شناسهٔ خبر: 9161 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

واکنش پژوهشگاه علوم انسانی به یک مصاحبه؛

جوابیه پژوهشگاه علوم انسانی به مصاحبه داود مهدوی زادگان با «فرهنگ امروز»

پژوهشگاه علوم انسانی پس از انتشار مصاحبه جناب داود مهدوی زادگان در «فرهنگ امروز» و ذکر برخی نکات در خصوص پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی در واکنش به برخی از نکات مطروحه در مصاحبه مذکور مبادرت به صدور جوابیه‌ای نموده و آن را جهت انتشار برای «فرهنگ امروز» ارسال کرده‌اند.

فرهنگ امروز: پس از انتشار مصاحبه جناب داود مهدوی زادگان در «فرهنگ امروز» و ذکر برخی نکات در خصوص پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی در واکنش به برخی از نکات مطروحه در مصاحبه مذکور مبادرت به صدور جوابیه‌ای نموده و آن را جهت انتشار برای «فرهنگ امروز» ارسال کرده‌اند، که بر اساس قانون «فرهنگ امروز» نسبت به انتشار آن اقدام می‌نماید:

 

سردبير محترم سايت فرهنگ امروز

با سلام؛

در تاريخ 30/09/1392 آن سايت محترم از قول آقاي مهدوي‌زادگان مسائلي را درخصوص نوع رابطة اداري ايشان با يكي از واحدهاي پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، به بهانة روز وحدت حوزه و دانشگاه، مطرح كرده‌اند. در اين خصوص جوابية روابط‌ عمومي پژوهشگاه در خصوص اين اظهارات كه با واقعيت در تضاد آشكار بوده و باعث تعجب ديگر همكاران پژوهشگاه شده است؛ به‌منظور انتشار در آن سايت به حضورتان ارسال مي‌شود:

  1. ادعا شده است كه آقاي مهدوي‌زادگان از پژوهشگاه اخراج شده است. ذكر لفظ اخراج، يكي از نكاتي است كه تكرار آن در مجامع خاص و عام توسط يك فرد روحاني كه ادعاي اخلاقيات هم دارند، جاي تعجب فراوان دارد. چون كسي كه اطلاع كافي از قوانين و مقررات آموزش عالي داشته باشد، اين مطلب بيهوده را به‌زبان نمي‌آورد. به‌نظر مي‌رسد مطرح كردن آن توسط اين روحاني و خلط آن با فضاي ارزشمند وحدت حوزه و دانشگاه و بدون مستند، مي‌تواند نوعي سوءاستفاده از لباس مقدس روحانيت باشد. چرا كه ايشان در هيچ جمعي نمي‌گويند چگونه به‌عنوان عضو هيأت علمي و يك تافتة جدا بافته از همة اعضاء هيأت علمي ديگر، سال‌ها يك روز كمتر از سايراعضاي هيأت علمي پژوهشگاه در محل خدمت خود حضور مي‌يابند و (علي‌رغم تذكرات مكرر مسئولين اداري پژوهشگاه)، هيچ‌گاه قائل به انجام اين تعهد شرعي و قانوني خود نيستند و به‌صورت دائمي غيبت دارند و مطرح شدن پروندة غيبت‌ خود را به‌صورت غيراخلاقي در هيأت رسيدگي به تخلفات اعضاي هيأت علمي و صدور رأي محكوميت ايشان به‌دليل غيبت در هيأت بدوي رسيدگي به تخلفات را، با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه خلط مي‌كنند. آيا اين موضوع صرفاً به‌خاطر عدم تمكين ايشان به قواعد و مقررات اداري نبوده و ديگر آنكه ربطي به مراتب عالية ادعايي! ندارد.
  2. تغيير و جابجايي آقاي مهدوي‌زادگان از اتاق قبلي گروه به اتاق جديد (به تعبير ايشان دخمه) جزء توقعات فزاينده و بي‌حد و حصري است كه به همان رويكرد و تلقي تافتة جدا بافته اين عضو هيأت علمي برمي‌گردد. در همين اتاق 129 (به تعبير ايشان دخمه) دو عضو محترم هيأت علمي نيز حضور داشتند و ايشان كه مدتها در يك اتاق بزرگ 24 متري حضور داشتند، وهن خود مي‌دانستند در كنار ساير اعضاء محترم هيأت علمي قرار بگيرند، كما اينكه هم‌اكنون كه همان دو عضو محترم هيأت علمي با ايشان در آن اتاق مستقر شده‌اند، ايشان كمترين حضور را در اين اتاق دارند. البته حضور ايشان در پژوهشگاه در كل هفته حدود دو روز و نيم است (20 ساعت اداري از 40 ساعت موظف حضور) و كلاً ايشان از قبل از ظهر روز دوشنبه تا پايان وقت اداري روز چهارشنبه در پژوهشگاه حضور دارند.
  3. هيچ‌گاه به‌صورت رسمي واحدي تحت عنوان «پژوهشكدة علوم سياسي» در تشكيلات سازماني پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ، نَه در گذشته نَه هم‌اكنون، وجود خارجي نداشته است. توضيح اينكه آقاي مهدوي‌زادگان عضو هيأت علمي رسمي آزمايشي گروه «تحقيقات سياسي اسلامي» بوده كه در تغيير و تحولات سازماني پژوهشگاه كه توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ارديبهشت ماه سال 1392 ابلاغ شده، نامي از گروه تحقيقات سياسي اسلامي وجود ندارد.
  4. انجام كار پژوهشي در حوزه‌هاي فقه، قرآن و كلام در تشكيلات سازماني جديد در حوزه‌ها و واحدهاي جديد پژوهشگاه تعريف شده است كه جايگاه سازماني آنها در پژوهشكده‌هاي حكمت معاصر، حقوق، گروه علوم قرآني و مركز تحقيقات امام علي (ع) به‌صورت روشن تعريف شده است و هر يك از واحدهاي مذكور داراي پست سازماني خاص اعضاي هيأت علمي است. برگزاري درس‌گفتارهاي عدالت‌پژوهي يكي از مواردي است كه آقاي مهدوي‌زادگان پژوهش راجع به‌ آن‌را به تأسي ازبيانات مقام معظم رهبري در پژوهشگاه علوم انساني ادعا كرده است. در اين خصوص بايد
  5.  به ايشان يادآوري كرد، برگزاري پژوهش‌هايي از اين دست منحصر به درس‌گفتارهاي ايشان نبوده و از ديرباز درس‌گفتارهايي چون "تمدن اسلامي"، "بيداري اسلامي"، "فلسفة تاريخ"، "انقلاب اسلامي"، "اخلاق سياسي"، "اخلاق و سياست" و … . در پژوهشگاه داير بوده است.
  6. درخصوص موارد مورد اشاره در نامة‌ مربوط به معاون پژوهشي وقت وزارت علوم به پژوهشگاه در مورد ارتقاي ايشان از مرتبة استادياري به دانشياري گفتني است علي‌رغم عدم ارائه درخواست رسمي و عدم كامل كردن فرم‌هاي مربوطه توسط آقاي مهدوي‌زادگان و با توجه به اينكه ايشان سنوات قانوني لازم براي اين ارتقا را طي نكرده (4 تا 5 سال) و تنها دو و نيم سال سابقة رسمي آزمايشي دارند و صرفاً دو مقالة علمي پژوهشي در اين دوران ارائه كرده‌اند، ارتقاي ايشان برخلاف مقررات است. دراين باره، پاسخي مستدل تهيه و به معاون پژوهشي وقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارائه شده است كه درصورت ضرورت براي اطلاع عموم منتشر خواهد گرديد.
  7. در خاتمه، درخصوص صدور حكم كارگزيني آقاي مهدوي‌زادگان در مركز تحقيقات امام علي (ع)، ذكر اين نكته ضروري است كه با توجه به تغيير و تحول تشكيلات، عناوين، واحدها و شماره پست‌هاي سازماني پژوهشگاه، واحد و شماره پست تمامي اعضاي هيأت علمي اين پژوهشگاه تغيير پيدا كرده است و لازم است اعضا از جانب يك واحد با عنوان مصوب و رسمي، اعلام نياز آن واحد را به حوزة رياست يا مجموعة امور اداري پژوهشگاه ارائه نمايند، كه تا اين تاريخ هيچ واحدي، با توجه به عدم قابليت‌هاي علمي و كارهاي ضعيف پژوهشي ايشان كه اغلب در حدّ خطابه است، نسبت به مشارُاليه اعلام نيازي ارائه ننموده است. اما چون رياست پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي خود مستقيماً رئيس مركز تحقيقات امام علي (ع) نيز هستند، براي اينكه آقاي مهدوي‌زادگان فاقد جايگاه مشخص اداري نباشند، حكم كارگزيني مشارٌاليه را براي اين مركز صادر نمودند. ضمن اينكه تحصيلات حوزوي آقاي مهدوي‌زادگان با مأموريت‌ها و وظايف سازماني اين مركز و ضرورت پژوهش در حوزه‌هاي فقهي و سياسي در رابطه با ولايت و امامت اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام نيز تطابق و هماهنگي دارد و ايشان مي‌توانند به فعاليت‌هاي علمي خود مانند گذشته ادامه دهند. هم‌اكنون حكم كارگزيني استخدامي مشارٌاليه نيز براي اين مركز صادر  شده اما متأسفانه ايشان با پاك كردن صورت مسألة غيبت و عدم اعتراف به حضور تقريباً دو روز و نيم در هفته از چهار روز موظفي، با بي‌تقوايي لطف ابراز شده از جانب پژوهشگاه را مقدمه‌چيني براي اخراج خطاب نموده‌اند. ايشان حتي مركز تحقيقات امام علي (ع) را كه كارهاي برخي از اعضاي هيأت علمي آن بسيار مورد توجه بوده و به ساير زبان‌هاي خارجي نيز ترجمه شده و داراي يك مجلة علمي پژوهشي و برگزاركنندة چندين كنگرة ملي و بين‌المللي بوده و مأموريت‌هاي آن از جانب شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به پژوهشگاه محول شده است را مركزي تهي از فعاليت پژوهشي عنوان نموده و شأن تحقيقات دربارة مولي الموحدين اميرالمؤمنين عليه‌السلام را چنين پائين آورده‌اند.

