شناسهٔ خبر: 8955 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی دیدگاه اقتصادی نولیبرالیسم، به روایت کتاب

کتاب «اقتصاد جهانی،‌ عدالت جهانی؛ ایرادات نظری و سیاست‌های جایگزین نولیبرالیسم» در سه بخش به قلم جورج اف. دمارتینو، از سوی انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به چاپ رسیده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب حاضر که در سه بخش و هفت فصل، به همت پرویز قاسمی و آزیتا گل‌زاده‌ قشلاقچایی به فارسی برگردانده شده، با استناد به دیدگاه منتقدان، معتقد است که تغییر مسیر اقتصادی به سوی نولیبرالیسم جهانی،‌ امنیت اقتصادی گروه کارگران و جوامع آن‌ها را در سراسر جهان، با خطر‌های مهم و اساسی مواجه می‌کند. 

بخش نخست این کتاب در سه فصل، پس از ذکر مقدمه‌ای از بحث، به طرح موضوعات مهمی مانند «موضوعات هنجاری» و «عدالت توزیعی و دگراندیشی اقتصادی» پرداخته و به سوالاتی همچون «دستاورد‌ اقتصادی مناسب حاصل چیست؟» و «اقتصاد چیست؟» پاسخ داده است.

نویسنده در این بخش در تعریفی کوتاه، اقتصاد را «فن انتخاب در اوضاع» معرفی و اشاره کرده که این تعریف کوتاه معروفترین تعریف از اقتصاد در کتاب‌های این حوزه است. به عقیده وی، این تعریف بدیهی‌ترین تعریف موجود در قلمرو طبیعی اقتصاد است که برگرفته از فرضیات اولیه نظریه نئوکلاسیک است.

دومین بخش کتاب حاضر در سه فصل‌ به مباحثی مانند «ارزش‌ها و اصول»، «چالش رقابت‌پذیری» و «نزاع در تجارت» پرداخته است. مولف در این بخش در تشریح دلایل شکست دولت از دیدگاه نئو کلاسیک‌ها نوشته که ناکامی دولت،‌ علل بالقوه متعددی مانند رانت‌جویی است. رانت‌جویی یا بهره‌خواهی، در حقیقت به مجموعه ‌تلاش‌ها و اقدامات بیهوده‌ای اطلاق می‌‌شود که برای تامین سهم خروجی یا برآیند اجتماعی صورت می‌گیرد و با مشارکت افراد یا عامل، هیچ تناسبی ندارد. 

بخش پایانی کتاب در یک فصل با عنوان «سیاست‌های اقتصاد جهانی برای جهان سال ۲۰۰۵» خلاصه می‌شود. نویسنده در این بخش تلاش کرده تا به تشریح ضرورت‌های اصلاحات تجاری با تاکید بر ساختار تعرفه‌‌ای اجتماعی‌محور و ارایه تصویری از نظام جدید تجاری بپردازد. 
 
چاپ نخست کتاب «اقتصاد جهانی، ‌عدالت جهانی؛ ایرادات نظری و سیاست‌های جایگزین نولیبرالیسم» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۴۷۴ صفحه، به بهای ۱۲ هزار تومان از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

نظر شما