شناسهٔ خبر: 9896 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی برندگان بخش‌های پنج‌گانه جایزه کاستا

جایزه کاستا از میان فهرست نهایی خود، اسامی برندگان هر بخش را برای سال 2013 اعلام کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دو نویسنده کهنه‌کار یعنی کیت آتکینسون و لوسی هیو ـ هالت در میان این برندگان جای دارند.

کیت آتکینسون در حالی به عنوان برنده بخش رمان انتخاب شد که نزدیک به ۲۰ سال پیش با نوشتن اولین رمانش همین جایزه را دریافت کرده بود.

کتاب «زندگی پس از زندگی» هشتمین رمان آتکینسون است که موفق شد تا جایزه اول بخش رمان این جایزه معتبر بریتانیایی را دیشب از آن خود کند. در سال ۱۹۹۵ او جایزه آن سال را برای کتاب «پشت مناظر در موزه» تصاحب کرده بود.

جایزه کاستا که امسال ۶۱۷ شرکت کننده داشت در پنج بخش شامل رمان، رمان اول، بیوگرافی، شعر و کتاب کودک هر سال به انتخاب برنده می‌پردازد.

هر یک از این برندگان به رای گروه داوران از فهرست نهایی این رقابت انتخاب شدند و در مرحله بعد از میان این پنج نفر برنده نهایی سال جایزه کاستا انتخاب می‌شود تا علاوه بر جایزه ۵ هزار پوندی این بخش، جایزه ۳۰ هزار پوندی نهایی را نیز دریافت کند.

اگر آتکینسون به عنوان برنده نهایی نیز انتخاب شود، او اولین زنی خواهد بود که دو بار این جایزه را به خانه می‌برد. شیموس هینی و تد هیوز دو نویسنده‌ای هستند که دو بار این جایزه را دریافت کرده اند.

آتکینسون در عین حال جا پای ویلیام بوید می‌گذارد که با اولین رمانش این جایزه را در سال ۱۹۸۱ برد و در سال ۲۰۰۶ نیز به عنوان برنده بخش رمان انتخاب شد.

آتکینسون با این کتاب برنده جایزه زنان برای داستان نیز شد و به فهرست اولیه بوکر نیز راه یافت.

دیگر رقبای آتکینسون در این بخش عبارت بودند از برناردین بیشاپ که رمان «درس‌‌های غیرقابل انتظار در عشق» پس از مرگ او نامزد دریافت این جایزه شده بود. مگی اوفارل برای «ساختارهای موج گرما» و ایو وایلد  برای «همه پرندگان» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

اما دیگر رقبای آنکینسون برای دریافت جایزه نهایی کاستا شامل ناتان فیلر ۳۲ ساله و پرستار سابق بخش بیماری‌های روانی است که جایزه کتاب اول را برای نوشتن رمانی با عنوان «شوک سقوط» دریافت کرد.

دیگر رقیب او مایکل سیمونز رابرتز است که برای مجموعه شعری با نام «فروشنده مواد خشک» که ششمین کتاب شعرش است و برنده جایزه فوروارد نیز شده، در بخش شعر به عنوان برنده اول انتخاب شد. او با پشت سر گذاشتن کلیو جیمز برای ترجمه اشعار دانته از «کمدی الهی»، هلن مورت  و رابین رابرتسون این جایزه را دریافت کرد.

لوسی هیوز ـ هالت برای «قله: گابریله دانوسو» در بخش بیوگرافی برنده این جایزه شد. او رقیب پرقدرتی است که گوین فرانسیز برای «امپراتور قطب جنوب»، توماس‌هاردینگ برای «هانس و رودلف» و اولیویا لینگ برای «سفری به بهار اکو» را پشت سر گذاشت. وی با این کتاب جایزه ساموئل جانسون برای ادبیات غیرداستانی را نیز تصاحب کرده است.

کریس ریدل برای «دختر گات و روح موش» در بخش کتاب کودک به عنوان برنده انتخاب شد. او با پشت سر گذاشتن راس مونتگمری برای «آلکس، سگ و در بازنشدنی»، سارا نوتون برای «مرد معلق می‌ خیزد»، و الیزابت واین برای «رز زیر آتش» این موفقیت را به دست آورد.

منتقدان برای هیوز‌ ـ هالت شانس ۵۰ درصدی و برای آتکینسون شانس دو به پنج را پیش بینی کرده اند.

جایزه کاستا به نویسندگانی از بریتانیا و ایرلند اهدا می‌شود. 

نظر شما