شناسهٔ خبر: 9133 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مساجد و ائمه جماعات؛ راهگشای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی

عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران گفت: مسجد و ائمه جماعات با ایجاد پیوند میان مؤمن با نخبگان و صالحان جامعه، بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی، اجتماعی وی را فراهم می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران با بیان این مطلب اظهار کرد: در بخش ساماندهی آموزش مفاهیم دینی مساجد نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر نهادها و اقشار دینی دارند، مسجد پویا برای یک جامعه مسلمان بازوی کارآمدی به شمار می‌رود چون قادر است مسائل دینی را متناسب با شرایط و احوال زمان متحول کند.

وی افزود: مساجد میراثی عظیم و یادگار عصر نبوی است در طول سال‌های گذشته دچار فراز و فرودهای فراوانی شده است و حال در دوره استقرار حکومت اسلامی انتظار می‌رود که حداقل الگوهای آموزشی و تربیتی که در مساجد مورد توجه و تاکید بزرگان بوده است احیا شود و نواقص و معضلات مرتبط با ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در مساجد مرتفع شده تا مساجد جایگاه مطلوب خود را بدست آورند.

ایجاد آشنایی و پیوند میان مؤمن با نخبگان

حجت‌الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: مسجد با ایجاد آشنایی و پیوند میان مؤمن با نخبگان و صالحان جامعه، بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی، اجتماعی وی را فراهم می کند و لازم است تا مسئولان با توجه خاص به این محافل در راه رسیدن به اهداف مساجد قدم‌های خوبی را بردارند.

این محقق علوم دینی تصریح کرد: مسجد به عنوان پایگاهی که ابلاغ پیام دینی را به عهده دارد مثل هر پایگاه دیگری باید با به کارگیری شیوه‌های کارآمد زبان، تبلیغ خودش را به زبان امروزی نزدیک کند تا از تأثیرگذاری لازم برخوردار شود.

نقش روحانیون و مبلغین مساجد در تربیت جوانان

به گفته این پژوهشگر اشخاص‌ و متولیان متفاوتی در مساجد نقش ایفا می‌کنند. از جمله این افراد می‌توان به هیئت امنا، خادم، مسئولان اجرایی و فرهنگی و ... اشاره کرد، اما به قطع و یقین می توان گفت اصلی‌ترین نقش را امام جماعت در مساجد ایفا می کند.

وی تاکید کرد: روحانیون باید از پتانسیل قوی مساجد و امکانات این اماکن برای تربیت دینی همه اقشار جامعه به نحو شایسته استفاده کنند اما در بسیاری از مساجد مشاهده شده که فضای مطلوب و امکانات مادی زیادی موجود است ولی آثار تربیتی آنها چندان مطلوب نیست و در حالت مقابل، مساجدی با فضا و امکاناتی محدود، توانسته‌اند به ثمرات عظیم تربیتی برسند، لذا در این بین نقش اصلی را امام جماعت به عنوان مرکز ثقل ایفا می کند.

جذب آحاد مردم به مسجد و دین

عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: خصوصیات اخلاقی امام جماعت، سخنرانی‌های ضعیف و دعوت نکردن از سخنران‌های ماهر، نبود ارتباط با مراکز روحانیت، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر مسجدهای اطراف، استفاده نکردن از تجربیات دیگران، بی توجهی به برنامه‌ریزی و سازماندهی امور مساجد و فقدان مدیریت کارآمد در مساجد از مهم‌ترین دلایلی است که برخی از مساجد در پرداختن به وظیفه اصلی خود یعنی جذب احاد مردم به مسجد و دین ضعیف عمل می‌کنند.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در جامعه، علمای دینى، ائمه جماعات و الگوهاى جامعه باید خود را با مشکلات جوانان درگیر کنند و در حد امکان در حل آن بکوشند تا از این طریق با آنان پیوند عاطفى برقرار کنند و همین امر قدم اول جذب این عزیزان باشد.

عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران یادآور شد: مردم دل به کسى می‌‏دهند و خانه دل را حریم کسانى می‌‏سازند که با درد و رنج آنان آشنا و با غم هایشان محرم و در راه خدمت به آنان کوشا باشند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مسجد دارای کارکرد و ظرفیت تربیتی است، روحانی متولی مسجد یعنی امام جماعت نیز باید برای خود شأن تربیتی و تعلیمی قائل باشد و به اقامه نماز جماعت به عنوان یک شغل آن هم در حاشیه مشاغل دیگر نگاه نکند.

حجت الاسلام محمدی افزود: تجربه نشان داده که رواج فضایل اخلاقی و تعمق باورهای دینی در میان اهالی یک شهر یا محله تا حد زیادی مرهون یک مسجد فعال و روحانی وظیفه شناس و خوش فکر است.

عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران گفت: مساجد می‌تواند با برنامه‌های گوناگون و پر شور و هیجان‌انگیز جوانان را به سوی فطرت پاکشان هدایت کند مثلاً برخی جوانان در مراسم دینی شور و هیجان بیشتری دارند مثل مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی.

وی اشاره کرد: مسجد به عنوان برترین پایگاه دینی که در گسترش فضایل و تربیت دینی افراد جامعه مؤثر است، با چالش‌هایی روبرو است که از شکوفایی آن جلوگیری می‌کنند.

حجت الاسلام محمدی گفت: دین‌گریزی علل گوناگونی دارد و باید به صورت واقع بینانه به آن نگاه کرد. عوامل دین‌گریزی جوانان متنوع است. برخی از این عوامل عبارتند از: بیان نامعقول از برخی مفاهیم دینی، اختلاف‌های سیاسی و مدیریتی، بحران هویت معنوی.

جوانان به مساجد روی آورند

وی تاکید کرد: برخوردهای نامناسب افراد اهل مسجد، توجه نکردن به نیا‌زهای اساسی نسل جوان هم‌چون ازدواج، کار و مسکن و ... از عواملی است که جوانان را از حضور در مساجد دور کرده است و هر گاه این مشکلات مرتفع شود و جوانان به مساجد روی آورند ساماندهی آموزش مفاهیم دینی قدم اول را برداشته است.

عضو شورای مرکزی حوزه علمیه خواهران یادآور شد: برای برطرف شدن این عوامل باید گروه‌ها و سازمان‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، طرحی اصولی و همه سویه را برنامه‌ریزی کنند تا مهم‌ترین قشر اثر‌گذار جامعه در آینده از دین گریزان نشوند.

نظر شما