شناسهٔ خبر: 8868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم تجلیل از پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار ‌شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، به همت پژوهشکده برهان معرفت، چهارشنبه، 27 آذرماه، در سالن اجتماعات دارالقرآن خانه کارگر برگزار ‌شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مراسم تقدیر از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، به همت پژوهشکده برهان معرفت، چهارشنبه، ۲۷ آذرماه، در سالن اجتماعات دارالقرآن خانه کارگر برگزار ‌شد.

در این مراسم، از پژوهشگران برتر حوزه و دانشگاه که فعالیت پژوهشی در حوزه قرآن، طرح‌های آموزشی غیرحضوری قرآنی، روانشناسی در قرآن و ... انجام داده‌ بودند و نیز از محمدحسین رحیمی، صاحب اثر «شرح رسائل‌الولایه علامه طباطبایی(ره)» تقدیر  به عمل آمد و در حاشیه این مراسم، آثار، تألیفات، و طرح‌های تولیدی این پژوهشکده به نمایش گذاشته ‌شد.

پیش‌بینی تدوین ۴۰ تا۷۰ عنوان کتاب در زمینه پژوهش‌های قرآنی

این گزارش حاکیست، در ابتدای این مراسم، طه محجوب، مدیر پژوهشکده برهان معرفت، به ارائه گزارش عملکرد این پژوهشکده پرداخت و گفت: ادامه کار این پژوهشکده و پیشرفت‌های آن، مدیون اعضای هیئت‌علمی آن است که همانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به رصد فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند و شکل‌گیری این هیئت‌علمی، با  با راهنمایی دکتر رحیمی بود.

وی افزود: درآمد ۷۰ میلیونی این مؤسسه در سال جاری نتیجه تلاش پژوهشگران این پژوهشکده است. ما در سال جاری ۴۰ عنوان کتاب در زمینه حفظ غیرحضوری و یک دوره کارشناسی حفظ قرآن آماده کرده‌ایم و برای سال آینده تدوین ۴۰ تا ۷۰ عنوان کتاب در زمینه پژوهش‌های قرآنی توسط این پژوهشکده پیش‌بینی شده است.

تلاش برای ارئه مدل موفق پژوهشی

محجوب ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم درصورت حمایت دولت، برای سال آینده نزدیک به ۱۰۵ جلد کتاب در زمینه حفظ قرآن توسط این پژوهشکده تدوین شود. پروژه‌های مهم دیگری همانند استعدادیابی شغلی، تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر رفتارهای افراد را نیز در دست بررسی داریم.

وی در پایان اظهار کرد: دولت برای بخش پژوهش، بودجه زیادی را هزینه می‌کند اما متأسفانه کارهای پژوهشی چندانی صورت نمی‌گیرد. امیدواریم این مؤسسه پژوهشی، مدل موفقی در زمینه پژوهش با رویکرد علمی ارائه دهد.

تحقق تمدن برتر اسلامی؛ با استفاده از راهنمایی‌های قرآن و اهل‌بیت

هاشمیان‌فرد، از اعضای هیئت‌علمی پژوهشکده برهان معرفت، سخنران بعدی این مراسم بود و اظهار کرد: تلاش این مؤسسه براین است که با استفاده از آیات قرآن، در برطرف کردن مشکلات جامعه قدمی بردارد. طبعاً هر قدمی که در زمینه پژوهش‌های قرآنی برداشته شود، بابرکت و پررونق خواهد بود و خداوند به تلاش‌کنندگان در راه خدا وعده یاری داده است.

وی افزود: همانگونه که مسلمانان در در ۴ قرن نخست اسلام، توانستند پیشرفته‌ترین کشور در سطح دنیا باشند، قطعاً ما می‌توانیم دوباره این کار را انجام دهیم. در آن‌ هنگام ، ولیعهدهای کشورهای اروپایی برای کسب علم و دانش به کشورهای اسلامی می‌آمدند و در مراکز علمی مسلمانان به تحصیل می‌پرداختند.

هاشمیان‌فرد خاطرنشان کرد:  با استفاده از راهنمایی‌های قرآن و اهل‌بیت، قطعاً می‌توانیم تمدنی برتر از تمدنی که مسلمانان اولیه برپاکردند برپا کنیم و برای موفقیت در این زمینه باید به مفسران واقعی قرآن کریم رجوع کنیم.

نظر شما