شناسهٔ خبر: 9076 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت بازگشایی موسیقی محرم و صفر

پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان معتقد است چهره موسیقی محرم و صفر نیازمند بازگشایی و بررسی مجدد توسط اهالی موسیقی است که بدانیم نیاکان درباره مساله عزاداری حضرت سیدا الشهدا چقدر زیبا شناسانه و هنری برخورد کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ هوشنگ جاوید به مناسبت ایام عزاداری اربعین حضرت سیدالشهدا با بیان این مطلب افزود: اینکه بخواهیم در حوزه موسیقی عزا به ویژه ایام محرم و صفر موسیقی جداگانه ای را به عنوان "موسیقی اربعین" نام ببریم، وجود ندارد. اما اگر مقداری جزیی به این نوع موسیقی نگاهی کنیم خواهیم دید بنا به اشعار، نوحه‌ها و مضامین مدنظر اشعار و ترانه های متناسب با روزهای خاص ماه محرم و صفر موسیقی هایی در نواها و گوشه های مختلف هم وجود دارد که روز اربعین نیز جزوی از آن است.

وی ادامه داد: بسیاری از موسیقی های مناطق مختلف کشورمان وجود دارد که به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی نغمات و آیین هایی در قالب آن اجرا می شود اما در اصل همه این موسیقی ها، نغمه ها ، آیین ها و مصیبت خوانی ها جزوی از موسیقی عزا و ماههای محرم و صفر هستند که تنوع بسیار فراوانی دارند اما هنوز به طور کامل و کافی به آنها پرداخته نشده است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی کشورمان در ادامه صحبتهای خود با اشاره به وسعت فراوان موسیقی ویژه ایام محرم و صفر در کشورمان تصریح کرد: موسیقی عزا به ویژه موسیقی های مربوط به ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا به قدری قدرت و وسعت دارند که لازم است بیشتر از اینها به آن توجه کنیم و آن را بازگشایی کنیم و ببینیم که چگونه نیاکان ما به صورت هنری و زیباشناسانه به واقعه کربلا نگاه کردند.

جاوید با اشاره به اهمیت کنکاش و پژوهش در زمینه موسیقی ماه‌های محرم و صفر، گفت: ما باید بیشتر از اینها بدانیم که کاربرد نغمه هایی مانند سه‌گاه در ماه محرم بیشتر بوده یا در زمان عزاداری برای امامان معصوم دیگر. یا از سویی دیگر این امری بسیار ضروری است که بیاییم و کنکاش کنیم موسیقی بی کلام و با کلام نواحی ایرانی در ایام محرم و صفر و حوزه موسیقی عزادارای دارای چه نسبت هایی بوده‌اند. این موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه از سوی پژوهشگران روی آن تمرکز زیادی می شود اما در بخش دولتی نه .

این مدرس موسیقی با تأکید بر اهمیت توجه بیشتر دستگاههای دولتی فعال در بخش فرهنگ نسبت به نارسایی های موجود در موسیقی نواحی کشورمان متذکر شد: موسیقی عزاداری فقط نوحه‌خوانی نیست. این موسیقی دارای ارزش ها و جذابیت های بسیار فراوانی در گوشه های مختلف سرزمین ما ایران است که متاسفانه بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان ما از آن اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه نسل جوان ما به دلیل اهمال دستگاههای فرهنگی به ویژه در بخش پژوهش، از اطلاعات جامعی نسبت به موسیقی گذشته سرزمین خود بی خبر است، یادآور شد: اما تا دلتان بخواهد نسل جوان ما با سازهای جدید موسیقایی آشناست و فرهنگ استفاده از آنها را هم می داند. در حالیکه تنوع در موسیقی نواحی کشورمان به عنوان موسیقی محرم و صفر که اربعین نیز جزوی از آن است به قدری دارای پتانسیل جستجو، کنکاش و حتی جذابیت های شنیداری و معنوی است که می توان با مشارکت دادن جوانان علاقه‌مند موسیقی گام های مهمی در جهت معرفی و تثبیت آنها برداشت.

جاوید تصریح کرد: نیاکان و گذشتگان ما خوب می دانستند در برخورد با وقایع و مناسبت های مذهبی چگونه با احترام برخورد کنند. برخوردی که از دریچه هنر به ویژه هنر موسیقی آنها را با دستاوردهای ارزشمندی مواجه ساخت که همچنان بعد از شنیدن این نواها و نغمه ها مجذوبشان می شویم. اما همه این موارد هنوز ریشه‌یابی نشده و کسی هم به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

نظر شما