمندان به همراه خواهد داشت می تواند میزبانی شایسته ای هم از تماشاگران داشته باشد. به جرات می توانم می گویم که میزان عیب و خرابی صندلی‌های تالار اصلی به حدی است که تماشاگر نمی تواند بیش از چند دقیقه نشستن روی آن را تحمل کند و این از نجابت و شرافت تماشاگران تئاتر ما است که تاکنون این میزان خسارت را تحمل کردند.

آشنا گفت: امیدوارم با حضور معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم حداقل تا آغاز جشنواره بین المللی تئاتر فجر در اواخر دی‌ماه فاز اول بازسازی مجموعه تئاترشهر را به سرانجام برسانیم و دیگر نگران هزینه‌ای که تماشاگر برای دیدن تئاتر دلخواه خود می کند، نباشیم. ضمن اینکه فضای بیرونی مجموعه هم اکنون در شان این ساختمان زیبا و فرهنگی نیست و با اینکه دوستان ما در شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران همکاری مساعدی با ما داشتند اما لازم است با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی شاهد بهبود وضعیت فضای بیرونی مجموعه باشیم.

تاکید ویژه آقای معاون به دفتر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد

علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این بازدید با تایید خرابی های ناشی از فرسودگی ساختمان داخلی مجموعه تئاترشهر گفت: ما اگر بپذیریم و یقین داشته باشیم که آموزش فرهنگ ملی و دینی در شرایط فعلی باید از طریق هنر انجام پذیرد و البته بهترین ابزار هنری در این میان سینما و تئاتر است، پس این ساختمان و روندی که مشاهده کردم شایسته مکانی که کارش تعلیم و اندیشه‌ورزی از طریق هنر نمایش است، نیست.

وی ادامه داد: تئاترشهر به نظر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به نوعی بیانگر یک نماد ملی است که هر شهروندی علاقه دارد برای دیدن یک اثر نمایشی در این مکان حضور پیدا کند. معماری بیرونی این مجموعه به قدری زیبا است که می تواند نظر هر مخاطبی را به سوی خود جلب کند اما وقتی وارد این مجموعه می شویم و می بینیم که فضای داخلی تئاترشهر دارای نواقصی است ماجرا کمی ناراحت‌کننده می شود و این نکته را به ما که مسوول هستیم گوشزد می کند که باید هرچه زودتر نسبت به بهبود شرایط تلاش کرد. این مکان یک پاتوق هنری است که باید به آن رسیدگی کرد.

کاراندیش با بیان اینکه ترمیم و بهسازی مجموعه های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وظایف اصلی متولیان این نهاد دولتی است، خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا چنین مجموعه های فرهنگی هنری دوباره احیا شده و میزبان خوبی برای اهالی هنر باشد اما همین جا از همه مسوولان دیگر نهادهای فرهنگی نیز می خواهم تا به ما برای ارتقای سطح کیفی عملیات عمرانی چنین مجموعه های ارزشمندی در حد توان خود کمک کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدید خود از فضای داخلی مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد: در بازدیدی که به همراه همکارانم در دفتر پروژه های عمرانی وزارت ارشاد از مجموعه داشتم متوجه شدم که اقداماتی در گذشته پیرامون بازسازی مجموعه شده که در آن با اهل فرهنگ مشورتی انجام نگرفته و آنطور که به نظر می آید یک تیم فنی آمده و بدون مشورتی با اهالی تئاتر کارهایی را انجام داده که بهتر بود مشورت می کرد. این یکی از اشتباهاتی بود که نباید به این شکل انجام می گرفت.

دور جدید بازسازی با مشاوره اهالی تئاتر آغاز می شود

وی تاکید کرد: به طور حتم در دوره جدید بازسازی مجموعه تئاتر شهر من به دوستانم در دفتر پروژه های عمرانی وزارت ارشاد تاکید می کنم که از همان ابتدای کار ضمن مشارکت همه جانبه با پیمانکار حتما از نظر هنرمندان و اهالی تئاتر و معماری برای بهبود اوضاع مشورت بگیرند زیرا اهالی تئاتر و معماری بهترین متخصصان این عرصه هستند که می‌توانند کمک قابل توجهی در زمینه بازسازی مجموعه تئاتر شهر انجام دهند.

کاراندیش ادامه داد: کارهای اساسی بسیار زیادی باید در زمینه بازسازی مجموعه تئاترشهر صورت گیرد. گرچه بودجه ما بسیار در شرایط  محدودی قرار دارد و ما با کمبود شدید اعتبار در این زمینه مواجهیم اما با وجود این محدودیت باید تمام توان خود را به کار بگیریم. البته در کوتاه مدت و تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر فجر باید اقداماتی صورت گیرد حتی اگر این موضوع به کار شبانه روزی در مجموعه بیانجامد.

از نظر زمانی قولی نمی دهم اما...

