شناسهٔ خبر: 9378 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اینستاگرام فیلتر و رفع فیلتر شد

پس از فیلتر وی‎چت و علی‎رغم حواشی که در پی داشت، پیش بینی‌ها درباره مسدودسازی اینستاگرام نیز تحقق یافت و این بار بزرگ‎ترین شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس جهان به دلایل نامشخص فیلتر شد و ساعتی بعد به دلایل نامشخص رفع فیلتر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تابناک؛ پس از فیلتر شدن «وی چت / WeChat»، «اینستاگرام / Instagram» وب سایت به اشتراک گذاری تصاویر که خود را «Media Endpoints» معرفی کرده نیز امروز فیلتر شد و پس از مراجعه به این وب سایت، صفحه پیوندها یا همان صفحه مشهور فیلترینگ برای کاربران داخل کشور به نمایش در می آید.


پس از وی چت، اینستاگرام فیلتر شد


اینستاگرم که یکی از حلقه های رابط شبکه‌های اجتماعی بود، در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و آنچنان رشد که فیس بوک در آوریل ۲۰۱۲، اینستاگرم را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد. کوین سیستورم، از بنیانگذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت Fast می‌گوید: «این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود.»

شبیه ترین سایت به اینستاگرام از نظر شکل اجرایی توییتر محسوب می‌شود، با این تفاوت که در توییتر متن و لینک به اشتراک می‌شود. در این شبکه اجتماعی همانند توییتر امکان فالو کردن و فالو شدن (دنبال و پیگیری کردن آخرین تصاویر آپلود شده)، کامنت گذاشتن و البته لایک کردن بود که بر جذابیت های این شبکه افزوده بود.


اینستاگرام فیلتر و رفع فیلتر شد


علاوه بر اینها، این برنامه، فیلترهایی برای عکس‌ها در نظر گرفته بود که انتخاب و استفاده از آنها، فضای متفاوتی به تصویر می‌داد؛ اینستاگرام به صورت پیش‌فرض اجازه ذخیره تصاویر را به دلایل مختلف به ویژه از جنبه حفظ حریم خصوصی نمی‌دهد و تنها از طریق اسکرین‌شات قابلیت برداشت تصویر وجود دارد که از کیفیت مشخصی برخوردار است اما به هر صورت این شبکه نیز به دلایلی خلاف قوانین موجود شناخته شده و فیلتر شد.

این فیلترینگ اما چندان دوام نیاورد و ساعاتی پس از وقوع و سراسری شدن فیلترینگ این شبکه اجتماعی و به دلایلی که هنوز اعلام نشده، اینستاگرام رفع فیلتر شد. در همین حال یکی از رسانه ها به نقل از منبع آگاه از عدم صدور دستور برای فیلترینگ اینستاگرام خبر داده، حال آنکه معمولاً چنین اختلالاتی در حوزه رفع فیلترینگ یک وب سایت و معمولاً به دلیل تغییر  آی پی چنین شبکه‌هایی به آی پی آدرسی که فیلتر نیست رخ می‌دهد و فیلتر آن هم از نوع سراسری که در قاعده اختلال بگنجد، در حافظه نمی آید.

نظر شما