شناسهٔ خبر: 9863 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شماره 73-72 سوره اندیشه

سوره اندیشه شماره 72-73

فرهنگ امروز: شماره ۷۳-۷۲ ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه همراه با ضمیمه فرهنگی هنری اسفار در ۳۴ صفحه منتشر شد.

ماهنامه  سوره اندیشه شش بخش «سبک زندگی»، «نظام اجتماعی»، «نظریه اجتماعی»،«تفکر»،«هنروادب» و «تاریخ» دارد که در بخش سبک زندگی، «فراموش می‎کنم پس پیشرفت می‎کنم» از علی امرایی و «قلب یا ترقی» سیدمجتبی احمدنیا، «مصرف پیشرفت» گفتاری از مهندس محمدحسن علی‎پور، «پیشرفتی دیگر» گفت وگو با دکتر محمد فاضلی و ...آمده است.

در بخش  نظام اجتماعی می‎خوانیم؛ «شیرینی‎های لیبرالیسم یا خویشتن‎داری اعتدال‎گرایی؟» محمدرضا قائمی‎نیک، «جدال صورت‎ها» عطاا... بیگدلی و ... و مقالات این بخش شامل؛ « اقتصاددانان چه‎گونه جامعه‎ی توسعه‎یافته را توصیف می‎کنند؟» حمیده جلیل‎پور‎افشار، « ما و معیارهای توسعه» دکتر سیداحسان خاندوزی و ... است.

بخش نظریه اجتماعی با موضوع ماهیت «علم برنامه‌ریزی» و یادداشت «خودآگاهی به وضع تاریخی نظریات توسعه» در بخش کلیات آغاز شده و در بخش مقولات، به موضوع نسبت «علم و تکنولوژی و تکنوساینس» در عصر کنونی پرداخته است. امکان‌های ما در «برنامه‌ریزی توسعه» موضوع بخش مصداق است که در گفت‌وگوهایی با محمدامین قانعی‌راد و علی‌اصغر سعیدی مورد واکاوی قرار گرفته است.

سرویس تفکر با مسئله‌ی فاعل سیاست کیست و چگونه پدید می‌آید، آغاز می‌شود و در مطالبی با عناوین «جدال بر سر عقل»، «سیاست و ذات» و «سیاست علیه واقعیت» به آن پرداخته می‌شود. در بخش مقولات، در مطلبی با عناوین «در تمنای تفکری دیگر» و «سیاست، فلسفه و تفکر آینده» موضوع «ایدئولوژی‌زدگی و سیاست‌زدگی» مورد بحث قرار گرفته است. موضوع «وضعیت فکری سیاست کنونی ما» در بخش مصداق با مطالبی چون «سیطره‌ی عمل و فقر اندیشه در ایران مدرن» و «ساخته‌شدن علوم و عقل سیاسی در تمدن اسلامی» بررسی شده است. این مطالب به قلم اساتیدی چون سعید بینای‌مطلق، احمدعلی حیدری، مهدی بنایی و رضا نجف‌زاده نگاشته شده است.

چرا ما غرب را خواستیم، سؤال آغازین سرویس هنر و ادب است که در بخش مقولات با موضوع «انسان مثالی» عمق‌پژوهی شده است. بررسی «خواست تجدد در آثار هنری» ما، نیز در بخش مصداق مطرح شده است. در این سرویس، مطالبی با عناوین «قمار بر سر خود»، «اراده به نخواستن»، «فرد منتشر، غیاب امر متعال و غلبه‌ی لغو»،  «مدرنیسم در بلوار» و «مهندس و صانع» و به قلم اساتیدی چون محمدجواد صافیان، وحید عسگرپور، استاد یوسفعلی میرشکاک، آقای مجید اخگر و آقای محمد رنجبر به چاپ رسیده است.

پرسش از ماهیت «تاریخ تجددمآبی» مسئله‌ی اصلی بخش انتهایی و سرویس تاریخ است.  مطالب این بخش با یادداشت «عصری ناشناخته اما سرنوشت‌ساز» از حکمت‌الله ملاصالحی آغاز می‌شود و با مطلبی از منوچهر آشتیانی با عنوان «پیشرفت، توقف‌ناپذیری، غیرقابل برگشت بودن» ادامه می‌یابد. «معاصریت» و چیستی آن، موضوع بخش مقولات این سرویس است که در آن تلاش می‌شود شرط معاصر بودن و اینکه چه انسانی، انسان معاصر است با یادداشت‌های مهدی پارسا و آقای علی خدادادی مورد بررسی قرار گیرد. بخش مصداق، با موضوع «ما و کشورهای متجددمآب» در برگیرنده‌ یادداشتی با عنوان «جامعه‌ی متوهم» از بیژن عبدالکریمی،  گفت‎وگویی با اکبر جباری با عنوان «بدیلی برای تجدد» و ... است.

نظر شما