شناسهٔ خبر: 8720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فانی: پژوهش‌ها تقاضا محور باشند

وزیر آموزش و پروش با تأکید بر تقاضا محور بودن پژوهش‌ها از معلمان خواست تا روحیه پژوهشگری را در دانش‌آموزان نهادینه کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، امروز، ۲۶ آذرماه، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر فرهنگی طی سخنانی اظهار کرد: در حوزه کارشناسی باید چالش‌ها را شناسایی کرده و برای رفع مشکلات اقدام کرد ولی طی سال‌های گذشته برای پاسخ به این مشکلات نظرات شخصی مدیران را جویا می‌شدند در صورتی‌که ممکن است نظر مدیر مربوطه کارساز و منطبق بر اصول نباشد.

وی دو راهکار دیگر موجود را استفاده از نظرات کارشناسان و انجام کارهای پژوهشی برشمرد و گفت: انجام پژوهش راهکاری منطقی‌تر، اصولی‌تر و اثربخش‌تر است. در حوزه ستادی، تصمیم‌گیری و کارشناسی باید پژوهش را به عنوان محور قرار دهیم به شرطی که پژوهش نیز منطبق بر اصول صحیح پژوهشی باشد.

فانی با تأکید بر اینکه روش استفاده از پژوهش نیز باید روشی مناسب باشد اظهار کرد: برخی پژوهش‌ها روش‌شناسی منطبق بر موضوع ندارند و خروجی آن بی فایده است. ما باید از روش‌های مختلف پژوهش متناسب با مسأله بهره‌مند شویم. 

کارآمد نبودن برخی پژوهش‌ها

وی خلأ موجود در آموزش و پرورش را کارآمد نبودن برخی پژوهش‌ها دانست و گفت: در برنامه سال آینده آموزش روش‌های پژوهش را اولویت خود قرار می‌دهیم.

فانی در بخش دیگری از سخنان خود به پژوهش در حوزه دانش‌آموزی اشاره و عنوان کرد: در این حوزه منبع قابل اتکا و علمی خوبی برای پژوهش نداریم . سازمان پژوهش و معاونت‌های آموزش و پرورش باید در این موضوع نیز مطالعاتی داشته باشند و حاصل آن را به صورت منابع قابل اتکا ارائه دهند تا مهارت‌های پژوهشی در سنین دانش‌آموزی در افراد نهادینه شود.

تعامل آموزش و پژوهش

وزیر آموزش و پرورش از معلمان درخواست کرد تا پژوهش را با دو هدف دنبال کنند و گفت: فرهنگیان در مرحله اول به دنبال آن باشند که در ذهن دانش‌آموز روحیه پرسشگری و پژوهشگری را نهادینه کنند.همچنین باید به دنبال ایجاد تعامل آموزش و پژوهش در روش‌های تدریس باشند.

وی بر ضروت تقاضا محور بودن پژوهش‌ها تأکید و تصریح کرد: پژوهش نباید عرضه محور باشد  بلکه پژوهش‌ها باید برطرف کننده یک نیاز باشند در صورتی که این امر امروز کمتر دیده می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما