شناسهٔ خبر: 9264 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساماندهی آموزش مفاهیم دینی؛ ارمغان وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت حوزه و دانشگاه در ساماندهی آموزش مفاهیم دینی نقشی کارآمد، سازنده و کلیدی دارد که در قالب‌های مختلفی می تواند ظهور پیدا کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ سعید عزیزی، پژوهشگر علوم قرآنی با بیان این مطلب اظهار کرد: ضرورت فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و دینی و برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در قبال مسائل مذهبی جامعه مسئله‌ای نیست که با وجود هجمه‌های فرهنگی دشمن نیاز به تبیین داشته باشد بلکه تحکیم و به کمال رساندن آن نیازمند پیوند و اتصال حوزه و دانشگاه است.

مدرس دانشگاه‌ علامه طباطبایی افزود‌: نقش وحدت حوزه و دانشگاه در ساماندهی آموزش مفاهیم دینی نقشی کارآمد، سازنده و کلیدی است که در قالب‌های مختلفی می‌تواند ظهور پیدا کند.

عزیزی بیان کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می توانند با وحدت و همدلی بیش از پیش خود در مسیر پیشرفت رشد و تعالی معنوی، دینی و مادی جامعه اسلامی حرکت کنند و به عنوان ارکان علمی و فرهنگی و دینی در هدایت نسل جوان به سوی آموزه‌های دینی نقش آفرین باشند.

این پژوهشگر علوم قرآنی عنوان کرد‌: وحدت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از جمله میراث گران‌قدر و ماندگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و از منویات مقام معظم رهبری است که امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک با همگرایی بیشتر بین حوزه و دانشگاه بتوان در بخش ساماندهی آموزش مفاهیم دینی موفق عمل کرده و شاهد رشد این مهم در کشور و سطح جامعه باشیم.

مدرس دانشگاه‌ علامه طباطبایی با اشاره به آموزش دینی کودکان و نوجوانان قبل از ورود به دانشگاه خاطر نشان کرد: بحث تربیت دینی غیر از آموزش و تعلیم است به همین دلیل نمی‌توان تنها نهاد آموزش و پرورش را متصدی تربیت دینی نوجوانان و کودکان دانست.

عزیزی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان در تمام عرصه‌های خارج از منزل تربیت‌پذیر هستند؛ از کوچه و خیابان گرفته تا مسجد و مدرسه و کل جامعه در تربیت کودکان تأثیرگذار هستند، البته در این میان برخی نهادهایی که کارکرد رسانه‌ای دارند نیز به نوبه خود در تربیت دینی کودکان و نوجوانان و شیوه آن تأثیر دارند.

وی گفت: رسانه‌ها یا نهادهایی چون صدا و سیما که مسئولیت و کارکرد رسانه‌ای دارند و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگ‌ساز که مدیریت فرهنگی و دینی دارد می‌توانند در این تربیت تأثیرگذار باشند.

این محقق علوم دینی و قرآنی تأکید کرد که نقش اصلی را در تربیت اسلامی کودکان مساجد ایفا می کنند، آنچه وابسته به حوزه علیمه می‌شود دارای زیرمجموعه‌ها و شاخه‌های مختلفی است.

عزیزی تاکید کرد: کانون‌های مساجد، انجمن‌های مرتبط با مساجد و مراسم سوگواری یا غیرسوگواری که در مساجد و یا سایر اماکن مذهبی برگزار می‌شود و حتی مراکز ورزشی از بسترهای تأثیرگذار در تربیت دینی نوجوانان و کودکان هستند.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بحث تربیتی دینی و ساماندهی این آموزش موضوعی حساس است گفت: برخی نهادهای یاد‌شده در روند تربیتی کودکان اثر منفی می گذارند به عنوان مثال اگر در مساجد کم کاری صورت گیرد و متولی مساجد و ائمه جماعات امور آن را رصد و جهت‌دهی نکنند باعث خواهد شد تا افراد گروه هدف از مساجد و مباحث دینی دور شوند.

نظر شما