شناسهٔ خبر: 9507 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجلد دوم«منتخب قرآن‌های نفیس از آغاز تا قرن ۹ هجری»

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از انتشار جلد دوم مجموعه نفایس خطی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: این مجلد تصاویری از مجموعه قرآن‌های نفیس این کتابخانه را از آغاز تا قرن نهم هجری قمری در خود جای داده است

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدرضا فاضل‌هاشمی رئیس اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از انتشار جلد دوم مجموعه نفایس کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری این کتابخانه و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس خبر داد.

وی افزود: جلد نخست این مجموعه پیش از این به خطوط نستعلیق موجود در مرقعات خطی اختصاص داشت که سال گذشته منتشر شد‌، اینک جلد دوم به  شاهکارهای هنری در قرآن‌ها اختصاص دارد که منتخب قرآن‌های نفیس از آغاز تا سده ۹ هجری قمری است که به صورت چاپ فاکسی‌میله منتشر شده است.

فاضل‌هاشمی تصریح کرد:‌ این مجلد که به صورت دوزبانه فارسی و انگلیسی منتشر شده است،‌ شامل یک مقدمه،‌ ۳ مقاله با موضوعاتی چون «مروری بر سیر تحول خطوط قرآن»،‌ «بررسی شیوه‌های تذهیب و خطاطی قرآن» و «معرفی کاتبان و مذهبان برجسته قرآن» در آن دوران است،‌ هم‌چنین تصاویر زیبایی از این قرآن‌ها در ادامه ارائه شده است.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی تصریح کرد: در جلد دوم در مجموع ۶۰ قرآن ذکر شده است،‌ که در میان این قرآن‌ها قرآنی نفیس به خط راوندی از سوی امام خمینی در سال ۶۳ به آستان قدس اهدا شده است،‌ نیز به چشم می‌خورد،‌ این قرآن در تاریخ ۵۸۶ هجری قمری کتابت شده و از نفیس‌ترین قرآن‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برخی از این قرآن‌ها گفت:‌ قرآن‌های منصوب به دست‌خط ائمه(ع) از حضرت علی‌(ع)‌، امام حسن(ع)‌، امام حسین(ع)‌،«امام زین‌العابدین(ع) و...،‌ قرآن روی پوست آهو،‌ قدیمی‌ترین قرآن وقف آستان قدس رضوی، قرآن وقفی دوره سامانیان و... از جمله قرآن‌هایی است که تصاویری از آن‌ها در این مجموعه آورده شده است.

فاضل هاشمی گفت: آستان قدس رضوی بزرگترین گنجینه نفایس خطی و قرآن‌ها را در کشور داراست،‌ گنجینه قرآن‌ها،‌ یکی از نوادر و گنجینه‌های ارزشمند اداره مخطوطات است،‌ که با داشتن آثار نفیس و ارزنده به ویژه قرآن‌های منسوب به ائمه معصومین(ع)، اعتبار قابل توجهی دارد،‌  با انتشار این مجلدات مجموعه نفایس،‌ تصاویری از این نسخ در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

نظر شما