شناسهٔ خبر: 8836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحیم‌پورازغدی: جهان اسلام چشم به راه مباحث حوزه‌ها و دانشگاه‌های ایران است

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: من در دانشگاه‌های 3 قاره دنیا شاهد این موضوع بودم که دانشگاه‌های جهان اسلام چشم به راه مباحث حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حسن رحیم‌پورازغدی استاد حوزه و دانشگاه در کنگره سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دبیران هم‌اندیشی سراسر کشور که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در بحث مردم‌سالاری و اقتصاد عده‌ای وجود داشتند که می‌گفتند پسوند دینی به این جملات نمی‌چسبد. آنچنان که امروز اعتقاد دارند علم در کنار دین نمی‌تواند قرار بگیرد و در اوایل انقلاب هم می‌گفتند که مفاهیمی مثل جمهوریت و انتخابات ذاتاً مفاهیمی سکولار است و اعتقاد داشتند که امام(ره) در انقلاب اسلامی دچار مشکل خواهد شد که حال پس از گذشت چندین سال به اشتباه خود پی برده‌اند. زیرا ما دین را در کنار علم و اقتصاد و مردم‌سالاری قرار دادیم و از نتیجه آن بهره‌مند شدیم.

رحیم‌پورازغدی اضافه کرد: در حوزه اخلاق  چیزی را که می‌بینیم این است که طرفداران اخلاق سکولار در بین بچه مذهبی‌های ما رشد کرده‌اند و به نظر می‌رسد حوزه و دانشگاه باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

وی در این جلسه اظهار داشت: در جهان اسلام در مبحث دینداری و مذهب اتفاقات عجیبی در حال شکل‌گیری است و کاملاً تئوریزه شده‌اند که دانشگاه و حوزه در این مورد هم باید نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاهیان و حوزویان که به مکتب امام خمینی(ره) معتقدند باید در رابطه با جریان‌های افراطی و جریان‌هایی که قصد صدمه زدن به دین را دارند و مذهب‌های نوظهور تدبیری اتخاذ نمایند و به این جریان‌ها نیز توجه کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با توجه به اینکه هم‌اکنون مرز بین مذهب و لامذهبی مشخص نیست، افزود: حوزه و دانشگاه باید در این مسئله هم اندیشه کنند و راه‌های مناسب را برای ایجاد مرز مشخص در میان مذهب و لامذهبی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید دانشگاه و حوزه در جهان اسلام تأثیرگذار باشند آنچنان که در گذشته تأثیرات خود را در جهان اسلام داشته‌اند.

ازغدی ادامه داد: دشمنان اسلام در حال تلاش برای تفرقه میان مسلمانان هستند و با ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای و جنگ‌های شیعه و سنی قصد ضربه زدن به اسلام را دارند که می‌طلبد حوزه و دانشگاه به این موضوع حساسیت نشان دهد.

حسن رحیم‌پور ازغدی در خاتمه اضافه کرد: پیام اصلی ما به جهان باید این باشد که اسلام یک حکومت دائمی و دائماً نوشونده با متدی روشن پایه‌ریزی شود و دانشگاهیان در کنار حوزویان باید برای ایجاد چنین حکومتی اسلامی تلاش کنند.

نظر شما