شناسهٔ خبر: 8935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرعت رشد تکنولوژی ارتباطی بیش از دستگاه‎های کنترل کننده است

یک کارشناس ارتباطات با بیان اینکه قدرت و سرعت رشد تکنولوژی های ارتباطی بیش از دستگاه‎های کنترل کننده است؛ برضرورت آگاه کردن مردم و افزابش قدرت تحلیل آنان در زمینه استفاده از ابزارهای تکنولوژی های مدرن ارتباطی تاکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ اکبر نصراللهی در مورد استفاده از تکنولوژی های ارتباطی و ایجاد برخی محدودیت در این زمینه اظهار داشت: بحث مربوط به پروپاگاندا ، عملیات روانی و تهاجم فرهنگی و استفاده از ابزارهای ارتباطی قدمتی به تاریخ بشر دارد، همواره شخصیت های حقیقی و حقوقی از جمله احزاب ،گروه ها و سازمان ها تلاش داشته اند که با استفاده از ابزارهای جدید بر اذهان دشمن و یا افراد بی طرف تاثیر گذارند و ادامه همراهی افراد طرفدار را با خودشان تضمین کنند.

به گفته وی ، در بسیاری از کشورها و حتی از صدر اسلام نیز تلاش شده تا از شیوه ها و ابزارهای متفاوت ارتباطی برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی در راستای اهداف فرد یا گروهی استفاده شود چرا که این روش هزینه کمتری دارد و از آن به جنگ پاک و تمیز تعبیر می شود.

این کارشناس حوزه ارتباطات با یادآوری اینکه نخستین بار رهبر معظم انقلاب در سال ۶۸ واژه تهاجم تبلیغاتی را بیان کردند افزود : این سیر همچنان ادامه داشت و واژه هایی همچون جنگ روانی ، تهاجم فرهنگی ، شبیخون ، غارت فرهنگی و ناتوی فرهنگی نیز در گفتمان ایشان به صراحت مطرح شده است که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

مولف کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای» تصریح کرد که انگیزه برای تسخیر افکار و اذهان عمومی همیشه وجود داشته است اما ابزارهای آن متناسب با هر زمانی پیشرفت کرده به گونه ای امروزه ابزارها و تاکتیک های ارتباطی بسیار متنوع،متفاوت و متکثر شده است.

نصر اللهی یکی از ابزارهای ارتباطی مدرن را ماهواره عنوان کرد و گفت : شبکه های اینترنتی ، فضای مجازی ، تکنولوژی و نرم افزارهای مربوط به موبایل از دیگر امکانات مدرن امروزی است که مزایا و معایب زیادی دارد که باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

وی گفت : ممکن است سازندگان ابزارهای مدرن ارتباطی، تفکر تسلط بر مخاطبان و تسخیر افکار عمومی به نفع خود را نداشته باشند اما به طور یقین افرادی با انگیزه های قوی و در راستای اعمال دیدگاه های خود بر اذهان عمومی و حتی تغییر نظرات مخالفان به نفع خود یا گروه خاص هستند.

این استاد دانشگاه با ارائه آمارهای اخیر از برخی شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و میزان استقبال از آن ها، گفت: در شبکه «یو تیوپ» در هر دقیقه حدود ۱۵ ساعت فیلم بار گذاری می شود و بیش از یک میلیارد نفر از آن دیدن می کنند، همچنین در شبکه «فیس بوک» نیز هر روز ۵ میلیارد دقیقه صرف مشاهده این فضای مجازی و بسیاری از مطالب ، محتوا ، عکس و فیلم به اشتراک گذارده و مبادله می شود این نشان از استقبال مخاطبان از ابزارهای نوین دارد . همچنین تب عضویت در شبکه های وی چت، وایبر ، اینستاگرام ،واتس آپ و سایر ابزارها و شبکه های مجاری هر روز رو به افزایش است.

وی گفت : درمقابل رشد فزاینده استقبال و انگیزه سیاستمداران ، اقتصاد دانان و اهالی فرهنگ و مذهب از استفاده از این نوع ابزارها می توان دو نوع برخورد داشت ، نخست برخوردهای سلبی که شامل جریمه ، زندانی کردن و جلوگیری از ورود تجهیزات و ابزارها ارتباطی و دیگری استفاده هوشمندانه و واکنش هم عرض رسانه ای و فرهنگی است .

