شناسهٔ خبر: 9086 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی دانشگاه مفید: افراد تاثیر گذار جامعه با رفتار و کردار یکسان بداخلاقی‎ها را کاهش دهند

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم گفت: افراد تاثیر گذار با در پیش گرفتن گفتار و رفتار یکسان در جامعه می‎توانند به مردم در کاهش برخی بداخلاقی‎ها کمک کنند .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان با استناد به اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر رواج دروغ، خیانت در امانت و ریاکاری گفت : شهید مطهری در جایی مطرح کرده بودند که باید در عمل الگو بود، افراد تاثیر گذار در جامعه باید با عمل خود فرهنگ درست را جا بیاندازند ، در این زمینه به خطابه ، وعظ ، سخنرانی و برنامه های محدود صدا و سیما نمی توان بسنده کرد.

وی تصریح کرد : در زمانی که عمل با گفتار هماهنگی نداشته باشد تاثیری منفی از خود برجای می گذارد .

استاد حوزه اندیشه اسلامی این توضیح را نیز داد که با تبلیغات صرف نمی توان دیدگاه و رفتارهای فرهنگی جامعه را تغییر داد بلکه در عمل باید درستی یک فرهنگ و رفتار را در جامعه گسترش داد.

از نظر وی ، عوامل مختلفی در بروز برخی بداخلاقی ها موثر است که یکی از آنها را می توان مشکلات اقتصادی و فقر برشمرد چرا که فقر سبب گرایش انسان به برخی اعمال غیر اخلاقی می شود.

وی با یاد آوری اینکه در روایات آمده است ˈالناس علی دین ملوکهم ˈ مردم به دین حاکمان خود هستند، گفت: وقتی در جامعه بی اخلاقی همچون دروغ برای برخی مسئولان به یک اصل تبدیل می شود و برای اینکه اطلاعات واقعی به دست مردم نرسد از آمار غیر واقعی استفاده می شود چطور می توان از مردم انتظار داشت که از دروغگویی پرهیز کنند وقتی فرهنگ تملق ، ریا ، فریبکاری و دروغگویی در جامعه رواج پیدا می کند کم کم این رفتار به یک فرهنگ تبدیل می شود .

وی در مورد اینکه مرز حق و باطل و راستی از نارستی و کژی در جامعه را چگونه می توان تشخیص داد، افزود: در دوران پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) تا زمان حال نیز همواره مرز بین حق و باطل و تشخیص آن شبهه وجود داشته است ، اینکه چگونه می توان این مرز را تشخیص داد نیازمند وجود فضایی باز در جامعه است ، خداوند این قدرت را در وجود بشر نهاده که نظرات و دیدگاه ها را بشنود و بر اساس فطرت پاک خود بین درستی و نادرستی فرق قائل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم تاکید کرد :در جامعه کنونی باید فضایی فراهم شود تا دیدگاه ها ، اندیشه و افکارهای مختلف مطرح شود و مردم ببینند ، بشنوند و خود خوب و بد را تشخیص دهند .

وی با بیان اینکه نباید مردم را نادان و کم فهم تصور و با آنها قیم مآبانه برخورد کنیم ، افزود : به فطرت پاک انسانی اعتقاد و اعتماد داشته باشیم، انسان ها بر اساس فطرت پاک خود قادر به تشخیص حق از باطل هستند، البته در این مسیر تنها نمی توان به تبلیغات بسنده کرد ، افراد در این مسیر نیازمند مطالعه و تحقیق هستند.

حجت الاسلام موسویان تاکید کرد : مسئولان و حاکمان الگوی یک جامعه به شمار می روند بنابراین باید عمل و گفتار آنها با هم تضاد و ناهماهنگی نداشته باشد.

نظر شما