شناسهٔ خبر: 9363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کریستین بونو: پذیرش اسلام به معنای پشت کردن به آموزه‌های دین قبلی نیست

نباید تصور شود فردی که مسلمان شد به حضرت مسیح (ع) پشت کرده است، ‌بلکه این تغییر در دین، یعنی ما می‌خواهیم راه آن دین و آموزه‌های خوبش را ادامه دهیم و آن را با تطبیق همراه سازیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ برنامه «شب آسمانی»،‌ به تهیه کنندگی علیرضا قطبی شنبه‌شب، ۷ دی ماه با موضوع «اشتراکات دین اسلام و مسیحیت» با حضور کریستین یحیی بونو، ‌از جمله مسیحیان مسلمان شده و محققان برجسته اسلام‌‌شناس فرانسوی روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ بونو طی سخنانی با بیان اینکه گرایش به دیگر ادیان الهی به معنای پشت کردن به آموزه‌های دین دیگر نیست،‌ اظهار کرد: هیچ‌وقت کسی نباید تصور کند که برای مثال فردی که مسلمان شد به حضرت مسیح (ع) پشت کرده است یا کسی که یهودی بوده است به حضرت موسی(ع) پشت کرده است، ‌بلکه این تغییر در دین، یعنی ما می‌خواهیم راه آن دین را ادامه دهیم و تطبیق را همراه‌اش کنیم.
وی ادامه داد: امروز خیال می‌کنیم که عربستان منطقه‌ای پر از بت بود که در آن هیچ دینی جز اسلام وجود نداشت و پیامبر (ص) اولین فردی بودند که توحید را به این سرزمین آوردند، در حالی که در این سرزمین دین پیامبران بزرگ از جمله مسیح مرکزیت داشت و اساسا مسیحیت قبل از آنکه یک دین غربی باشد، ‌دینی شرقی است.
بونو تصریح کرد: البته در رابطه با مساله مذکور از همان ابتدا اختلافات زیادی وجود داشت به خحصوص زمانی که امپراطور روم شرقی مسیحی شد که در واقع اختلاف بین کلیسای یهود یا همان اسقف اورشلیم و کلیسای پولوس بود و مساله سر این بود که آیا شریعت موسی لغو شده است یا خیر.
این پژوهشگر اسلام‌شناس عنوان کرد: در عهد جدید و مجموعه‌ای از اناجیل و رساله پولوس اشاراتی شده است که یعقوب پسرعموی حضرت عیسی (ع) بود البته امروز دیگر قرائتی مبنی بر کلیسای یعقوبی وجود ندارد، ضمن آنکه در کلیساس پولوس افراد زیادی در امپراطوری روم مسیحی می‌شوند چراکه مسیحیت تبدیل به یک دین دولتی در قرن سوم میلادی می‌شود.
وی ادامه داد: در این میان انشعاباتی در مسحیت رخ می دهد که عوامل مختلفی داشت از جمله اینکه آیا طبیعت عیسی ناسوتی بود یا لاهوتی یا هر دو مورد، همچنین درشرایطی که در یمن چندین سال پادشاهی یهودی حکومت داشت اما زیر نظر پادشاه مسیحی حبشه بود نیز اختلافاتی اتفاق افتاد از جمله اینکه یکی از این دو پادشاه به نام ابرهه می گوید فقط من پادشاه هستم و با فیل های خود یا همان سپاه معروف ابرهه حمله می کند و در این شرایط جنجالی است که پیامبر(ص) ظهور می کند.
در ادامه این برنامه امیرمهرداد خسروی درباره افکار و عقلانیت مسیحیت در حوزه الهیات و قرائت‌های متعدد عالمان مسیحی سوال کرد که بونو در پاسخ گفت: همان طور که در اسلام سیره‌های مختلف وجود دارد در مسیحیت نیز سیره های مختلفی وجود دارد که هر کدام مبنایی دارند و در واقع مباحث مختلفی از سوی عالمان مسیحی به عنوان سیر الهیاتی و بحث بیان شده است که این مساله در اسلام نیز وجود دارد، مثلا در بسیاری از موارد در اسلام و مذاهب اسلامی اختلاف هست، ‌یا حتی در نقل وقایع، مثلا برخی می گویند که پیامبر(ص) در آغوش امیرالمونین (ع) از دنیا رفتند و برخی می گویند در آغوش عایشه، ‌بنابراین قرائت‌ها متفاوت است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسیحیت به این نتیجه رسید که صرفا با اخلاق نمی شود جامعه را اداره کرد لذا قانونی را در کلیسا وضع کرد و به این نتیجه رسید اخلاق می تواند الگو در جامعه باشد اما نمی تواند جامعه را اداره کند و اداره جامعه نیازمند قانون است.

نظر شما