جاي اين پرسش همچنان باقي است كه آقاي مهدوي‌زادگان كه با تلاش‌هاي همين مديريت به‌عنوان عضو هيأت علمي رسمي آزمايشي به استخدام پژوهشگاه درآمدند، چگونه به‌صورت كذب اذعان مي‌كنند كه به‌عنوان تنها عضو روحاني در پژوهشگاه مشغول به‌فعاليت هستند، درحاليكه سه نفر روحاني محقق و پژوهشگر توانا در پژوهشكده‌هاي ديگر پژوهشگاه در دورة جديد به‌عنوان روحاني و عضو هيأت علمي، علي‌رغم مانع‌تراشي‌هاي ايشان براي استخدام اين افراد، به جمع اعضاء افزوده شدند.

درخاتمه از ايشان به‌عنوان يك روحاني انتظار مي‌رود كه بجاي عنوان كردن اين مطالب نامربوط، اگر شكوائيه‌اي در مورد احكام صادره براي خود دارند، چرا به مراكز قانوني مرتبط با موضوع همانند ديوان عدالت اداري، مراجعه و پيگيري نكرده‌اند و بيشتر از طريق سايت و يا پيامك جوسازي، آنهم توسط مراكزي كه در جريان ريز مسائل امور دانشگاهي نيستند، جوسازي مي‌نمايند؟ به يقين هيچ دادگاه صالح‌اي با بررسي سوابق موضوع در اين موارد به ايشان حق نخواهد داد

با احترام

روابط عمومي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي

نظرات مخاطبان 3 8

  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۳:۱۱ 5 28

    احسنت
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۴:۱۲ 29 15

    سوء مدیریت و آشوب درونی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بخوبی از این خطابه ضعیف روابط عمومی قابل تشخیص است اول انکه ساختار جدید پژوهشگاه غیر قانونی بوده زیرا طبق مصوبه قبلی وزیر سابق علوم هر ساختار جدیدی که بار مالی به وزارت تحمیل نماید غیرقانونی است در حالی که ساختار جدید عملا سه برابر نیروی انسانی ساختار قبلی  را به پژوهشگاه تحمیل نموده که توسط بستگان و آشنایان ریاست و معاونین در حال پر شدن است، دوم فارغ از مشکلات فردی آقای مهدوی زادگان چگونه است روحانی دیگری که در پژوهشگاه حدود یک سال ونیمی است که آمده اند با مدرک فوق لیسانس  به دستور ریاست حقوق استادیاری میگیرند و بورسیه دکتری در همین مدت کم شده اند ولی افرادی با سوابق بسیار زیاد از امکانات اولیه محرومند.در خصوص مقالات علمی پژوهشی از وزیر محترم علوم استدعا می شود  برای بررسی 17-18 فصلنامه علمی پژوهشی این مرکز دستور صادر نمایند که در نگاه اول سطح علمی این نشریات ضغیف و ودر درجه دوم پارتی بازی برای چاپ مقالات است که تنها مختص افراد خودی است لذا افرادی چون آقای مهدوی زادگان با مشکلات عدیده ای برای چاپ مقاله مواجه اند.در خصوص ارتقا رتبه و تبدیل وضعیت مساله عجیبی در این مرکز وجود دارد و آن هم این است که در خواست عده ای ناپدید می شود و درخواست گروه دیگر زودتر از وقت مجاز مطرح شده و آقایان و خانم ها به درجه دانشیاری و استادی ارتقا پیدا میکنند !!!! آن هم به شکلی عجیب و بی سابقه!!! امیدواریم با ورود رییس جدید به این احکام رسیدگی شود.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۵:۴۵محمد 27 10

    نشون میده اقای رییس عصبانی شده
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۱۶:۵۱ 32 4

    عصبانی در حد المپیک!!! و در مانده در حد تیم ملی !!! 
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۴ ۲۳:۰۳ 10 27

    جناب آقاي دکتر آيت اللهي فرد شناخته شده‌اي در جامعه‌ي علمي است.  با اين گونه حاشيه سازي ها چهره‌ي پرتلاش ايشان خدشه دار نمي‌شود. از جامعه‌ي علمي انتظار مي‌رود که از فراز و فرودهاي سياسي ذوق‌زده نشوند و به چنبره سياست بر علم کمک نکنند.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۶ ۱۲:۴۹ 14 4

    با توجه به ادعاهای موجود در این زمینه میتونم بگم که افراد در هر شرایطی قرار بگیرند لازمه که از خودشون دفاع کنند چه حرفی علیه انها زده بشه چه زده نشه در هر صورت قرار نیس با دفاعیه از خودتون کار خودتون رو موجه و خوب جلوه بدین...
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.....
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۴۷کاوه 4 3

    بفرمایید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا همان جمع پسرخاله ها...
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۱۳ ۱۹:۱۷ 3 3

    بی حرمتی به اعضای هیات علمی از ابتدای ریاست این شخص ،بطور مداوم صورت گرفته است!ایشان پژوهشگاه را باملک شخصی اشتباه گرفته اند!! وقتی کارهای بزرگ به دست آدمهای کوچک بیفتد بیشتر از این نمیشود انتظار داشت.!!ا
                                

نظر شما