شناسهٔ خبر: 9149 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «نبرد خرد» در مسیر انتشار است

یک مدرس فلسفه از نگارش اثری با عنوان «نبرد خرد» خبر داد و گفت: بحث اخلاق که در این کتاب تأکید شده یکی از گم‎شده‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان در دنیای امروز است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ منوچهر صانعی دره بیدی، استاد پیشین فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و مترجم آثار دکارت و کانت و لایبنیتس با اشاره به اینکه جلد پنجم مجموعه دیلتای را در دست ترجمه دارد، گفت: این مجلد مربوط به «نقد هنر» است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جلد دوم نایاب این مجموعه نیز در دست ترجمه است، اظهار داشت: البته در کنار ترجمه مجموعه دیلتای، کتاب تألیفی دیگری نیز با عنوان «نبرد خرد» برای انتشار ارائه کردم که هنوز مشخص نیست چه زمانی منتشر شود.

صانعی دره بیدی درباره محتوای این مجموعه گفت: این اثر شامل مباحث اخلاقی نیکوماخوس ارسطو در مقایسه با فضایل اخلاقی در شاهنامه فردوسی است مخاطب این کتاب همه ایرانی‌هایی هستند که به مسائل اخلاقی، تاریخی و فضائل ملی ایران علاقه دارند، اخلاق در دنیای امروز یکی از گمشده‌های ما است.

وی با بیان اینکه ایرانیان دارای گذشته درخشانی به لحاظ تاریخ و فرهنگ هستند، توضیح داد: متأسفانه این پیشینه به دلایل متعدد کمرنگ شده و به فراموشی گراییده است منابعی مثل شاهنامه فردوسی و دیگر کتاب‌های فرهنگی ما باید در متون درسی آموزش و پرورش و دانشگاه ورود پیدا کند و اگر در اختیار من بود دو واحد شاهنامه فردوسی در دانشگاه‌ها برای همه ورودی‌ها تعیین می‌کردم.

صانعی دره‌بیدی با تأکید بر پایه‌های اخلاقی ایرانیان و فاصله گرفتن از این ریشه‌های فرهنگی گفت: رسانه‌های مختلف باید فضائل اخلاقی را تبلیغ کنند متأسفانه در این زمینه غفلتی اتفاق افتاده است.

وی در ادامه توضیح داد: البته برخی تصور می‌کنند که فرهنگ ایرانی با دوره اسلامی شروع شده است درصورتی که اگر به کتب قدیمی ایرانی چون اوستا مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که همین فرهنگ اسلامی در بستر ایرانیان پرورش پیدا کرده است درصورتی که اسلام در کشورهای مالزی، لیبی، اندونزی و ... چنین شرایط رشدی را پیدا نکرده است.

صانعی دره بیدی در پایان توضیح داد: اهل قلم و صاحبان فلسفه و اندیشه باید به مسأله کمرنگ شدن اخلاق توجه کنند در دنیای امروز پایه‌های اخلاقی سست شده است زمینه رشد دوباره آن را باید با جبران عقب ماندگی‌ها فراهم کنیم.

نظر شما