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فاز دوم بازسازی مجموعه تئاترشهر گفت: یکسری کارها هست که باید در درازمدت انجام گیرد البته بازهم تاکید می کنم که این مکان در این شرایط به هیچ عنوان در شان نام یک نهاد ملی در کشور جمهوری اسلامی ایران نیست. بنابراین لازم است هرچه سریع تر کارهای زیادی حول و حوش بازسازی تئاتر شهر انجام شود و من از پیمانکار محترم این پروژه می خواهم در صورت نداشتن اعتبار باز هم به کار خود ادامه دهند و مطمئن باشند ما تلاش های آنها را نادیده نخواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: هم اکنون از نظر زمانی نمی توانم قولی را بدهم که چه زمانی پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر چه در فاز اول و چه در فاز دوم به اتمام می رسد اما درخواست من از پیمانکار محترم تئاترشهر این است که در مرحله اول تمام تلاش خود برای اتمام فاز اول و در مرحله دوم برای به پایان رساندن فاز دوم انجام دهد. این در حالی است که طبق برآوردهایی که به دست من رسیده ۱۲ میلیارد تومان برای عملیات بازسازی تئاتر شهر بودجه لازم است که امیدوارم این امر محقق شود.

کاراندیش تاکید کرد: اگر دوستان پیمانکار بتوانند در فاصله چند روز مانده به جشنواره تئاتر فجر کارها را به سمتی هدایت کنند که موارد ضروری مرتبط با تماشاگران و فضای داخلی ترمیم شود، کار بسیار ارزشمندی را انجام داده اند. من هم نهایت تلاش خود را انجام می دهم تا اعتبار لازم به این بخش اختصاص پیدا کند. در عین حال از همکارانم در مجموعه تئاتر شهر می خواهم غیر از توجه به موارد ضروری در فاز اول به فکر ایمنی مجموعه باشند که خدایی ناکرده شاهد اتفاق بدی در این زمینه نباشیم.

تئاتر شهر در آستانه یک بحران و حادثه جدی است  

جمالی مدیر شرکت عمرانی پیکر نهاد هم در این نشست که در دفتر ریاست مجموعه تئاتر شهر برگزار شد با بیان اینکه عملیات بازسازی تئاتر شهر یک سال و نیم زمان می برد، گفت:  متاسفانه از دو سال گذشته که کار را برای بازسازی تحویل گرفتیم در ابتدا فکر می کردیم کار بسیار ساده تر از اینهاست اما به تدریج متوجه ناهنجاری های زیادی شدیم که نه تنها نام آنها مشکل است بلکه تبدیل به یک بحران جدی شده است و این به خاطر وضعیت خاص و بی توجهی بود که در گذشته پیرامون بازسازی مجموعه صورت گرفته است  و من از این هراس دارم که نتیجه این بی توجهی منجر به حادثه ای شود که اصلا دور از انتظار نیست.

پیمانکار مجموعه تئاترشهر ادامه داد: متاسفانه طبقه پایین مجموعه خروجی بیرون ندارد و ناحیه دارای مشکلات بسیار جدی در زمینه های سرویس های بهداشتی، تاسیسات و مبلمان است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کرد. ضمن اینکه بهره برداری همزمان هنرمندان از تالارها و ورود و خروج تماشاگر به مجموعه کار ما را به میزان قابل توجهی کند کرده که امیدوارم با حمایت های مالی و معنوی  وزارت ارشاد و همکارانشان بتوانیم با تلاش بیشتری کارها را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: تعدادی از کارهایی را که آقایان آشنا و کاراندیش برای آغاز فاز اول تئاتر شهر اعلام کردند می توان انجام داد اما این نیازمند یک کار فشرده و شبانه روزی است که آبروی مجموعه تئاتر شهر در همین فاز اول تا آغاز جشنواره تئاتر فجر حفظ شود البته در مورد ترمیم صندلی ها کار مقداری مشکل است که امیدوارم بتوانیم برای آن هم چاره ای کنیم.

آقای معاون فقط ۳۲ روز تا آغاز جشنواره مانده است

اتابک نادری رییس مجموعه تئاتر شهر هم ضمن تقدیر از حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آقای معاون دوست داشتم در این روز خیر مقدم رسمی خودم را به شما برای حضور در مجموعه اعلام کنم اما اجازه بدهید این خیر مقدم رسمی را ضمن تقدیر و تشکر از این حضور صمیمانه شما در مجموعه تئاتر شهر به آغاز جشنواره تئاتر فجر و زمانی که فاز اول بازسازی انجام گرفته موکول کنم چرا آن خیر مقدم برای من و شما بسیار شیرین تر خواهد بود.

وی افزود: یک سری از اتفاقات در مجموعه تئاتر شهر پیرامون بازسازی وجود دارد که بسیاری از آن به رفاه تماشاگران بازمی گردد. بنابراین حتی اگر لازم باشد همه ما برای بهبود اوضاع شبانه روزی کار کنیم این کار را انجام خواهیم داد. آقای کاراندیش متاسفانه یا خوشبختانه ما فقط ۳۲ روز فرصت داریم که فاز اول بازسازی مجموعه تئاتر شهر را تا جشنواره تئاتر فجر به اتمام برسانیم بنابراین من از همه دوستان و شما می خواهم تا هر آنچه در حد امکانات وجود دارد نسبت به انجام امور حتی به طور موازی  مساعدت های لازم را انجام دهید.

رییس تئاتر شهر در پایان خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی های که پیمانکار محترم مجموعه انجام داده ما یک سال و نیم برای بازسازی وقت می خواهیم اما من می خواهم بگویم که ما به طور عاقلانه فکر می کنیم اما دوست داریم عاشقانه کار کنیم بنابراین حتم دارم با این فرمول به آنچه در نگاه اول مربوط به رفاه تماشاگران است دست پیدا خواهیم کرد.

نظر شما