شناسهٔ خبر: 9103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش ملی «طبیعت در نگاه قرآن» برگزار می‌شود

همایش ملی «طبیعت در نگاه قرآن و دانشمندان اسلامی ـ ایرانی» و ششمین دوره جایزه علمی ـ ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع) در چهار محور، نگاه علمی قرآن به طبیعت، فیزیک، نجوم و ستاره‌شناسی و شیمی برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ همایش ملی «طبیعت در نگاه قرآن و دانشمندان اسلامی ـ ایرانی» و ششمین دوره جایزه علمی ـ ترویجی حضرت عبدالعظیم(ع) توسط آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و مرکز نجوم این آستان، اول اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

معرفی جایگاه طبیعی‌دانان ایرانی و اسلامی در تاریخ علم، ایجاد انگیزه علمی و خودباوری در بین دانش‌پژوهان ایرانی، تبادل نظر میان صاحب‌نظران در جهت شناخت، حفظ و معرفی هر چه بیشتر میراث به یاد‌گار مانده از تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای بازآفرینی تمدن اسلامی در عصر حاضر به عنوان اهداف برگزاری این همایش ملی عنوان شده است.

براساس فراخوان این همایش، محققان و صاحب‌نظران می‌توانند اصل مقالات خود را از طریق پست الکترونیک asemaneazim@gmail.com تا پایان وقت اداری اول بهمن‌ماه در چهار محور، نگاه علمی قرآن به طبیعت، فیزیک، نجوم و ستاره‌شناسی و شیمی، به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

در محور اول مقالات می‌تواند به نحو عام و یا خاص به محور پیشنهادی بپردازد و در محور فیزیک موضوعاتی از مانند مکانیک سینوی و تأثیر آن بر غرب از بوریدان تا گالیله، بیرونی و کشف شتاب در حرکت مستدیر، ابتکار فیزیکدانان اسلامی در تعیین وزن مخصوص اجسام، اکتشافات ابن‌هیثم در نورشناسی و تأثیر آن در غرب، ابتکارات کمال‌الدین فارسی در توجیه رنگین‌کمان و شبیه‌سازی آن، اکتشافات ابن‌سینا در زلزله‌شناسی و مقایسه آنها با دستاوردهای دانشمندان غربی، ساخت آئینه‌های سوزان به وسیله ابوالوفای بوزجانی، ابواسحاق کندی و ابن‌سهل و نیز پژوهش درباره ماشین‌های ساده و مرکب الجزری پیشنهاد شده است.

پژوهشگران علاقه‌مند در محور نجوم و ستاره‌شناسی نیز می‌توانند آثار خود را درباره عبدالرحمان صوفی و کشف کهکشان آندرومدا، گذر سیاره زهره از نظر ابن‌سینا، کشف انومالی‌های ماه توسط بوزجانی و ابن شاطر و ...، ابتکارات دانشمندان اسلامی در رؤیت هلال ماه، خسوف و کسوف و ابتکار بیرونی در محاسبه شعاع کره زمین به این همایش ارسال کنند.

کشف اسید نیتریک توسط جابربن حیان، کشف اسید سولفوریک و الکل توسط محمدبن زکریای رازی و ساخت شیشه‌های رنگین و بی‌رنگ به وسیله شیمیدانان اسلامی نیز محورهای در نظر گرفته شده برای محور شیمی این همایش است.

گفتنی است که به مقاله‌های‌ برگزیده‌ و ارائه شده در همایش، جایزه علمی ترویجی حضرت عبدالعظیم اهدا خواهد شد و مقاله‌های یاد شده بعد از تأیید نهایی منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است که شرکت‌کنندگان بایستی همراه با اولین مکاتبه با دبیرخانه همایش، فرم شرکت در همایش را به همراه تصویر رسید حق ثبت نام (که باید به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به حساب جاری شماره ۰۱۰۱۶۳۹۰۳۰۰۰۵ بانک ملی ایران به نام محمد تقدیری واریز شود) به دبیرخانه ارسال کنند.

نظر شما