شناسهٔ خبر: 8712 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دایره‌المعارف اعلام شهدا منتشر می‌شود

معاون پژوهشی بنیادشهید گفت: دایره‌المعارف اعلام شهدا با حداقل اطلاعات مربوط به زندگی شهدا با پیشینه تحقیق بیش از ۱۰ سال منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که بعدازظهر دیروز در ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد با تأکید بر پژوهش‌محوری در همه عرصه‌ها گفت: استفاده از یافته‌های پژوهشی در نظام برنامه‌ریزی باید صورت گیرد و هرگونه شتاب‌زدگی در برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری در هر سطحی می‌تواند جامعه را در مسیر سقوط قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید در نظام برنامه‌ریزی از یافته‌های پژوهش‌محوری استفاده کرد، خاطرنشان کرد: نباید این یافته‌ها در بایگانی‌ها نگهداری شوند.

حجت‌الاسلام مازنی با بیان اینکه از اظهارنظر غیرعلمی در پدیده‌ها باید پرهیز کرد، گفت: اهمیت‌دادن به مسایل پژوهشی در سطح جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و از‌ پژوهشگران متناسب با منزلت اجتماعی آنها برخورد کرد.

وی با بیان اینکه نباید برای صرف هزینه‌های پژوهشی خساست به خرج داد، تصریح کرد: هر چقدر بر روی پژوهشگران سرمایه‌گذاری کنیم بر دوام، استمرار، رشد و توسعه یک ملت تأکید کرده‌ایم و این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

معاون پژوهشی بنیادشهید با بیان اینکه باید از افراد متخصص و صاحب‌نظر در فعالیت‌های پژوهشی استفاده کرد، گفت: طرح‌های پژوهشی باید دقیق و صحیح اجرا شود و باید اعتماد پژوهشگران جامعه را جلب کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه به عنوان نتیجه یک مطالعه ارایه می‌شود در واقع از مسیر علمی و پژوهشی تهیه شده است، خاطرنشان کرد: افراد نباید از پژوهشگران آنچه را که انتظار دارند و نتیجه مطلوب خودشان است، خواهان باشند.

حجت‌الاسلام مازنی گفت: اگر پژوهش‌محوری یک اصل است باید برای پژوهش اعتبار و امکانات مورد نیاز را هم تأمین کنیم.

وی با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: تعداد ۳۰ کارگاه ارایه یافته‌های پژوهشی و ۴ نشست علمی برگزار شده است. همچنین ۲۷ نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بنیاد در ۲۷ استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی که هم‌اکنون در نمایشگاه بین‌المللی نیز در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: بنیادشهید در این نمایشگاه هم غرفه دارد.

وی با بیان اینکه نخستین جشنواره ایثار و شهادت را در پیش داریم، اظهار کرد: طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع ارشد و دکتری و علمی و پژوهشی طی فراخوانی جمع‌آوری می‌شوند.

 

وی افزود: اهداف این فراخوان ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است و بستری برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی با ایجاد رقابت فراهم می‌کند.

 

وی ادامه داد: محورهای این فراخوان درباره زندگی‌نامه شهدا و مربوط به ایثارگران، خانواده‌ها و فعالیت‌های مربوط به بنیادشهید و فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

به گفته وی، آثاری که از نیمه دوم سال ۸۹ تا پایان سال ۹۲ تولید و به اتمام رسیده است مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مازنی افزود: از امروز ۲۵ آذر ما تا پایان خرداد ۹۳ مهلت ارسال آثار پژوهشی است و این جشنواره با همکاری دانشگاه علمی کاربردی حضرت امام (ره) برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۱۸۸۳ طرح پژوهشی در حوزه پژوهش بنیاد اجرا شده و یا در حال اجرا است، اظهار کرد: ۶۶ درصد موضوعات مربوط به جامعه هدف بنیاد و پس از آن مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت است و ۳۰ درصد مربوط به زندگی‌نامه شهدا است.

 

وی ادامه داد: قوی‌ترین مرکز مربوط به اسناد شهدا در بنیادشهید ثبت شده است که بیش از ۸ میلیون سند پیرامون نوشته‌های شهدا، مناجات‌نامه‌ها، مقالات، یادداشت‌ها و آثار است.

 

وی ادامه داد: همچنین آرشیو‌های بیداری و شنیداری صدا و سیما از شهدا در فضای مناسب نگهداری می‌شود و همچنین کتابخانه ایثار و شهادت آماده برای استفاده پژوهشگران است.

 

وی با اشاره به طرح فرهنگ اعلام شهدا خاطرنشان کرد: دایره‌المعارفی که با حداقل اطلاعات مربوط به زندگی شهدا با پیشینه تحقیق بیش از ۱۰ سال طی این طرح قابل انتشار است.

 

حجت‌الاسلام مازنی با اشاره به تشکیل شورای عالی ایثار و شهادت که در مجلس به تصویب رسیده است باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: شورای عالی ایثار و شهادت به ریاست رییس‌جمهور و با ۱۳ عضو از ارگان‌های پژوهشی و علمی و سیاسی کشور تشکیل شده است که باید زمینه اجرایی آن با مدیریت رییس‌جمهور هم فراهم شود.

 

به گفته وی، ۱۲۲۹ عنوان کتاب از سوی بنیاد چاپ و منتشر شده است و ۲۸۲ عنوان از آثار دیجیتالی بنیاد دارد که تاکید داریم از نویسندگان حمایت شود.

 

وی تاکید کرد: برنامه توسعه فضای مجازی را در حیطه ایثار و شهادت در دستور کار داریم.

نظر شما