شناسهٔ خبر: 9695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون سیما: اخلاق و صداقت را در آثار رسانه ملی حاکم کنیم

علی دارابی از پاک بودن تولیدات تلویزیونی ایران و رویکرد این سازمان برای طرح و برنامه ریزی تولیدات جهانی سخن گفت و از مظلوم بودن حوزه فرهنگ در بودجه کشور ابراز تاسف کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» مهر؛ علی دارابی معاون سیما در مراسم افتتاحیه جشنواره جام جم که عصر دیروز شنبه ۱۴ دی ماه با حضور جمعی از مدیران سازمان، مسئولان، هنرمندان و برنامه‌سازان در ساختمان معاونت سیما برگزار شد، گفت: جشنواره جام جم جشنواره نوپایی است و انشاا... این نهال نوپا به بزرگترین جشنواره تلویزیونی در منطقه، جهان اسلام و در دنیا تبدیل شود.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما امروز توانسته آثار پاکی را به تولید برساند. ما در شرایط جهانی قرار داریم که الزام بیشتری وجود دارد تا تولیداتمان را با رویکرد پخش در کشورهای دیگر طراحی کنیم. اگر امروز از دیپلماسی عمومی و رسانه ای سخن می گوییم می خواهیم ارزش ها و فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنیم.

معاون سیما با اشاره به سخنان رئیس صدا و سیمای ترکیه در یکی از جلسات، عنوان کرد: رئیس صدا و سیمای ترکیه در سخنانی گفته بود وقتی ما سریال های جمهوری اسلامی را پخش می کنیم خیابان های شهر خلوت می شود. این نشان‌دهنده این است که ما گاهی از پتانسیل برنامه ها و تولیدات خود غفلت می کنیم در حالیکه کشورهای دیگر از این توانایی‌ها و ظرفیت‌ها آگاهند.

به گفته وی، یکی از اهداف جشنواره جام‌جم تاکید و پافشاری بر تولیدات ایرانی است. باید به آنچه که از قاب تلویزیون به نمایش درمی‌آید افتخار کرد، البته این به معنای ندیدن ضعف ها نیست.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از برنامه سازان و تولیدکنندگان سریال های تلویزیونی گفت: من می‌خواهم از همه عواملی که در خلق یک اثر نقش دارند، برای همراهی‌ها و همدلی‌های آنها تشکر کنم بخصوص در شرایط سخت مالی که هم اکنون کشور گرفتار آن است چون حوزه فرهنگ، هنر، ارتباطات و رسانه بخش مظلوم برنامه ریزی و بودجه کشور است؛ اگرچه این بخش در مقام سخن و شعارهای انتخاباتی همواره برجستگی‌های زیادی دارد.

وی در ادامه با تشکر از زحمات مدیران پیش از خود عنوان کرد: در جامعه ما زحمات مدیران قبلی همیشه نادیده گرفته می شود و هر مدیر جدیدی برای اثبات خود شرایط قبلی را سیاه نمایی و تخریب می کند. فرهنگِ توجه به زحمات مدیران قبلی باید در رسانه ملی شکل بگیرد که خوشبختانه از جشنواره جام جم آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

معاون سیما با تاکید بر لزوم ایجاد فضای گفتگو و مدارا اضافه کرد: زمانیکه فرصتی در کشور فراهم می شود تا گفتگو و مدارا را گسترش دهیم باید این فرصت را غنیمت دانسته و این فرهنگ در آثار ما دیده شود. باید سقف تحمل یکدیگر را بالا ببریم و فضا و شرایط را به گونه ای باز کنیم که سلیقه‌های مختلف بتوانند ظهور و بروز پیدا کنند، فضای اخلاق و صداقت و راستگویی را باید در کارها حاکم کنیم اگر این فضا تحقق پیدا کرد مشارکت سیاسی هم بالا می رود.

دارابی با بیان اینکه مشارکت سیاسی نباید تنها به زمان انتخابات منحصر شود، گفت: این مشارکت سیاسی، مولفه ها و مقوم‌هایی دارد که نیازمند است در طول سال گسترش پیدا کند و نباید از صدا و سیما انتظار داشت تا تنها در زمان هایی خاص مثل انتخابات آن را فراهم کند. اعتماد عمومی، قانون‌گرایی، وجدان کاری و ... از مؤلفه‌های جدی است که دست به دست هم می‌دهد تا ما فضای بهتری را برای جامعه فراهم کنیم. اگر می‌‌خواهیم حال جامعه بهتر شود باید حال خودمان خوب شود وگرنه آثارمان برای جامعه اثرگذار نخواهد بود.

معاون سیما به وجود شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای اشاره کرد و افزود: وجود ائتلاف‌های بزرگ سخن‌پراکنی و رسانه‌ای جهان غرب این پیام را می‌دهد که عوامل برنامه‌ساز رسانه ملی در تولید آثار خود تاثیرگذار بوده و آنها را به انفعال کشانده‌ است و ۷۱ بار قطع شبکه‌های ایرانی در ماهواره‌ها هیچ مفهوم دیگری ندارد.

وی در پایان گفت: ما به احترام تلاش و مجاهدت ایثارگران باید فرهنگ ایثار را در رسانه گسترش دهیم. ۳۴ سال از انقلاب می‌گذرد و جامعه هنری و مدیران ما عمیقا وفادار و عاشق نظام هستند. ما باید شرایط را به گونه‌ای باز کنیم که سلایق مختلف امکان ظهور و بروز پیدا کند و سلیقه‌های مختلف پای تلویزیون بنشینند. اگر ما فضا را محدود کنیم معلوم نیست که بر سر این ظرفیت بزرگ چه آورده‌ایم و علاوه بر پاسخگویی به خداوند باید به نسل‌های بعد و تاریخ هم پاسخ بگوییم.

در این مراسم، علی دارابی و مهدی فرجی از پوستر جشنواره تلویزیونی جام جم رونمایی کردند. همچنین تمبر یادبود سومین جشنواره تلویزیونی جام جم نیز رونمایی و ممهور شد.

نظر شما