شناسهٔ خبر: 9382 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مردم‌شناسان برتر سال 92 تجلیل شدند

همایش دو روزه «بررسی ابعاد مردم‌شناختی فرهنگ عاشورا» با معرفی و تجلیل از پژوهشگران و مردم‌شناسان برتر کشور در سال 92 به پایان رسید. در این همایش از محمد میرشکرایی و علی بلوکباشی (پیشگامان مطالعات انسان‌شناسی در ایران) قدردانی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دومین روز همایش «بررسی ابعاد مردم‌شناختی فرهنگ عاشورا» در قالب دو نشست در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. یدالله پرمون، رییس پژوهشکده مردم‌شناسی در این مراسم از انسان‌شناسان و محققان برتر کشور در سال ۹۲ قدردانی کرد.

در بخش طلایه‌داران و پیشگامان مطالعات انسان‌شناسی در ایران،‌ محمد میرشکرایی مولف کتاب‌های «هنرهای بومی در صنایع دستی باختران»، «جاذبه‌های فرهنگ سنتی ایران»، «گرفتگی خورشید و ماه در فرهنگ مردم ایران»، «مُهر و داغ بر خرمن و دام»، «زبان مردم ماسوله» و «فرهنگ نمایش‌های عامیانه (عامه) ایران»، محمدحسین باجلان‌فرخی، مولف کتاب «درقلمرو انسان‌شناسی»، محمد اسدیان صاحب کتاب «گوشه‌هایی از دانش‌ها و باورهای عامه در قشم»، بهروز وجدانی، نویسنده کتاب‌های «موسیقی در فرهنگ لرستان» و «فرهنگ جامع موسیقی ایرانی»، مصطفی صدیق ایمانی و بهروز اشتری قدردانی شدند.

علی بلوکباشی، مولف «بازی‌های کهن در ایران» و «تعزیه‌خوانی: حدیث قدسی مصایب در نمایش آیینی»،‌ اصغر ایزدی‌جیران، عباس تحویلدار و علیرضا حسن‌زاده نویسنده کتاب‌های «خوراک و فرهنگ» و «اشک آب: سروده‌های آیینی» پژوهشگران برتر انسان‌شناسی در سال ۹۲ بودند که آثار برجسته‌ای منتشر و یا فعالیتی زیادی انجام داده بودند.

فریده مجیدی، ژیلا مشیری، گیتی دشتکی، هما حاج علی‌محمدی، مینو سلیمی، مریم پهلوان‌شریف، محمد مکاری، شاهپور قجقی‌نژاد و سلیم سلیمی‌موید پژوهشگران ممتاز پژوهشکده مردم‌شناسی معرفی و تجلیل شدند. در پایان مراسم نیز از پرویز فیضی، بهمن رحیمی و زهرا آپند اعضای فعال دبیرخانه همایش قدردانی شد.

در روز دوم همایش «بررسی ابعاد مردم‌شناختی فرهنگ عاشورا»، مریم پهلوان‌شریف با موضوع «مشعل‌گردانی: معانی آیینی از منظر آیین گزاران»،‌ شاهپور قجقی‌نژاد و محمد مکاری با عنوان «بررسی انسان‌شناسانه مفاهیم نمادین در آیین‌ها و مراسم ماه محرم»،‌ مریم عباسی با موضوع «بررسی انسان‌شناختی ابعاد اخلاقی فرهنگ عاشورا در خطابه‌های محرم» و معصومه رخشا درباره آیین گل‌مالی در صبح عاشورا و بافت‌های بومی در فرهنگ سوگواری برای امام حسین (ع) به سخنرانی پرداختند. 

همایش دو روزه «ابعاد مردم‌شناختی فرهنگ عاشورا» شنبه و یکشنبه (۷ و ۸ دیماه) در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

نظر شما