شناسهٔ خبر: 8745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم: بودجه‌های پژوهشی مورد تعرض قرار می‌گیرند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه سهم بخش پژوهش هر دانشگاه از کل بودجه‌های دانشگاه کمتر از 10 درصد است، گفت: 10 درصدی که از بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف امور پژوهشی می‌شود به دلیل مشکلات تغذیه و خوابگاه‌ها دستخوش تعرض قرار می‌گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا فرجی دانا در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با بیان اینکه در انبوه گرفتاری‌ها و مشکلات پژوهش آخرین موضوعی است که به آن توجه می‌شود، افزود: دانشگاه دو فرآیند آموزش و پژوهش را دنبال می‌کنند و آموزش خوب از پژوهش خوب سرچشمه می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سهم بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها از کل بودجه‌ها کمتر از ۱۰ درصد است، اظهار داشت: در این راستا پیشنهاد شد تا ردیف مستقل ملی برای بخش پژوهش‌های دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

وی پژوهش را مغز دانشگاه‌ها توصیف کرد و یادآور شد: ۱۰ درصدی که از بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف امور پژوهشی می‌شود دستخوش تعرض قرار می‌گیرد؛ چراکه دانشگاه‌ها درگیر مسایل تغذیه و خوابگاه دانشجویان هستند.

فرجی دانا، با تاکید بر اینکه هزینه غذای دانشجویی کمر دانشگاه‌ها را خم کرده است، ادامه داد: در این میان متاسفانه پژوهش در اولویت‌های برنامه‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی در عین حال به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد توصیه کرد که برای ادامه تحصیل راهی کشورهای دیگر نشوند، خاطر نشان کرد: برای دانشجویان دوره دکتری پژوهانه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود که این میزان برای ۳ سال آنها است.

وزیر علوم، با بیان اینکه جمعیت دانشجویان دوره دکتری از ۱۲ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به ۲۵ هزار نفر در حال حاضر رسیده است، اضافه کرد: با توجه به ازدیاد جمعیت دانشجویان دوره دکتری باید راهکارهایی برای معیشت و آسودگی آنها اتخاذ شود.

فرجی دانا با تاکید بر اینکه دانشجویان دوره دکتری باید سهمی از گرنت پژوهشی داشته باشد، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در قراردادهای پژوهشی دانشجو باید دریافتی تضمین شده داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسیدن به این مطلوب‌ها نیازمند بازنگری در آیین نامه‌ها بدون لطمه وارد شدن به تولید علم است، گفت: در حال حاضر در کشور پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شده است در حالی که در بخش پژوهش که نقطه آغازین فعالیت این مراکز است با مشکلاتی مواجه است.

فرجی دانا، با بیان اینکه در کنار تولید علم باید به تولید فناوری نیز توجه شود، پیشنهاد اعطای جایزه به ثبت پتنت را مطرح کرد و افزود: نگاه به افزایش کیفیت باید آیین نامه‌ها را به سمتی هدایت کند که استاد محوری نهادینه شود و به جایی برسیم که امضای استادان امضای اول و آخر باشد.

وی با تاکید بر اینکه استاد محوری سال‌ها در حوزه‌های علمیه بوده است و در حال حاضر غرب از این روش بهره مند شده است ابراز تاسف کرد که در دانشگاه‌های کشور از اختیار دادن به استادان غفلت شده است.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید بر اساس نیازهای منطقه‌ای خود اولویت‌های پژوهشی خود را تعریف کنند، یادآور شد: دانشگاه‌هایی که در مناطق مرزی هستند باید پای پژوهشگران کشورهای همسایه را به دانشگاه‌های خود باز کنند.

نظر شما