شناسهٔ خبر: 9139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخورد ناشايست با استاد فقه سیاسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روز وحدت حوزه و دانشگاه

خبرهايی عجيب از برخوردی غير حرفه‌ای با استاد فقه سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن هم همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رجانیوز؛ حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان که یکی از اندیشمندان شاخص در رشته فقه سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام است از ادامه فعاليت در پژوهشکده علوم سیاسی این پژوهشگاه منع شده است.

تالیف ده عنوان کتاب در این حوزه و نگارش مقالات معتبر علمی پژوهشی از جمله فعالیت‌های وی بوده است. تلاش برای تثبیت جایگاه دروسی چون «فقه سیاسی»، «کلام سیاسی»، «تفسیر سیاسی قرآن» و «فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی» در دوره دکترای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکی از اقدامات درخور تقدیر او در سالهای اخیر به شمار می‌آید.

مهدوی زادگان یکی از پژوهشگران حاضر در سلسله نشست‌‌های راهبری با حضور رهبر معظم انقلاب بوده است که تا کنون سه مقاله از وی در محموعه مقالات این نشست‌ها منتشر شده است. بعد از تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت ایجاد کرسی‌های عدالت پژوهی، وی سلسله درس گفتارهای عدالت پژوهی را از مهرماه ۹۱ در پژوهشگاه دایر کرده بود.

«اسلام و نقد سنت وبری»، «از قبض معنا تا بسط دنیا»، ‌»عادی سازی جنبش های مردمی در ایران معاصر»، «نقد قرائت ایدئولوژیک از اسلام»، «حکومت اسلامی و حکم حجاب» و « کدام حکمت، کدام حکومت» از جمله آثار منتشر شده به قلم این استاد فقه سیاسی است.

گفتنی است دکتر مهدوی زادگان یکی از اساتید فعال در مناظرات حضوری و مکتوب با صاحب‌نظران جریان روشنفکری در سالهای اخیر بوده است و اخراج این اندیشمند از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی موجی از نگرانی را در حلقه‌های علمی متعهد ایجاد کرده است.

دکتر مهدوی‌زادگان در گفتگو با رجانیوز به نوع رفتاري كه با وي درپژوهشکده علوم سیاسی شده است اشاره کرد و گفت: تقریبا دو سه سالی می‌شود که روند برخورد غيرحرفه‌اي با جریان انقلابی و متعهد در پژوهشگاه آغاز شده است و در این مدت با بنده هم رفتارهای ناشایستی صورت گرفته است.

وی به یکی از همین رفتارها كه ناراحت كننده است اشاره کرده و می‌گوید: در ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و بعد از تغییرات در ریاست پژوهشکده علوم سیاسی، یک روزکه وارد محل کار خود شدم متوجه شدم که وسایل بنده را از اتاقم جمع کرده و به یک اتاق دخمه مانند انتقال داده‌اند. من به نشانه اعتراض دو هفته در نگهبانی ورودی نشستم و گفتم تا وسایلم برگردانده نشود وارد پژوهشکده نخواهم شد. بعد از دو هفته اصرار براین رفتار تحقیر آمیز به دلیل نگرانی از  آبروریزی وسایلم را برگرداندند.

حجت الاسلام مهدوی‌زادگان ممانعت از فعاليت خود در پژوهشكده علوم سياسي را به بهانه تغییر ساختاری پژوهشکده اینگونه شرح می‌دهد: آنها به این بهانه که ساختار پژوهشکده تغییر کرده است من را از پژوهشكده انتقال دادند حال آنکه فقط نام پژوهشکده تغییر یافته و از «علوم سیاسی» به «اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی» تبدیل شده است و دیگر هیچ تغییر پیدا نکرده و شرح وظایف آن همان است که بود. همچنین برخی از دروس تخصصی بنده از جمله کلام سیاسی و فقه سیاسی همچنان در آن وجود دارد.

لازم بذکر است که معاون وقت پژوهشی وزارت علوم دکتر مهدی نژاد با این انتقال مخالفت کرده و از ریاست پژوهشگاه خواسته بود که شرایط مساعد برای ادامه فعالیت این استاد حوزه در پژوهشکده علوم سیاسی را فراهم نماید. اما رياست پژوهشگاه نسبت به اين مسئله توجهي نشان نداد.

این پژوهشگر برجسته با اشاره به دایر کردن درس گفتارهای عدالت پژوهی می‌گوید: بنده از معدود کسانی بودم که در هر چهار جلسه نشستهای راهبردی در محضر رهبر انقلاب حضور داشتم و سه مقاله بنده نیز در مجموعه مقالات چاپ شد. وقتی رهبری راه اندازی کرسی های عدالت پژوهی را مطالبه کردند من طرحی در این زمینه ارائه دادم که در پژوهشگاه با سنگ اندازی مواجه شد اما من با همه مسائل آن را اجرایی کردم.

مهدوی زادگان نکته تاسف آوري را اضافه می‌کند: سنگ اندازی به حدی بود که من مجبور شدم چند جلسه از این درس گفتارها را در نمازخانه برگزار کنم، یعنی حتی امکان برگزاری در کلاس هم برای من مهیا نبود. اما جالب آنچاست که همان مسئولینی که این مشکلات را بر سر راه تشکیل این درس گفتارها ایجاد کرده بودند، به این درس گفتارها در رسانه‌ها افتخار کرده و برگزاری آن را به نام خود ثبت کردند!

وی اضافه می‌کند: هم اکنون چند پژوهش بنده از جمله ولایت سیاسی در قرآن کریم و تحقیقی درباره فقه سیاسی اسلام آماده شده و معاونت پژوهشی هم آنها را تایید کرده است اما انتشارات از چاپ آنها ممانعت می‌کند.

مهدوی زادگان انتقال خود به مرکز تحقیقات امام علی(ع) را اقدامی برای حذف نهایی او از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌داند و می‌گوید: این مرکز فعالیت پژوهشی ندارد و صرفا به برگزاری نشست علمی می‌پردازد.

به هر حال برخورد غيرحرفه‌اي و ناراحت كننده‌اي كه با حجت الاسلام مهدوی زادگان صورت گرفته است وقتي ناراحت كننده‌تر مي‌شود كه بدانيم وي تنها روحانی رسمی شاغل در پژوهشگاه است. اي كاش با روحاني فاضلي كه يكي از فعالان حوزه انديشه سياسي در فضاي دانشگاهي است، رفتاري محترمانه‌تر و در شان يك استاد و پژوهشگر انجام مي‌شد.

نظر شما