نصر اللهی با بیان اینکه اعمال روش اول و اظهار نظر در مورد روش اول در حیطه تخصصی من نیست گفت : دستگاه های امنیتی حتما باید پس از بررسی ابعاد مختلف وظایف قانونی خود را در این راستا انجام دهند و بر آنچه که به عنوان تکنولوژی وارد می شود نظارت کنند.

وی اعمال روش واکنش هم عرض را بهترین ،کم هزینه و حتی سود آورترین راهکار برای مقابله با ابزارهای فرهنگی و مدرن دانست و گفت: تکنولوژی ماهواره در سال ۷۵ وارد کشور شد در طی این سال ها در برخوردهای فیزیکی برای مقابله با آن موفق نبودیم ، راهکارهای خشن و فیزیکی برای دراز مدت جوابگو نخواهد بود . موفق نبودن در این روش نشان از این دارد که یا دستگاه های امنیتی کارشان را درست انجام نداده اند و یا نمی توانند ، یا قدرت و سرعت رشد تکنولوژی ارتباطی و نرم افزارهای مرتبط بیش از قدرت و سرعت دستگاه های کنترل کنننده است .

نصر اللهی گفت : معتقدم در کنار برخوردهای سلبی کنترل و حساب شده می توان از راهکارهای فرهنگی ، ارتباطی ، کارشناسی و رسانه ای استفاده و آن را تقویت کرد.

سواد رسانه ای مخاطبان را افزایش دهیم

این کارشناس حوزه ارتباطات بر آگاه شدن و آگاهی دادن به جامعه به عنوان راهکارهای دیگر در این زمینه تاکید کرد و گفت : باید از توان و ظرفیت های رسانه ای موجود آگاه شد و قابلیت ها و توانمندی های فرهنگی را شناخت و از محتوای آنچه که به جامعه عرضه می شود آگاهی یافت ، همچنین شناخت ضعف ها ، امکانات و آرایش رسانه ای از دیگر مسائلی است که باید از آن آگاه بود .

بازنگری در استراتژی ها ، ماموریت ها و تاکتیک ها ، آگاهی دادن به مردم و مسوولان در زمینه وجوه مثبت و منفی ابزارها و تکنولوژی ها ، بالا بردن قدرت تحلیل هر دو گروه و آگاهی دادن در زمینه بکارگیری برخوردی فعال بجای برخور های منفعلانه با این ابزارها و شناختن درست پیام های تکنولوژی های وارداتی از دیگر راهکارهایی بود که این استاد ارتباطات بر آن تاکید داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه راهکارهای سخت افزارانه نیازمند توجه به زیر ساخت ها ارتباطی و رسانه ای هستیم اظهار داشت :تامین منابع مالی و تجهیزات و امکانات رسانه ها ، استفاده از افراد متعهد و دلسوز و با دغدغه و باز گذاردن فضای رقابتی و دادن انگیزه به تولید کنندگان محتوا می تواند در این راستا تاثیر گذار باشد.

نصر اللهی ایجاد ائتلاف بین رسانه های دلسوز و مسوولیت گرا را یکی دیگر از راههای موثر در این زمینه دانست و گفت : باید در مقابل این ابزارها ، رسانه ها ائتلاف ، هماهنگی و همفکری داشته باشند و در راستای افزایش قدرت تحلیل مردم و سواد رسانه ای مخاطبان و آماده ساختن برای اینکه در مقابل پیام های واکنش فعالانه نه منفعلانه داشته باشند؛ تلاش کنند.

فرصت برای تولید محتوا فراهم شود

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه تولید محتوا و اینکه آیا در مقابل برنامه های رسانه های بیگانه کم کار شده است گفت : باید از یک جا شروع کرد ، اینکه مسیر را ببندیم و حرکتی صورت ندهیم چاره کار نیست ، باید ابزارها و ظرفیت ها را بشناسیم و با هم افزایی در زمینه تولید محتوای بهتر گام برداریم .

نصر اللهی با تاکید بر وجود فرهنگ غنی اسلامی در کشور گفت: ایرانیان افرادی خلاق ، هنرمند و باهوش هستند ، باید میدان را برای افراد باانگیزه باز گذاشت ، اینکه با تحریم و کارهای سلبی دست و پای افراد با دغدغه، متدین و معتقد را به بهانه سوء استفاده عده ای ببندیم، غیر منطقی و ناعادلانه و کمک به دشمنان است و یقینا اثرات مخرب و جبران ناپذیری دارد .

نظر شما