شناسهٔ خبر: 8832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدرالدین شریعتی: درباره وحدت حوزه و دانشگاه بیش‎تر حرف می‎زنیم تا عمل کنیم

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر حرف زده می شود ولی در میدان عمل این گونه نیست، هنوزخواسته مقام معظم رهبری و حضرت امام راحل در این زمینه محقق نشده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام سید صدرالدین شریعتی درباره الزامات اجرایی شدن وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از نظر جایگاهی بسیار مهم است، روز شهادت استاد شهید مفتح را امام راحل روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کرد.

وی ادامه داد: مرحوم مفتح یک شخصیت دانشگاهی و حوزوی بود در حوزه مراحل علمی فوق العاده ای را طی کرده و به مرحله اجتهاد رسیده بود در دانشگاه هم دارای دکتری فلسفه بود.

رئیس پیشین دانشگاه علامه با بیان اینکه دکتر مفتح تبلوری از محصول حوزه و دانشگاه بود، افزود: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از این جهت است که دشمنان ما درگذشته تلاش کردند بین دانشگاه و حوزه جدایی ایجاد کنند، دانشگاه در یک جهت و حوزه را درجهت مخالف آن هدایت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به مبانی دینی ما، برای پویایی ملت ضرورت دارد که بین حوزه و دانشگاه وحدت و هماهنگی ایجاد شود چون یک بخش عظیمی از نیازهای زندگی مردم از طریق حوزه تامین می شود.

شریعتی با بیان اینکه حوزه در رابطه با ارتقای اخلاقی، فرهنگی، دینی و تربیتی و معارف اسلامی نقش آفرینی می کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه هم در حوزه نیازهای اجتماعی، حوزه تکنیک، صنعت، علوم و پایه های علمی دیگر می‌تواند نقش اساسی ایجاد کند.

وی افزود: هرکدام از این دو در جایگاهی هستند که می توانند به یکدیگر کمک کنند این بدین معنی نیست که دانشگاه جایگاه خود را رها کند به حوزه تبدیل شده و حوزه نیز روش خود را رها کرده و تبدیل به دانشگاه شود.

استفاده حوزه و دانشگاه از فرهنگ و روش های یکدیگر

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بلکه این دو باید درکنار هم مفاهیم و مسایل و متدهایی خوبی که دراین دو مجموعه است را به یکدیگر منتقل کنند تا ارتقاء خوبی روی دهد و در عین حال از فرهنگ خوب یکدیگر استفاده کنند تا بتوانند برای کشور مفید باشند.

وی تاکید کرد: به ویژه اکنون که درساختارسیاسی، اجتماعی، فرهنگی ما نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد و نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر اسلام و معارف اسلامی است بنابراین ما در حوزه حاکمیت، مسایل سیاسی، اقتصاد، اجتماعی، تعلیم و تربیت، مدیریت به دیدگاه‌های اسلام و معارف اسلامی نیازمندیم و منهای آنها نمی توانیم زندگی سیاسی اجتماعی و فرهنگی خود را به پیش بریم.

شریعتی یادآورشد: چون مردم و انقلاب  از ما این انتظار را دارند و حاکمیتی که برای خود انتخاب کردیم این مسایل را به ما دیکته می کند و جایی که می تواند این مسایل را برای ما آماده کند حوزه است.

ضرورت قوی شدن رابطه دانشگاه و حوزه

وی تصریح کرد: حوزه به عنوان متخصص این علوم مطرح است برای اینکه به بار بنشیند باید ارتباط دانشگاه و حوزه دراین زمینه ها قوی شود تا بتوانند موضوع و احکام این موارد را شناسایی کرده و قواعد آن را معرفی کنند روش‌ها شیوه‌ها و کیفیت علنی آن را برای مردم مشخص کنند.

شریعتی ادامه داد: بازنگری‌ها باید براساس تئوری‌های دینی مورد مطالعه قرار گیرد، تئوری های موجود و مکاتبی که علوم انسانی را ایجاد کرده اند مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از تضارب آرا حوزویان و دانشگاهیان یک نتیجه و اثر جدید برای جامعه ایجاد شود.

رئیس سابق دانشگاه علامه تصریح کرد: باید حوزه و دانشگاه با مبادله علمی، برگزاری سمینارها، میزگردها گارگاه‌های علمی و پژوهشی مسایل را مورد نقد قرار دهند و رشد کنند متاسفانه دراین چند سال گذشته آن طور که باید این کار انجام نشده‌است.

وی ادامه داد: اکنون حوزه و دانشگاه نزدیک شده اند اما آن اثربخشی که باید ایجاد شود هنوز ایجاد نشده است و آن انتظاری که می رفت باید عملی می شد متاسفانه عملیاتی نشده است.

دورشدن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از رسالت خود

رئیس سابق دانشگاه علامه افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از ابتدا برای همین مساله تشکیل شد ولی این پژوهشگاه راه خود را رفت و دانشگاه راه خود را، لذا ما باید به سمتی بروم که این تبادل انجام شود.

وی ادامه داد: دانشجویان دکتری در بحث حقوقی، سیاسی، مدیریتی، تعلیم تربیت، باید به حوزه مراجعه کنند و از نگرش و افکار علما و مراجع صاحب نظر دینی استفاده کنند تا مسایل اسلامی را به نحو احسن پیش برند ما باید این مساله را ساماندهی کنیم.

اخذ مجوز ایجاد پژوهشکده درقم

حجت الاسلام شریعتی افزود: دردانشگاه علامه زمانی که مسئول بودم از شورای گسترش وزارت علوم و هیات امنا مجوز ایجاد یک پژوهشکده در قم را اخذ کردم و هدفم این بود دانشجویان و اساتید ما آنجا قرار گیرند و از اساتید حوزه و صاحب نظران دعوت کنیم و نشت های علمی محض برگزار کنیم که می توانست تاثیری خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از شخصیت های برجسته حوزه امکان آمدن به تهران را نداشته باشند ما با امکاناتی که داریم افراد را زمان بندی کنیم با یک زمانبدی خاص مثلا دو هفته یک بار برویم دریک روز نشست هایی داشته باشیم.

با حلوا حلوا دهان شرین نمی شود

وی به پروژه های مشترک بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: اکنون موضوعات رساله های علوم انسانی را جدا از حوزه می بینیم چه اشکالی دارد استاد راهنما، مشاور و یا مشاور دوم از حوزه باشد و رساله هایی که در حوزه نوشته می شود استاد مشاور آنها از دانشگاه باشد.

شریعتی افزود: اگر این گونه کنار هم قرارگیرم مفهوم این وحدت معنوی و علمی حاکم می شود در غیر این صورت با این روشی که هست و با حلوا حلوا گفتن دهن شرین نمی شود.

شریعتی افزود: همیشه بیشتر از بحث وحدت حوزه و دانشگاه حرف می زنیم اما در میدان عمل این گونه نیست البته طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته خیلی وحدت حوزه و دانشگاه رشد داشته است اما آنی که منظور رهبری حضرت امام بود هنوز محقق نشده است.

نظر شما