شناسهٔ خبر: 9005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین قانون شفاف برای ممیزی خدمتی بزرگ به ناشران و نویسندگان است

کارشناس حوزه نشر با تاکید بر اینکه قانون ممیزی نیازمند بازنگری، شفافیت و تعیین مصداق های مشخص است گفت: تدوین قانونی جامع و کامل برای این مقوله خدمتی ماندگار برای ناشران و نویسندگان خواهد بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ اردشیر بهجت مهمترین مشکل عرصه نشر را گرانی کاغذ و حمایت اندک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران دانست و گفت: در گذشته ارشاد از کتاب های منتشره ناشران تعدادی را خریداری می کرد اما این روند در سال های اخیر صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از ممیزی سختگیرانه و سلیقه ای گفت: برخی کتاب ها در تهران به دلیل ممیزی مجوز نشر نمی گیرند اما همین کتاب ها در شهرستان های دیگر به راحتی مجوز نشر دریافت می کنند ، این موضوع نشان از نبود قانونی جامع و شفاف در این زمینه است.

این مسوول در حوزه نشر گفت : ممیزان گاه به برخی واژه ها ایراد می گیرند که حذف آن محتوای جمله را زیر سوال برده یا آن را به طور کلی عوض می کند ، ممیزی باید علمی و کارشناسی باشد.

وی با انتقاد از نبود چارچوبی مشخص برای ممیزی خواستار بکارگیری افراد متخصص و متناسب با هر حوزه شد و افزود : هیچ فردی نمی تواند ادعا کند در تمامی زمینه ها تخصص دارد ، ممیزان باید ضمن داشتن تحصیلات دانشگاهی به اطلاعات و مسائل روز آگاه باشند و به دلیل ندانستن معانی برخی واژه ها دستور ممیزی صادر نکنند.

نماینده انتشارات بهجت چشم انداز صنعت نشر را با توجه به مشکلات زیاد آن روبه ورشکستگی دانشت و گفت : بدون حمایت و تامین نیازهای ناشران از قبیل کاغذ و مواد اولیه آینده روشنی برای حوزه نشر وجود ندارد ، انتشار کتاب در شمارگان ۵۰۰ تا یک هزار نسخه در شان نشر کشور نیست.

وی با طرح موضوع واگذاری برخی تصدی ها و مسوولیت های حوزه نشر به تشکل ها و انجمن موافقت کرد و گفت: حل و فصل مشکلات حوزه نشر و همچنین تامین مایحتاج آنها باید به اتحادیه ها واگذار شود ، این موضوع سبب ایجاد تعامل بهتر و ایجاد اطمینان بین مسوولان و اهالی نشر خواهد شد.

نظر شما