شناسهٔ خبر: 9150 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانی»

کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانی» از سوی انجمن ایرانی تاریخ با همکاری انتشارات کویر روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از انجمن ایرانی تاریخ؛ کتاب «چهره اسلام در اروپای قرون میانی» ترجمه کتابWestern Views Of Islam in the Middel Ages اثر ریچارد ویلیام ساترن، متخصص انگلیسی تاریخ میانه و پژوهشگر تاریخ انگلستان است که توسط دکتر عبدالله ناصری طاهری، عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی تاریخ و فاطمه کیا دربندسری با همکاری انجمن ایرانی تاریخ و انتشارات کویر روانه بازر نشر شد. 

این کتاب از برگردان عربی آن با عنوان «صوره الاسلام فی أروبا فی العصور الوسطی» به قلم  رضوان السید به فارسی برگردانده شده است. 

کتاب چهره اسلام در اروپای قرون میانی که با سخنی از سوی دکتر داریوش رحمانیان، رئیس هیئت مدیره انجمن آغاز شده است، پژوهشی است منصفانه و محققانه که سیر تحولات نگرش اروپا نسبت به اسلام در فاصله قرون دهم تا شانزدهم میلادی را بررسی می کند.

به بیان دکتر ناصری در قسمت پیش در آمد مترجم فارسی، «ساترن معتقد است در اروپای قرون سیزده و چهارده و پس از جنگ های صلیبی شاهد تلاش عالمان مسیحی برای تصحیح و اصلاح نگرش غرب به اسلام بودیم، ولی تحولات داخلی اروپا مثل ظهور پروتستانتیزم و شکل گیری دوگانه کاتولیک- پروتستان، اکتشافات جغرافیایی جدید و شدت درگیری غرب با امپراطوری عثمانی موجب رویکرد استعماری اروپا شد و مسیر را تغییر داد و به عبارتی، دوباره نگاه تند و تیز غرب به اسلام اوج گرفت».

پس از پیش در آمد مترجم فارسی، سخن مترجم عربی کتاب در چاپ دوم، بررسی دیدگاه و روش بحث در پیشگفتار و مقدمه، بخش های آغازین کتاب « چهره اسلام در اروپای قرون میانی» را تشکیل می دهد. 

دوران جهل، عنوان فصل اول کتاب است که شامل سه زیر فصل بدا، پندارها و تصورات رستاخیزی در اسپانیا و سنت کارولنژی است. 

در فصل دوم با عنوان دوره بصیرت و امید مباحثی چون حمله پنجم صلیبی، ویلهلم روبروکی، راجر بیکن و دهه های ترس و امید بحث و بررسی شده است.

و در نهایت فصل سوم با عنوان لحظه رؤیا از چند بخش جان ویکلیف، یوحنا سیگوویایی، نیکولاس وُن کیس، ژان ژرمان، اینیاس سلویوس، مارتین لوتر تشکیل شده است. 

کتاب چهره اسلام در اروپای قرون میانی، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت هشت هزار تومان از سوی انجمن ایرانی تاریخ و با همکاری انتشارات کویر روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما