شناسهٔ خبر: 8997 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اساتید دارای مقالات پراستناد معرفی شدند

فهرست اساتید دارای پر استنادترین مقالات در پایگاه استنادی ISI از سوی مرکز منطقه‎ای اطلاع رسانی علوم و فناوری منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: با توجه به اينکه در سال های اخير استادان و پژوهشگران ايرانی در توليد علم سهم موثری داشته و موجبات ارتقاء علمی، تحقيقاتی، فناوری و نوآوری را در دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی به ارمغان آورده اند، حاصل تلاش و مجاهدت های علمی پژوهشگران ايرانی علاوه بر کاربردهايی که در عرصه های مختلف علمی، صنعتی و اجتماعی دارد به صورت مقاله های پژوهشی نیز در مجلات معتبر بين المللی چاپ و منتشر می شود. ايران از نظر توليد علم مقام شامخی در بين کشورهای جهان دارد در حالی که حجم مقالات دانشمندان ايرانی در خور توجه است، کيفيت مقالات توليد شده نيز منطبق با معيارهای علم سنجی و بر حسب استناد اندازه گيری می شود.

براساس اعلام این پایگاه، استناد، نماد کيفيت است. استناد به دانشمندان و پژوهشگران بخش مهمی از فرايند تحقيق و ارزش و اعتبار نويسنده به حساب می آيد. تحليل استنادی در پايگاه هايی که به همين منظور تاسيس شده است از اصول اساسی سنجش عملکرد پژوهشگران قلمداد می شود.

پايگاه ISI يکی از نظام هاي استنادی معتبر بين المللی است. ثبت و نمايه سازی مقالات علمی در اين پايگاه و مطالعه تعداد استنادهای دريافت شده توسط پژوهشگران برتر حايز اهميت فراوان است. در حالی که چندين ده هزار عضو هيات علمی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های جمهوری اسلامی ايران به تدريس و تحقيق مشغول می باشند، نقش پژوهشگران پر استناد از همه برجسته تر است.

از این رو طبق داده های موجود در ISI، دکتر مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی اميرکبير رتبه اول را از نظر تعداد استنادهای دريافت شده در اختيار دارد.

رتبه های دوم تا پنجم پژوهشگران پر استناد ايرانی به ترتيب به دکتر محمد عبدالهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حبيب فيروزآبادی از دانشگاه شيراز، دکتر مجتبی شمسی پور از دانشگاه رازی و دکتر مهراورنگ قائدی از دانشگاه ياسوج تعلق دارد.

دکتر محمدرضا گنجعلی (دانشگاه تهران)، دکتر علی کاوه ( دانشگاه علم و صنعت ايران)، دکتر سعيد عباسبندی دانشگاه بين المللی امام خمينی (ره)، دکتر بيژن دواز ( دانشگاه يزد) و دکتر محمد علی زلفی گل  ( دانشگاه بوعلی سينا) نيز به ترتيب رتبه های شش تا ده پژوهشگران پر استناد ايرانی را به خود اختصاص داده اند.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم اعلام کرد: رتبه های يازده تا پانزده از نظر تعداد استنادهای دريافت شده در اختيار دکتر علی اصغر انصافی ( دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر علی نظری (دانشگاه آزاد اسلامی)،  دکتر محمدرضا زرين دست ( دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر پور عبدالله ( دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر مسعود صلواتی نياسری ( دانشگاه کاشان) می باشد.

دکتر سیاوش مدائن دومین شخصیت علمی از دانشگاه رازی، پژوهشگر پراستناد ISI، مقام ۱۶ را به دست آورده است.

دکتر علی مرسلی وابسته به دانشگاه تربیت مدرس، برحسب تعداد استناد های دریافت شده رتبه ۱۷ را در اختیار دارد.

دکتر علی رمضانی، دکتر ناصر ایرانپور و دکتر امید اخوان نیز به ترتیب پراستنادترین پژوهشگران ایرانی، رتبه های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ را به دست آورده اند. این پژوهشگران به ترتیب به دانشگاه های زنجان، شیراز و صنعتی شریف تعلق دارند.

رتبه های ۲۱ تا ۲۵ مربوط به دکتر زمانی( دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر داوود گنجی(دانشگاه مازندران)، دکتر نظام الدین دانشور( دانشگاه تبریز)، دکتر احمد شعبانی( دانشگاه شهید بهشتی) و دکتر مجید هروی( دانشگاه الزهرا) می باشد.

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، انستیتو پاستور ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران مفتخر به پژوهشگران پراستناد ایرانی در ISI به ترتیب شامل دکتر عبدالرضا حاجی پور (رتبه ۲۶)، دکتر تورج محمدی(رتبه ۲۷)، دکتر یدا... یمینی(رتبه ۲۸)، دکتر مرتضی محمودی(رتبه ۲۹) و دکتر رضا ملک زاده( رتبه ۳۰) می باشند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: روش استناد دهی به منابع و مراجع به دقت نظر احتیاج دارد. استناد ها بر حسب موضوع و تناسب هم باید شامل مواد و منابع نوشته شده در داخل و هم شامل منابعی باشد که در خارج از کشور چاپ و منتشر می شود. عدم توجه به منابع داخلی نادیده انگاشتن حقوق معنوی استادان و پژوهشگرانی است که در تولید علم پیشگام می باشند. چنانچه این مسأله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است رعایت شود، نتیجه به معرفی بیشتر دانشمندان ایران در عرصه های بین المللی منجر خواهد شد و این آن چیزی است که ایران برای حضور در عرصه های بین المللی نیاز دارد.

نظر شما