شناسهٔ خبر: 8843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علیرضا قائمی‌نیا: برای وحدت حوزه و دانشگاه دست از سیاسی‌کاری برداریم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نباید برخی مشکلات را مانع همگرایی حوزه و دانشگاه بدانیم. اگر برخوردهای علمی در این زمینه صورت گیرد، دست از شعارها برداریم و سیاسی نشویم، مشکلات رفع خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: یک مجموعه اقدامات عملی باید به منظور ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا این امر از حالت شعارگونه خارج شود.

وی در ادامه افزود: امروز که بحث تحول در علوم انسانی مطرح است می‌توان پروژه‌های مشترکی بین حوزه و دانشگاهیان طراحی و نشست‌های یکسانی میان صاحب‌نظران برگزار کرد، این کار باید در تمام زمینه‌ها انجام شود و یک فرآیند طولانی است در واقع تنها راهی که دیدگاه‌های حوزه و دانشگاه را می‌توان به هم نزدیک کرد.

قائمی‌نیا درباره افرادی همانند شهید مطهری که در گذشته سمبل وحدت حوزه و دانشگاه بودند، توضیح داد: چنین شخصیت‌هایی را اکنون نمی‌توانم متأسفانه نام ببرم، به نظرم خیلی دور می‌رسند و اکنون بسیار از هدف دوره شده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاوت خاستگاه حوزه و دانشگاه آیا می‌توان بین این دو نهاد قرابتی ایجاد کرد، توضیح داد: بله امکان همگرایی وجود دارد و نباید برخی مشکلات را مانع این مسیر دانست، اگر برخوردهای علمی در این زمینه صورت گیرد و دست از شعارها برداریم و سیاسی نشویم، مشکلات رفع خواهد شد.

قائمی‌نیا نخستین گام در این راستا را تقویت رویکردهای علمی در حوزه و دانشگاه دانست و گفت: نخست ذهنیت‌ها را درباره ارتباط حوزه و دانشگاه تصحیح کنیم و سپس روش علمی را در نظر بگیریم، باید بتوانیم چشم‌اندازهای حوزه و دانشگاه را با هم یکی کنیم تا زمینه‌های رشد فراهم شود، چرا که دوره‌های مختلف تاریخی هر کدام یک امتیازات خاصی داشتند، بنابراین اگر این رویکرد علمی شود و روش علمی در مجامع فرهنگی ما رونق گیرد مشکلی پیش نخواهد آمد.

نظر شما