شناسهٔ خبر: 9814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیوند نسل قدیم و جدید پژوهشگران صفویه در همایش شیخ صفی‌الدین

دبیر نخستین همایش بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، پیوند نسل قدیم و نسل جدید پژوهش‌گران شیخ صفی و صفویه را از خصوصیات این همایش دانست و به بیان تعابیر مقام معظم رهبری از جنبش عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نخستین همایش علمی بین‌المللی شیخ عارفین، سیدصفی‌الدین اردبیلی به مناسبت هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی الدین اردبیلی صبح امروز ۱۶ د‌‌ی‌ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور اساتید و متخصصان برتر کشوری، مقامات لشکری و مهمانان خارجی برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس مرکز مطالعات تحقیقات شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و غلام‌رضا عوانی، فیلسوف ایرانی از سخنران این همایش بودند.

روند شکل‌گیری همایش شیخ‌صفی‌الدین

حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی، دبیر نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیل به عنوان سخنران افتتاحیه به ارائه گزارشی از این همایش پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته در آستانه ورود به هفت‌صدمین سالگرد رحلت شیخ صفی الدین اردبیلی جلسات متعددی طی سفرهایی به اردبیل برگزار شد. بحث ضرورت برگزاری این همایش، با حضور حجت‌الاسلام عاملی، امام جمعه استان اردبیل و شورای فرهنگ استان مطرح و تصویب شد. طی جلسات برگزار شده موضوعات و محورهای همایش تعیین و بر آن اساس فراخوان مقاله داده شد. پس از اعلام عمومی فراخوان مقالات ۴۲ چکیده مقاله دریافت و پس از آن ۴۰ مقاله کامل به دبیرخانه همایش علمی بین المللی سیدصفی‌الدین اردبیلی ارسال شد.

وی افزود: از ۴۰ مقاله واصله ۳۸ مقاله پذیرفته شد و امروز ۲۲ مقاله خوانده می‌شود. زبان مقالات ارسالی دبیرخانه همایش انگلیسی، عربی و فارسی بود که از کشورهای آمریکا، ایرلند، کشورهای سوریه، انگلیس و مصر فرستاد شد. امروز ضمن ارائه ۲۲ مقاله از مقالات دریافتی، رونمایی از ۳ اثر منتشر شده، «چکیده مقالات نخستین همایش علمی بین المللی شیخ عارفین سید صفی الدین اردبیلی» به کوشش سید سلمان صفوی، «تجلی هنر عرفانی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی» به کوشش حسن یوسفی و ملکه گلمغانی و هم‌چنین کتاب «عرفان ثقلین» به تالیف سید سلمان صفوی انجام شد.

کشفیات و اقدامات حاصله از همایش

حجت الاسلام صفوی در ادامه بیان کرد: در روند برگزاری همایش کشفیات و اقدامات بزرگی صورت گرفته که کشف سنگ سیادت صفویه در قرن ۹ توسط دکتر حسین یوسفی و سازمان میراث فرهنگی اردبیل، رونمایی از سند مکتوب سیادت صفویه و دیدار امیرتیمور در اردبیل که بخشی از اموال شیخ را وقف کردند که این کار از سوی معاون کتابخانه ملی صورت گرفت و مهم‌تر ترجمه شرح نهج البلاغه به قلم اردبیلی عارف قرن نهم و مرید سلطان سیدحیدر، از آن‌ جمله است که این اثر اولین شرح نهج البلاغه است و با همکاری کتابخانه ملی در سال ۹۳ منتشر می‌شود.

وی از اشتیاق کشورهای مختلف برای حضور در این همایش خبر داد و افزود: طی پیام‌هایی، اساتید دانشگاه‌های کشورهایی چون مصر، بریتانیا و آمریکا خواستار همکاری شده‌اند و اظهار امیدواری کردند تا در همایش های بعدی بتوانند حضور یابند.

نگاه مقام معظم رهبری به شیخ صفی‌الدین اردبیلی

صفوی یکی از خصوصیات این همایش را پیوند نسل قدیم و نسل جدید پژوهش‌گران شیخ صفی الدین اردبیلی و صفویه اعلام کرد و در ادامه به ایراد سخن درباره مقاله خود را با عنوان «‌تحلیل روشی دیدگاه مقام معظم رهبری درباره عارف مجاهد شیخ عارفین سید صفی الدین اردبیلی» پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری تعابیر دقیقی و عالمانه‌ای از جنبش عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی دارند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب علاوه بر فقاهت و رهبری انقلاب اسلامی، دیدگاهی عالمانه تحلیلی عمیق و همه جانبه‌ای در مورد تاریخ اسلام و ایران دارند. نظر ایشان در مورد شیخ صفی الدین از همه لحاظ شایان توجه است. ایشان در روش مطالعه تطبیقی شیخ صفی الدین را با علمای شیعه مقایسه کردند و همچنین دوران قبل و بعد از صفویه را با یکدیگر سنجیده اند. مقام معظم رهبری در یادداشتی پیرامون بقعه شیخ صفی الدین مرقوم کرده‌اند که «این بقعه جمع معنویت، سیاست و هنر است». ایشان با تکیه بر نمادهای موجود و روش تحلیل محتوا استادانه یک نهضت اسلامی را ارائه داده‌اند و نباید از یاد برد که جنبش صفویه نقش بی‌بدیلی در شکوفایی ایران داشته است.

نظر شما