شناسهٔ خبر: 9029 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه آثار قرآنی ایران در نمایشگاه کتاب عراق

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از حضور ایران و ارائه آثار قرآنی، دفاع مقدسی و اجتماعی در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای منطقه به ویژه عراق خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ محمد عظیمی، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور گفت: قصد داریم در کشورهای منطقه به ویژه تاجیکستان و افغانستان، نمایشگاه‌هایی را دایر کنیم؛ همچنین برنامه‌ریزی‌هایی در دست پیگیری و اجرا داریم تا نمایشگاه کتابی را در کشور عراق برپا کنیم.

وی افزود: ناشران ایرانی در این کشور، آثار مکتوب خود را در حوزه‌های ادبی، فرهنگی، مقاومت و پایداری و پژوهش‌های قرآنی ارائه خواهند کرد؛ البته هفته‌های فرهنگی در کشور، مکان و فرصت مناسبی برای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد.

عظیمی در پاسخ به اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران تاکنون میهمان ویژه نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی بوده است، گفت: ما تاکنون میهمان ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی نبوده‌ایم؛ چرا که این موضوع شرایط ویژه‌ای دارد، از جمله اینکه آن کشور ضوابط نشر بین‌المللی و قوانین کپی‌رایت را پذیرفته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایلی که نمی‌توانیم میهمان ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی باشیم، این است که قوانین مرتبط با نشر بین‌الملل از جمله کپی‌رایت را نپذیرفته‌ایم و عضو کنوانسیون «برن» نشده‌ایم و با توجه به اینکه یکی از ملاک‌های آنها برای انتخاب میهمان ویژه، پذیرفتن همین قوانین است، نپذیرفتن ما به عنوان مهمان ویژه امری طبیعی است.

گفتنی است که کنوانسیون «برن» یک معاهده بین‌المللی در رابطه با حق تکثیر و حق مؤلف است که اولین بار در شهر برن سوئیس و در سپتامبر سال ۱۸۸۶ (شهریور ۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد.

نظر شما