شناسهٔ خبر: 9114 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان سینمایی: پرکردن خلاهای فرهنگی مهمترین هدف تولیدات تلویزیونی است

حجت الله ایوبی در مورد برگزاری جشنواره «جام جم» گفت: مهم‎ترین هدف تولیدات تلویزیونی، یافتن و پرکردن خلاهای فرهنگی جامعه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ بنابراعلام روز سه شنبه جشنواره جام جم، حجت الله ایوبی افزود: فلسفه اصلی جشنواره های فرهنگی در این راستاست که از رهگذر آن ها قوت ها و ضعف ها بهتر دیده شوند، آنجا که کاستی است تقویت و کارهای قوی تشویق شجود.

وی اظهار داشت: هر سازمان و دستگاهی برای آسیب شناسی و نیز بهبود آثار و تولیداتش، نیاز به ارزیابی و سنجش محصولات خود به شکل های گوناگون دارد.

وی درمورد رابطه سیما و سینما گفت: از آنجایی که عوامل اصلی تولیدات هنری – سینمایی به طور مشترک در سیما و سینما به فعالیت مشغول هستند ارتباط تنگاتنگی بین این دو حوزه وجود دارد، لذا رشد و یا کاستی در هر حوزه تاثیر خود را در حوزه دیگر می گذارد.

ایوبی افزود: بنابراین هر چه تولیدات سیما جدی تر، فنی تر و فراگیرتر شود، تولیدات سینمایی از غنای بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی به رسالت خطیر سیما در دنیای کنونی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به هجمه های گسترده فرهنگی در ابعاد مختلف، مهمترین موضوع در تولیدات تلویزیونی باید شناسایی، نیازسنجی و بررسی خلاهای موجود در تولیدات گوناگون فرهنگی با بهره گیری از انواع و اقسام ظرایف هنری باشد.

ایوبی گفت: یکی از این خلاها عدم توجه جدی به حوزه کــودک و نوجوان است. کشورهـای خارجی بااستفاده از این خلاء برنامه ریزی گسترده ای جهت تولید فیلم های سینمایی و بازی های رایانه ای انجام داده اند که در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان کشور ما بسیار اثرگذار است.

سومین جشنواره تولیدات تلویزیونی «جام جم» با محوریت برنامه های گفت و گو محور، زمستان امسال در تهران برگزار می شود.

 

** «رزاق کریمی» مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز گسترش سینمای مستند،سیّدمحمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درحکمی مرتضی رزاق کریمی را به عنوان مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی این مرکز منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است: حُسن سابقه و تجارب دیرسال و ارزشمند شما در حوزه سینما و به تخصیص سینمای مستند، بر کسی پوشیده نیست. اینجانب فرصت همکاری با حضرتعالی در مسئولیت «مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را مغتنم دانسته و از خداوند متعال توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام وظایف محوله خواهانم.

مرتضی رزاق کریمی متولد 1342 در تبریز است که همزمان با تحصیل در رشته اقتصاد و دوره تهیه کنندگی، شروع به برنامه ریزی و مدیریت تولید فیلم کرد و از سال 1371 با تاسیس دگا فیلم، تهیه و تولید فیلم های مستند و داستانی مختلف در ایران و همکاری در تولیدات مستند با کشورهای اروپایی را آغاز کرد و برخی از آثار این مستندساز عبارتند از: تهیه کنندگی فیلم های مستند: مجموعه 5 قسمتی خاطراتی برای تمام فصول (شبکه 1)، مجموعه 10 قسمتی بیابان زدایی با هفت کارگردان (شبکه 1)، سفرنامه تاورنیه (تولید مشترک با سوئیس) به کارگردانی فیلیپ نیکوله، تهیه کنندگی مستند «لاله و لادن» به کارگردانی محمد جعفری.

رزاق کریمی همچنین با عضویت در هیات مؤسس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و شش دوره ریاست هیات مدیره، سه دوره حضور در هیات مدیره خانه سینما و شورای بازنویسی اساسنامه خانه سینما و نیز عضویت در اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران و بعضی از کمیته ها و مجامع تخصصی جامعه اصناف سینمایی، در امور صنفی فعالیت داشته است.

مرتضی رزاق کریمی طی دو ماه اخیر، با تهیه کنندگی مستند «خاطراتی برای تمام فصول» موفق به کسب دو جایزه بزرگ بهترین تهیه کنندگی از چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت شد.

 

** ویدیوآرت های عباس کیارستمی و هنرجویان در ماه مهر

نمایشگاه ویدیوآرت عباس کیارستمی و 16 هنرجوی کارگاه آموزشی این هنرمند؛ روز جمعه 6 دی ماه در گالری ماه مهر افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از ماه مهر، عباس کیارستمی که سال گذشته کارگاه های آموزشی ویدیو آرت را به همراه علیرضا سمیع آذر و با حضور 40 هنرجو در موسسه فرهنگی هنری ماه مهر برپا کرد در نمایشگاهی، منتخبی از آثار این کارگاه را به نمایش در خواهد آورد.

این کارگاه آموزشی با موضوع و مفهوم باد برگزار شد و هنرجویان با این موضوع به ارائه آثار هنری خود پرداختند.

بر همین اساس در این نمایشگاه که با عنوان باد هرکجا بخواهد می وزد برگزار می شود، علاه بر اثری ازعباس کیارستمی؛ آثار امیر آذر، فرید امین الاسلام، کتایون افروز، حمید الهی، امیر توده فلاح، حمید جوادی، بهار دشت بان، حسین راستی، نوشین زرنانی، امین شاه مرادی، سارا شیخی، قدرت الله عاقلی، شیرین عابدینی راد، محمود نورایی، الهام یزدانیان و حسین یونسی به نمایش در خواهد آمد.

نمایشگاه باد هرکجا بخواهد می وزد از ساعت 16 روز جمعه 6 دی ماه افتتاح می شود و تا 27 دی ماه در گالری ماه مهر واقع در بلوار آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک 7 میزبان هنردوستان است.

نظر شما