شناسهٔ خبر: 9344 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت بازبینی مدل‌های آموزش عالی دانشگاه‌های کشور

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بسیاری از مدل‌های آموزش عالی که از آن‌ها در سال‌های گذشته در دانشگاه‌های مختلف کشور استفاده شده است اکنون باید مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، گفت: شهریه‌های بیشتر برای اخذ مدرک دانشگاهی تضمین نمی‌کند که دانشجویان از آموزش عالی معتبر و با کیفیت‌تر برخوردار باشند.

وی گفت: بسیاری از مدل‌های آموزش عالی که از آن‌ها در طول سال‌های گذشته در دانشگاه‌های مختلف کشور استفاده شده است اکنون نیاز است که مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرند.

وی افزود: در این بازبینی، به بخش خصوصی و نیز دانشگاه‌های کم برخوردار که هنوز زیرساخت‌های لازم برای کیفیت بخشی به آموزش عالی و تحقیقات علمی به وجود نیاورده است را نباید تکیه کرد. برعکس، با اعتماد بیشتر به دانشگاه‌های دولتی بزرگ و جامع باید کمک کنیم تا آموزش عالی تغییرات ضروری را تجربه کند.

سرپرست ISC گفت: یکی از تهدیدات عمده این ساختار در دانشگاه‌ها کاهش ارزش مدارک تحصیلی در بازار کار و افزایش شهریه‌هایی است که به کیفیت آموزش عالی منجر نشده و تنها تا حدودی به خود گردانی دانشگاه‌ها کمک رسانیده است.

وی افزود: اعلام پذیرش پولی دانشگاه‌های کشور و در پردیس‌های خودگردان از آن جمله است که دانشگاه‌های کم برخوردار پذیرش دانشجوی پولی را در چندین ده رشته تبلیغ و گزارش می‌کنند.

مهراد ادامه داد: با نگاهی اجمالی به گذشته، آنچه به تغییر در آموزش عالی کمک می‌کند رقابت در این بخش نیست، بلکه ایجاد نگاهی کاملا جدید است که تحول را در آموزش عالی به وجود آورد و ارتباط هر چه بیشتر آن را با جامعه و برای اشتغال برقرار سازد.

وی افزود: گاهی تنها یک عامل نیست، بلکه عوامل مختلفی وجود دارد. اقتصاد در حال تغییر است. ماهیت کارها و مهارت‌هایی که کارفرمایان درخواست می‌کنند و مهارت‌هایی که دانشجویان برای پیدا کردن شغل نیاز دارند نیز در حال تغییر است.

مهراد گفت: اینجا است که مردم نسبت به آموزش‌های دانشگاهی متفاوت فکر می‌کنند و دانشگاه‌ها لازم است درباره برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند در برقراری و تحکیم روابط با نیازهای جامعه شامل صنعت و خدمات اندیشه کنند.

وی افزود: کشور با بیکاری بزرگی مواجه است. بعضی غیرقابل اجتناب است، اما بعضی دیگر ناشی از درس‌های دانشگاهی است که دانشجو فکر می کند با ثبت نام کردن و اخذ مدرک او را در پیدا کردن شغل کمک خواهد کرد.

وی گفت: کلاً داشتن درجه دانشگاهی از نظر پیدا کردن شغل خوب است، اما بعضی از مدارک دانشگاهی از بعضی جاها که گاهی ارزش خود را از دست داده است به این پدیده کمک نمی‌کند.

مسئول رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: وقتی شهریه‌ها را افزایش می‌دهیم و ارزش عملکرد نیز ارتقاء نمی‌یابد یا حداقل در بسیاری از موارد عملکرد آموزشی در برخی از واحدهای کوچک دانشگاهی سؤال برانگیز است، به اضافه تغییر دراقتصاد، در جا این است که به علت نبود زیرساخت‌های لازم، روش‌های جاری در آموزش عالی مسئله‌ساز به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است پارادایم هزینه-کیفیت را تغییر دهند، گفت: گرچه اکنون در شرایط تحریم‌ها وضعیت عادی نیست، ولی در سایر بخش‌های زندگی معمول آن است که با کاهش هزینه‌ها می‌توانیم زندگی خود را ارتقاء دهیم. به نظرم بخش‌هایی از آموزش عالی کشور به تغییرات عمیق، رادیکال و فوری نیاز دارد.

نظر شما