شناسهٔ خبر: 9682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هم‎اندیشی "دیگری در هنر" برگزار می‎شود

نظر به اهميت موضوع "ديگری"، گروه هنر تطبيقی خانه هنرمندان در نظر دارد به تصاویر دیگری در هنر با تأكيد بر هنر معاصر ایرانی بپردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ امروزه بيش از هر زمان، موضوع خود و ديگري به مسئله‌اي مهم و كانوني تبديل شده است. ديگري كيست؟ يا چيست؟ و چه تصاويري او را نزد ما بازنمايي مي‌كند؟ نقش ديگري در شكل‌گيري هويت و جايگاه من كدام است؟ وجود دیگری چه ضرورتی دارد؟ جهان بدون ديگري چگونه متصور مي‌شود؟ در چه شرايطي من تمايل دارم با ديگري مرتبط شوم؟

بي شك ديگري مفهومي سيال است. تصويرهاي گوناگوني از ديگري ارائه شده است. از ديگري درون‌شخصي تا ديگري درون‌خانوادگي و از ديگري درون‌فرهنگي تا ديگري بينافرهنگي و بيناتمدني سطوح مختلف ديگري را شكل مي‌دهند. اما آيا ديگري «آيينه من است»؟ يا «من يك ديگري است»؟ يا آن كه «ديگري مني است كه من نيست»؟ و يا...

دیگری در فرهنگ ما نیز چهره ای متنوع به خود گرفته است. گاه انسانی در تعامل با من و گاهی نیز در تقابل با من است. بنابر این "دیگري" مسئله مهمي است که هیچ فرهنگ و دانشی به ویژه دانشهای انسانی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. علاوه بر آن، دو حوزة ادبیات و هنر نيز توجه ويژه‌اي به مسئله ديگري از خود نشان داده و ميدان گسترده‌اي براي حضور ديگري فراهم آورده اند.

نظر به اهميت موضوع "ديگري"، گروه هنر تطبيقي خانه هنرمندان در نظر دارد به تصاویر دیگری در هنر با تأكيد بر هنر معاصر ایرانی بپردازد.

برخي از محورهاي اين هم‌انديشي عبارتند:

تصاویر ديگري در هنر سنتي و معاصر ايران
خود همچون ديگري و دیگری همچون خود در آثار هنري
نقش فرهنگها در تصويرسازي از ديگري در هنر
مكاتب، گونه ها و جريانهاي هنري و تصوير ديگري
هنر، ديگري و ديگري‌ها
ديگر ستيزي، ديگرگريزي و ديگرگرايي در هنر
اخلاق و نظام هاي ارزشي، هنر و ديگري
گفتگو با ديگري در اثر هنري
هنرِ ديگري و نقش آن در تبيين جهان و هنر ما
گستره و معناي ديگري در هنر ايراني و اسلامي

هم­ اندیشی دیگری در هنر با سخنرانی بهمن نامور مطلق، احمد پاکتچی، مرتضي بابك معين، مرضيه اطهاري، مريم لاري، سيد حسين (ايرج) معيني، مريم حق‌روستا و عليرضا قاسم‌خان، چهارشنبه ۱۸ دی ماه از ساعت ۱۵ در سالن استاد امیرخانی خانه­ هنرمندان ایران واقع در خيابان طا‌لقاني، خيابان موسوي شمالي (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می شود.

نظر شما